Kan människor vara skendräktiga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

KungTulle

Trådstartare
Hundar kan ju vara det men kan människor?

Dum fråga kanske man jag har alltid undrat över detta.

/KT

Sv: Kan människor vara skendräktiga?

Hundar blir det lätt eftersom deras hormonnivåer (av ett könshormon villket det nu var?) efter ett löp går upp nästan lika mycket om de inte är dräktiga som om de vore det. Dvs för kroppen blir inte skillnaden så stor i signaler oavsett befruktning eller ej.

På människa ser det inte ut så utan då går nivån upp vid graviditet men stabiliserar sig på en lägre nivå vid utebliven befruktning.

Däremot så är ju tankekraften stark och jag kan tänka mig att även människor kan bli "skendräktiga" om de är helt övertygade om att de faktiskt är gravida. Precis som på flera andra djurslag.

Men inte som på hund där det alltså har en fysiologisk förklaring och är mer regel än undantag.

Sv: Kan människor vara skendräktiga?

Jag har varit det.

Graviditeterna är tomma alltså livmoder växer men det finns inget foster i livmodern. Måste nästan räknas som skendräktig eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Min labradortik är i sitt esse av skendräktighet och har det lite jobbigt. Så ös på med era tips och idéer om hur man kan underlätta för...
2
Svar
23
· Visningar
1 066
Senast: hollypolly
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 491
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 265
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 442
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.