Kan knappt rida/alternativ?

Venus_in_Furs

Trådstartare
Vi har haft en så otroligt dålig vinter på gården iår vad gäller ridmöjligheter! Paddocken skottades fram, blev ojämn vid plusgraderna och fryste på, går nu att rida på i försiktig skritt. Vår skog med fina vägar och som man måste passera för att komma ut på grusvägar omkring, där fäller de träd för fullt så man tar sig inte fram mer än 100 m från gården. Finns ingenstans att rida alltså! Rider ett par, tre ggr i veckan max på banan i sakta skritt och motivationen tryter verkligen!! Hästen går perfekt, bra med mkt skritträning, men jag saknar att kunna öka hennes kondition. Hon går i en stor hage där hästarna trampat upp stigar de går på. Utanför dem är det tjäle som släpper när man kliver på den och man sjunker långt ner (vill inte jaga runt henne i det heller). Och nu hade vi planerat att tävla i april och jag ser detta försvinna längre och längre bort:cry: Så HUR kan jag göra för att träna konditionen och framförallt stärka leder och ligament eftersom dessa tar längre tid än kondis att bygga upp? Har slut på ideer.. Vilka dressyrskolor stärker leder/ligament?

Snälla tips!!!:bow::bow:

Sv: Kan knappt rida/alternativ?

Finns det ingen ridskola där du kan rida i manege nån gång i veckan?

Mina fick lite mer vintervila än vad som var tänkt från början p.g.a. mycket djup snö överallt. Bor intill en hårt trafikerad väg (tung trafik i form av timmerbilar) så där rider jag inte alls. Snödjupet maxades för ett par veckor sen till ca 129 cm och hästarna är inte långbenta direkt så det blev att lägga ner ridningen. Min transport kräver reparationer innan den går att använda igen och återigen får det då vänta tills snön sjunkit undan.

För mig ser jag inte detta som en katastrof. Hästarna går i lösdrift och är fina i hull och muskulatur. Nu har snön börjat smälta (har 5 plus idag :eek: *chockad* var ju -20 i förrgår...) och idag ska jag börja jobba bägge med lina (tömkörning). Sen skrittar vi igång så sakta när vi kan komma åt ridvägarna igen samt på den lilla planen jag har utanför stallet.

Vi flyttade hit förra sommaren och har inte hunnit med att planera för vintern men inför nästa har jag börjat strukturera upp en bra plan samt att transporten ska vara fixad så vi kan åka och träna. Har ridhus ca 4 mil härifrån.

Går det inte att rida på asfalten för att komma längre bort eller är det tung trafik?

Har du inget gärde som du kan skotta fram ett fyrkantsspår + några volter på?
Så har vi gjort, funkar kanon!:bump:

Jag har gett upp. Hästen är broddad med fyra brodd i varje sko så han tar sg fram ganska obehindrat men det är stenhårt var man än rider förutom på ängen men skaren är riktigt hemsk efter alla växlingar mellan plusgrader och mycket minus. Dessutom är hästen spänd i musklerna pga att de ständigt rör sig försiktigtpå undrlaget och de kalla vindarna gör inte saken bättre. Han får helt enkelt vila tills undrlaget är bättre. Det är i dagsläget det bästa av de dåliga alternativen vi har att välja på =(

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 470
Senast: MiaMia
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30