Kan katter lära sig; Nej?

GardenAngel

Trådstartare
Har en liten brittisk korthår på ett gäng månader, jag börjar fundera öer om hon kanske har lärt sig Nej.
Om hon sitter med vid matbordet så måste hon sitta på stolen. Och om hon sätter upp en tass har jag alltid sagt Nej och puttat ner tassen. Och hon har fattat att hon inte får sätta upp tassen. Och om hon tigger och försöker klättra upp för mitt ben eller upp på diskbänken (hon kan nämligen inte hoppa upp), så säger jag Nej och putta bort henne.

Sen nu har jag några ggr bara sagt Nej, om hon gör något som hon vet att hon inte får, då slutar hon.
Resten av familjen säger att det är tur eller liknande då katter enligt dom inte kan lära sig Nej.
Vad tror ni andra?

Sv: Kan katter lära sig; Nej?

Båda mina katter förstår mycket väl vad de får göra och inte göra. Sen om de förstår ordet "nej" eller tonfallet man säger det med, det vet jag iofs inte. Det är sällan jag behöver tillrättavisa dom, de vet liksom att det inte är nån idé att ens försöka gå upp på bordet när matte ser! :D

Så klart dom kan mina vet vad nej betyder utan att jag behöver använda något speciellt tonläge.

Dom kan faktiskt ett flertal ord som bland annat sitt, ligg, ja, nej, varsegod, ner, upp, skaka tass, tala m,m, m,m.

Katter kan visst lära sig. De är inte dumma, bara envisa och självständiga.

Visst lär de sig vad nej betyder. Det är bara inte alltid de väljer att lyssna ;)

Mina lysnar alltid och lyder gör dom också åtminstone så länge jag är kvar i rummet:D

Ja visst kan de lära sig vad ett nej betyder. Mina kan även stanna (om jag t.ex öppnar dörre till ett rum där de inte får gå in). Däremot väljer de inte alltid att lyssna.

Visst kan katter lära sig. Jag har lärt våran långhåriga katt å inte traska rätt in utan vänta tills jag torkat av henne och är hon blöt så lägger ja henne på en handuk å där stannar hon tills hon är torrare. Mina katter vet att dom inte ska vara på bordet på diskbänken får dom va då den ena älskar rinnande vatten. Men dom får vara överallt. Våran vanliga huskatt gillar å hälsa på folk genom klösa deras ben (gillar jeans mest) Detta gör ju ont så man säger neeeeej, så e det bra. Och dom är ju så goa dom gillar gå på promenad med oss å dom hänger med nästan överallt (bor på landet så inga trafikerade vägar) å dom kommer när ja ropar siter när jag säger sitt. Vacker tass osv så visst kan man lära dom... Ja gör inga cirkus nr utan bara lite vanlit gulligul trix. :D
:banana:

Klart dom lär sig!

Alla mina katter vet vad nej eller ett knäpp med fingrarna betyder.

Min minste, Yamas, vet dessutom att han ska flytta på sig när jag säger hjärtat då han ligger på min rygg eller sida i sängen. När jag säger hjärtat går han genast av mig.

Om jag däremot säger lilla hjärtat om vi inte är i sovrummet kommer han och ska gosa.

Min katt lärde sig NEJ väldigt fort. Jag kombinerade det med en handklapp (så det small) när hon var liten, o då stannade hon ju upp i det hon gjorde. Så länge hon inte försökte igen så sa jag inget, men minsta antydning så blev det NEJ med klapp igen. Efter en vecka kunde hon det.

Nu behöver man bara säga "app app app" så backar hon tillbaka från det hon höll på med :angel:

Hon kan andra ord oxå, så lära sig ord är inte svårt. FISK kan jag inte säga hemma tex :crazy: för då jamar hon så hon blir hes... :angel: GODIS, då springer hon och hoppar upp på klösträdet där hon brukar få godis att äta.
SÄNGEN, då vet hon att det är sovdags o kommer o lägger sig.
Sen kan man fråga om hon är HUNGRIG? då jamar hon o springer till köket. :D
Säkert kan hon fler, men jag orkar inte tänka :rofl:

Hon kan andra ord oxå, så lära sig ord är inte svårt. FISK kan jag inte säga hemma tex :crazy: för då jamar hon så hon blir hes... :angel: GODIS, då springer hon och hoppar upp på klösträdet där hon brukar få godis att äta.
SÄNGEN, då vet hon att det är sovdags o kommer o lägger sig.
Sen kan man fråga om hon är HUNGRIG? då jamar hon o springer till köket. :D
Säkert kan hon fler, men jag orkar inte tänka :rofl:
Så väldigt vällärd är min kise också. :angel:

Han vet att han inte får vara på köksbordet. Givetvis hoppar han ändå upp ibland när ingen är i närheten. Jag har "caught him in the act" några gånger; då hoppar han ner fortare än man hinner säga "ner!" och ser sååååååå oskyldig ut.

Har en liten brittisk korthår på ett gäng månader, jag börjar fundera öer om hon kanske har lärt sig Nej.
Om hon sitter med vid matbordet så måste hon sitta på stolen. Och om hon sätter upp en tass har jag alltid sagt Nej och puttat ner tassen. Och hon har fattat att hon inte får sätta upp tassen. Och om hon tigger och försöker klättra upp för mitt ben eller upp på diskbänken (hon kan nämligen inte hoppa upp), så säger jag Nej och putta bort henne.

Sen nu har jag några ggr bara sagt Nej, om hon gör något som hon vet att hon inte får, då slutar hon.
Resten av familjen säger att det är tur eller liknande då katter enligt dom inte kan lära sig Nej.
Vad tror ni andra?

Självklart kan katter lära sig nej. Alla katter vi har haft har lärt sig nej utan några problem - däremot kan de vara väldigt envisa när man lär in, och prova igen, och igen, och igen. Men det går utmärkt att lära en katt vad den får och inte får göra.

Klart de kan! Självklart är de smarta nog att lära sig nej. De är till och med så smarta att de därefter omförhandlar dealen utan att man själv fattar hur det gick till.

Mitt NEJ till att vara på köksbordet och diskbänken har de omförhandlat till NEJ till att vara på köksbordet och diskbänken när matte är vaken och i köket:cool:

Mer seriöst: katter är rovdjur och egoister. Visst lär de sig nej - men kan sedan medvetet bryta mot nejet för att de själva har nåt att vinna på det. Typ hoppa upp på diskbänken trots att matte är vaken och i köket, men där ligger en brödskiva som katten MÅSTE ha;)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 934
Senast: Hermelin
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama