Kan katter äta hund-torrfoder?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Kockan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 5 194
K

Kockan

Våra två stallkatter tar en hel del råttor och så, men får även kattmat (torrfoder), matrester, fisk ibland osv. De har självklart alltid vatten framme.
Gav dem lite av hundarnas torrfoder en gång, när deras mat var slut och de älskade det!
Är det någon som vet om man kontinueligt kan ge katterna av hundarnas mat i stället?
Är det skadligt eller så?
De tycker ju så mycket om det och det är ju enlelt med en och samma.
Någon?

Sv: Kan katter äta hund-torrfoder?

Nej, det ska du inte göra. Till exempel är halten av taurin för låg i hundfodret och taurin är livsviktigt för katter.

Som dom andra skriver så innehåller hundmat inget eller för lite taurin. Utan taurin kommer katten dö av hjärtproblem. Snabbt.

Aj då... Då får de fortsätta att äta sitt torrfoder för katter.
Men ibland äter de i perioder väldigt lite kattmat, utan mest råttor och lite matrester. Hur går det då? Taurin-mängd i råttor?

Om du kokar maten förstör du stora delar av taurinet (och andra viktiga ämnen). Katters matsmältning är anpassade efter rå mat. (Om du serverar rått kött finns det taurin i allt muskelkött, och mer i hjärta. Men läs på ordentligt innan du börjar mixtra med egen mat, det är mycket som kan gå fel)

Råttor är ju rå föda, och precis vad katter är till för att äta, så någon näringsbrist skulle jag inte vara rädd för.

Eh... nä, de är ju inte direkt smala, om man säger så.... ;)
Nu har de även fåglar på matsedeln, har jag märkt. :cry:
Men torrfoder i allmänhet då? Är inte det kokt / ugnsbakat på något vis? Tillförs det extra taurin i det efter själva "tillagningen" då eller?
Visste inte ens att det fanns nåt som hette taurin. Är verkligen dålig inom detta område! :crazy:

Taurin är tillsatt i torrfoder. Det finns att köpa tabletter också, men det är verkligen inte nödvändigt om katten äter som den ska. Torrfoder är ju inte optimalt för katter om man ska vara hård, men bra torrfoder är långt mycket bättre än dåligt torrfoder eller hemlagat "skräp". Vet man vad man gör kan man fixa mycket bättre mat själv (framförallt viktigt för våra innekatter som inte har tillgång till naturliga byten).

Taurin är en aminosyra som är viktig för katten. Brist kan ge blindhet och hjärtproblem.

I torrfoder tillsätts syntetiskt taurin vid tillverkningen, just för att katten inte ska få brist. Så ger du ett torrfoder med taurin behöver du inte oroa dig.

Är dina katter tjocka kan de bli smalare om du skippar torrfodret och ger blötmat i stället. Och att de äter möss och fåglar är bara bra, det är det deras matsmältningssystem är gjort för.

Får katten i sig tillräckligt med Taurin om man kombinerar blötfoder (för katter) och torrfoder (för hundar?)

Utgör hundfodret en väsentlig del av matintaget så räcker förmodligen inte taurinet, antar jag. Men jag har aldrig funderat över det eftersom katter inte ska ha hundfoder. Varför chansa?

Och att de äter möss och fåglar är bara bra, det är det deras matsmältningssystem är gjort för.
Jo, jag vet, men de är ju inte direkt bussiga mot sina byten innan de har ihjäl dem. Men det är ju fullt naturligt, bara jag som är fjompig...
För ca ett år sedan var de verkligen JÄTTEFETA och jag kunde inte begripa hur det gick till, för jag gav dem mindre och mindre mat. En dag kom jag på den ena kissen med att fullkomligt VRÄKA i sig av betforen jag blött upp till hästarnas kvällsmat!!!! De tyckte det var supergott! Satte lock på den hinken och det tog bara drygt en månad innan de började se hyffsat normala ut i kroppen igen. Ett sidospår från tråden, men lite kul bara.

För att katten föredrar hundmaten framför kattmaten? Jag gör det inte av snålhet då hundfodret är väsentligt dyrare än kattmaten jag köper.

Men visst nu har ni lyckats skrämma mig så katten får väl äta kattmat då!

Nej, jag menar absolut inte att du skulle vara snål. Men det är bra att skaffa sig lite kunskap innan katten själv får välja ;). Och det gör du ju nu så jag tycker det är jättebra att du går över till kattfoder! Testa några olika om katten fnyser åt det första du ställer fram, du hittar säkert nåt som katten tycker är lika gott som hundmaten.

Ja. Så mina missar "fnyser" minsann inte åt nån mat! de äter liksom allt...

Var ner en sväng på Granngården och köpte mat till hundarna. Kollade på bl.a. deras säckar med torrfoder för katt. Kommer inte ihåg vad den hette, men det var den billiga sorten.
Där stod det inget om att det innehöll Taurin? Lusläste inte men det stod inte med bland innehåll och näringsvärde.
Är inte det lite konstigt om det är så viktigt? Även om det inte var ett dyrare foder, så borde de väl inte hoppa över det, om det är så livsviktigt?
Är det inte viktigare att ge innekatter ett dyrare och mer exklusivt foder, än katter som enbart lever ute (och som mina: istallet)?
Om mina, som tar så mycket råttor och så, får av den billiga sorten (helst med taurin då!), gör det så mycket då? De får ju i sig naturligt taurin enligt er, i form av rå föda.
Inte för att jag är snål, men om det inte är nödvändigt, menar jag.
(grannkatten kommer ju och äter hos oss också, ibland, så vår mat är tydligen god, i alla fall. ;) )

Liknande trådar

Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
681
Senast: YlvaG
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 805
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 1 april 2025
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...

Hund, Katt, Andra Djur