Kan jag som fodervärd skadeanmäla foderhäst?

Casteloro

Trådstartare
Jag har varit till kliniken med min foderhäst som inte kändes bra. Nu ska jag göra en skadeanmälan till Agria men är osäker på hur jag går tillväga för att slippa strul. Räcker det att jag skriver i hästens försäkringsnummer, samt skriver en övrig upplysning på att det är jag som fodervärd som varit in med henne? Enligt Agrias frågeformulär (där man också anmäler skada) ska jag fylla i personnummer eller försäkringsnummer, då tar jag givetvis försäkringsnumret, men sen ska jag ju fylla i uppgifter om mig själv och jag är ju inte ägare (som står på försäkringen). Dock kan jag ju inte fylla i ägarens uppgifter på grund av att det är fel, samt när fakturan dessutom står i mitt namn. På fakturan står hästens namn, härstamning, vilket kön, färg och vilken ras hästen är registrerad som. Dock inget försäkringsnummer/reg.nummer eller annat som intygar att det är rätt häst. Enligt kontraktet så står jag endast för självrisken och jag pratade även med ägaren innan och efter besöket (förstås).

Bryr sig ens försäkringsbolaget om vem som anmäler skada och vem som varit in med hästen? Ska givetvis bifoga faktura och behandlingsbevis/eftervårdsrekommendationer.
 
Sv: Kan jag som fodervärd skadeanmäla foderhäst?

Ring bolaget innan du fyller i och skickar in. Ta gärna namnet på den skadereglerare du pratar med, och fråga om du kan skicka ärendet direkt till denne.

Vis av erfarenhet är det bättre att ringa INNAN än få världens mest utdragna handläggning efter inskickandet.
 
Sv: Kan jag som fodervärd skadeanmäla foderhäst?

Jag hade tidigare en foderhäst som behövde veterinärvård och jag var tvungen att ha en fullmakt från ägaren för att få använda försäkringen (ägaren stod för den i övrigt). Gick snabbt och smidigt och inga problem att få regleringen direkt på det.
 
Sv: Kan jag som fodervärd skadeanmäla foderhäst?

Du kan också skicka med fodervärdskontraktet och skriva ditt eget kontonummer så fixar dom det. jag gjorde så på en foderhund och det fungerade.
 
Sv: Kan jag som fodervärd skadeanmäla foderhäst?

Fast jag kan säga att det är betydligt mindre komplicerat med hund, kanske främst för att det är mindre summor det rör sig om (oftast).

Med hund har jag aldrig haft något problem, däremot har det varit både ett och två frågetecken när det gällt häst.
 
Sv: Kan jag som fodervärd skadeanmäla foderhäst?

Jag var tvungen att ha en fullmakt utöver fodervärdskontraktet för att få nyttja försäkringen. Kontaktade Agria först och fick det beskedet. Ägaren skickade genast en fullmakt så att jag hade allt klart.
 
Sv: Kan jag som fodervärd skadeanmäla foderhäst?

Är fullmakten något som finns att skriva ut på Agrias hemsida eller är det så att ägaren skriver ett eget, typ; Härmed godkänner jag X att fodervärden Y får utnyttja rätten till hästen Z's aktuella försäkring.
 
Sv: Kan jag som fodervärd skadeanmäla foderhäst?

Behövde bara skicka in kopior på kvitto samt att försäkringsnumret stod med på varje kopia.
 
Sv: Kan jag som fodervärd skadeanmäla foderhäst?

Är fullmakten något som finns att skriva ut på Agrias hemsida eller är det så att ägaren skriver ett eget, typ; Härmed godkänner jag X att fodervärden Y får utnyttja rätten till hästen Z's aktuella försäkring.

Prata med dom om det...var ju rätt länge sen jag gjorde det. Då räckte det med att ägaren skrev ett eget. Kan ju vara ändrat nu :)
 
Sv: Kan jag som fodervärd skadeanmäla foderhäst?

det är ju ledsamt om det är så, jag hade förvisso två paragrafer som reglerade sjukdom och försäkring så det fanns inget att undra över. Om TS med har det kan det ändå vara idé att skicka med allt, hoppas jag ialla fall.


Såg nu att allt ordnat sig:D
 
Sv: Kan jag som fodervärd skadeanmäla foderhäst?

Vi hade helt klart i kontraktet vad gäller både häst och hund. I ett hundfall fick vi reglera i efterhand, d v s fodervärden fick betala på plats, sedan fick jag skicka in kvitto tillsammans med kopia på kontrakt och förklaring varför kvittot stod på någon annan än mig (fodervärden).

Jag fick sedan ersättning utbetald som jag i min tur betalade till fodervärden. En smula krångel, men det gick.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 692
Senast: Korven
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 550
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 759
Senast: Nepenthe
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp