kan jag köra med....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare trav_malin
  • Startdatum Startdatum
T

trav_malin

jag har en liten fundering....
jag funderar på om jag kan köra hästen med en halsförlängare?? har inte vågat testa bara undrar om nån här har erfarenhet av det? mvh malin

Sv: kan jag köra med....

Klart man kan. Frågan är väl bara vad man ska med sådan skit till.

Självklart! Det går bra. Tycker du att pållen är en stjärnkikare?
Har själv provat halsförlängare på en pålle, som kastade upp huvudet hela tiden, med bra resultat. Vi kunde sen köra utan, då han slutade med sitt otyg.
Alla sätt är bra utom de dåliga!

jag vill ha en halsförlängare på honom pga att jag vill att han ska arbeta mer med ryggen även när jag kör å inte bara när jag rider honom. han är lite "fram hjulsdriven" för tillfället så jag håller på att bygga upp musklerana i baken på honom, men hade inte kommit fram till några bra sätt i vagn å kom då å tänka på halsförlängaren, vill ju inte sätta på honom en springrem bara för att träna hemma med honom, eftersom han inte är dum, bara väl okonsentrerad under körpassen i skog å mark han springer mest å fjantar.

tack för råden nu ska jag hem å sätta på honom den i morgon...:)

Att nosen dras bakåt nedåt, gör inte att hästen arbetar med ryggen. Däremot hindrar det hästen från att balansera sig korrekt. Ett ganska effektivt sätt att skaffa sig kotledsinflammation. Lycka till.

Beror väl på hur man använder den. Det går ju att ha snodden lång så hästen bara får hjälp att söka sig nedåt men inte bakåt, behöver ju inte vara negativt alls.

Antingen är den så lång att den inte har någon inverkan alls, eller verkar den i den riktning den sitter. Naturligtvis. Just gummisnodd är extra jävligt, eftersom den bara fjädrar, och inte ger en eftergift. (Om den då inte är så lång att den hänger löst. I det fallet verkar det dock rätt meningslöst att sätta på den.) Brukar ge hästar som antingen knäpper av, eller blir sega och hänger.

Ja, ska man promt använda hjälptyglar, är chambon det överlägset bästa alternativet. Den enda hjälptygeln som verkar i rätt riktning.

har inte så stor erfarenhet av körning men jag skulle helldre använda en chambon än halsförlängare om jag måste.
Själv skulle jag försöka lösa de på annat vis än hjälptyglar.

Ts: prova dig fram, ta hjälp av någon som kan se om han lyfter upp ryggen bättre om någon av hjälptyglarna du väljer så han inte bara knäpper av eller lägger all vikt på frambenen och får kotledsinfamation som någon tidigare skrev.

han fungerar jätte bra under markarbetes passen under sadel, tanken är att få honom att sänka huvvudet i vagnen också. vill inte rida honom hela tiden. rider och longerar honom varje vecka men vill ha körningen med eftersom han tycker om att gå i vagnen med.
jag longerarr honm med inspänningstyglar eller halsförlängare vilken fungerar jätte bra, och han trampar på bra. och sjuter under sig,lägger ingen vikt på sina framben, detta gör han även jätte bra i sadeln, men jag vill få honom att förstå detta även i vangen. han blir lite framdriven då inte i sadel.

Prova då som jag sa, men jag skulle prova chambon istället för halsförlängare om du nu väljer halsförlängaren så skulle jag fästa den på sidorna och inte mellan frambenen som många gör.
Men be någon kolla så han inte lägger vikten fram.

jag sätter den alltid på sidorna, tycker den blir lit väl elak annars mot honom.. ägen ingen chambon å har aldrig använt en heller så därför håller jag mig till det jag har å vet att jag hur jag ska använda.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
431
Senast: Pegasus63
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Övr. Katt Hej! Vi funderar på att skaffa ett GPS-halsband till vår utekatt och undrar vilka erfarenheter ni har av sådana. Vilket är mest prisvärt...
2
Svar
33
· Visningar
1 583
Senast: Emmmmma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII