Kan jag ha mylerbett på dressyrtävling?

Sv: Kan jag ha mylerbett på dressyrtävling?

men vet du hur det ser ut eller??

hur tror du det skulle kännas att ha ett sådant i käften?
ne, jag tycker det här med massa bett har gått till överdrift

kan man inte rida hästen på vanliga bett utan måste ha massa konstiga bett så borde man lära sig rida!!

Men jisses, vad ser du för skräckbild framför dig???:confused: Jag har fått uppfattningen att de flesta av oss här är mest intresserade av att använda det vanliga tredelade Mylerbettet (som vi ju också har länkat till). Det handlar ju inte direkt om någon hackamorevariant med motorcykelkedja över nosbenet... Vilken modell tänkte du på?

En uppdatering för den som är intresserad: Mitt mail som jag skickade till dressyrkommittén har nog förhoppningsvis landat hos den person som är ansarig för TR-frågor nu, men jag har fortfarande inte fått något svar på frågan huruvida bettet är godkänt på tävling eller ej. Tydligen en svår fråga även för de lärde...;)

Alla hästar trivs helt enkelt inte med traditionella två- eller tredelade tränsbett.

ne, men om dom nu inte gör det och du vekrligen älskar din häst så varför ens tvinga på hästen bett i sånna fall?

varför inte bara acceptera att den INTE vill ha bett i käften??

Precis som man kan inte tvinga alla hästar att kunna ha ryttare på ryggen för dom är inte byggda på ett sådant sett!!

men vet du hur det ser ut eller??

hur tror du det skulle kännas att ha ett sådant i käften?
ne, jag tycker det här med massa bett har gått till överdrift

kan man inte rida hästen på vanliga bett utan måste ha massa konstiga bett så borde man lära sig rida!!

Eftersom alla hästar ser olika ut i munnen är det knappast speciellt snällt att bara rida på "vanligt" bett. Man bör titta hästen i munnen och välja bett utifrån det. När man kan rida hästen utan nosgrimma och utan att den gapar har man hittat balansen mellan ett bett som hästen trivs med och en mjuk och stadig hand.

ne, men om dom nu inte gör det och du vekrligen älskar din häst så varför ens tvinga på hästen bett i sånna fall?

Bara för att hästen inte trivs på ett visst sorts bett innebär det inte att den inte överhuvudtaget trivs på bett. Vissa hästar har väldigt ont om plats i munnen och funkar inte alls på tjockare tränsbett, men kan trivas väldigt bra på ett tunnt tränsbett. Andra hästar gillar inte ledade bett utan vill ha ett oledat, osv. Att förkasta bett överhuvudtaget bara för att hästen inte trivs på tränsbett "modell 1A" är väldigt underligt i mina ögon... Ta istället reda på hur hästen ser ut i munnen och hitta ett bett som är avpassat efter det. Går det trots det inte att hitta ett bett som hästen accepterar, först då kan man väl kanske säga att hästen inte vill ha ett bett i munnen.

Jag kan ju ta ett litet jämförande exempel om du fortfarande inte förstår principen. Jag gillar t.ex. inte tjocka täcken när jag ska sova (blir för varm då). Skulle du då dra slutsatsen att jag inte gillar täcken överhuvudtaget? I själva verket är det så att jag trivs bättre med ett tunnare täcke. Samma princip vill jag nog säga att det är med att välja ett bett till sin häst, även om det givetvis är mycket svårare (på väldigt många punkter) än att välja ett täcke till sig själv.

Herregud, vad hände här? :crazy:

Bra fråga.:crazy:

Får man stjäla tråden lite...? :o
Har ridit på mylerbett 3 delat som hästen verkligen gillade till skillnad mot det tvådelade. (på medishästen.)
Iallafall så undrar jag om det ska vara rörligt...? det ska det va?
Grejen är att ena sidan är orörlig (har "geggat" igen?) och andra rörlig... :rofl:
Vågade inte rida på det idag, det måste kännas lustigt i hästens mun.:smirk:

Får man stjäla tråden lite...? :o
Har ridit på mylerbett 3 delat som hästen verkligen gillade till skillnad mot det tvådelade. (på medishästen.)
Iallafall så undrar jag om det ska vara rörligt...? det ska det va?
Grejen är att ena sidan är orörlig (har "geggat" igen?) och andra rörlig... :rofl:
Vågade inte rida på det idag, det måste kännas lustigt i hästens mun.:smirk:

Har troligtvis geggat igen, precis som du skriver. Testa att lägga det i hett (kokande) vatten en stund. Det brukar lösa upp gammal gegga så att du lätt kan ta bort det och få ett rörligt bett igen.

Det är nog en klar fördel om det är rörligt på båda sidorna ja...:smirk: Är det rost eller matrester som har fastnat? Kanske går att lägga det i blöt om det är matrester, tänkte jag? Om det har rostat ihop totalt så finns det ju rostätarmedel, men för det första så är de inte så värst hälsosamma för hästen (skölja skölja skölja!) och för det andra kan det bli sylvassa kanter när rosten "ätits upp". Kanske lossnar om man använder lite våld...?:angel:

På vissa hästar ligger Mylerbett mkt bättre i munnen än vad ett vanligt tränsbett gör.

Det är inte så att du tänker på Mikmar?:confused:

Precis som man kan inte tvinga alla hästar att kunna ha ryttare på ryggen för dom är inte byggda på ett sådant sett!!
Men bara för att den inte trivs med två eller tredelat "traditionellt" bett så vad är det som säger att det inte finns något bett alls som den gillar?
Varför inte titta hästen i munnen och prova sig fram tills man hittar ett bett hästen trivs med?

Och vad har det att göra med hur mycket man älskar sin häst?

Det är nog en klar fördel om det är rörligt på båda sidorna ja...:smirk: Är det rost eller matrester som har fastnat? Kanske går att lägga det i blöt om det är matrester, tänkte jag? Om det har rostat ihop totalt så finns det ju rostätarmedel, men för det första så är de inte så värst hälsosamma för hästen (skölja skölja skölja!) och för det andra kan det bli sylvassa kanter när rosten "ätits upp". Kanske lossnar om man använder lite våld...?:angel:

+ fetanten:
Tack, då vet jag. :D Vet ej om det är matrester eller rost, ska prova med varmt vatten.
Viss våld har redan tillämpats... :angel:

Med tanke på att betten är av rostfritt stål så är det knappast rost...:angel: Tror snarare på stelnade matrester.

Det är alltså så bra kvalitet på stålet? Låter ju toppen!:) Jag har stött på alldeles för många "rostfria" produkter som inte är det minsta rostfria, t ex matbestick, avgassystem m.m. Är plåtslagare, så jag är alltid lite skeptisk till ordet "rostfritt"...:smirk: Men eftersom betten kostar en halv förmögenhet så hade man ju blivit vansinnig om de började rosta efter en liten stund!

Jag har i alla fall ett mylerbett som har legat oanvänt några månader i (ganska fuktig) stallmiljö, och det har inte något spår av rost...

Men vad vill du säga egentligen? VAD EXAKT är problemet med mylerbettet som visades? Eller tycker du att ingen häst ska ha bett? Vore mycket bra om du kunde beskriva vad som är problemet istället för att bara skriva att det är fel på bettet.

Med tanke på att betten är av rostfritt stål så är det knappast rost...:angel: Tror snarare på stelnade matrester.

Hmm har ett myler bett hemma som är totalt sönder rostat... Är nog bara ytan som är rostfri så blir det en spricka i ytan så är det kört :crazy: Annars har jag fått ett måndagsexemplar :p

Väntar med spänning på svaret

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: Amanda_F
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
385
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka