Kan jag ha mylerbett på dressyrtävling?

M

mjauen

Det är så att min häst går mycket bättre på mitt mylerbett än det vanliga, men man får väl inte tävla med det, får man därimot ha mayler-bettet på framridningen som man sedan byter till ett "godkänt" bett när man sedan ska starta?

Sv: Kan jag ha mylerbett på dressyrtävling?

Nej, det är inte tillåtet. Du kan sätta det på ledtränset - men du får inte rida med det.

Satt och sökte fakta om mylerbett när jag trillade på den här gamla tråden...

Är verkligen inte det här mylerbettet tillåtet på dressyrtävling enligt svenska TR?
http://www.toklat.com/myler/dressage.html

Om det är tillåtet enligt FEI o USA Equestrian så borde det ju kunna vara det här också, tänkte jag (självklart förutsatt att bettet har tillåtna ringar då...). "Tredelat bett med rörlig mittdel är tillåtet", står det ju i TR...

"Tredelat bett med rörlig mittdel är tillåtet", står det ju i TR...

men så finns det väl även en bild på dylikt bett, och det ser inte ut som mylerbettet du visar....

de bett som är godkända finns på bild i TR.

Jag får väl helt enkelt testa att tävla med det någon gång och se om jag blir utesluten :p. Jag rider ju även i bomlös dressyrsadel, så varför inte krånga till det för dem ordentligt...:smirk:

Bara en parentes, men vet du förresten om det är mycket som skiljer mellan TR och FEIs reglemente i övrigt? Jag har aldrig plöjt igenom deras regler.

det är ryttarens ansvar och skyldighet att följa de regler som finns i TR :angel:

jag har ingen superkoll på FEIs regler spec inte dressyrdressyr sas men det finns en hel del detaljer iaf som skiljer sig.

För att vara krass så måste ju någon se det och anmäla det för att du ska bli utesluten, och hur ofta går man och tittar andras hästar i munnen såvida det inte utförs en betslingskontroll...? Du lär inte vara ensam om att rida på otillåtet bett på tävling om man säger så, däremot är du nog ganska ensam om att tala om det här på Buke. ;)

Förespråkar varken det ena eller det andra, bara påpekar hur verkligheten ser ut.

Ja, och för att lugna alla läsare av den här tråden så kan jag ju berätta att jag bara rider klubbtävlingar i fjordhästföreningens regi och hittills har jag faktiskt ridit på tillåtet tredelat syntetbett. När jag var protokollskrivare på en tävling där, så såg jag folk som red med både sadlar av portugisisk modell och folk som red på postkandar, så där kan jag nog "komma undan" med ett mylerbett ;). Fast jag vet faktiskt inte huruvida de blev uteslutna eller om de bara fick en tillsägning om att det egentligen är otillåtet. Det är inte så hårda regler där iallafall...

Vilken modell av mylerbetten är det du har? Det finns liksom några olika...;)

Ja, de har ju några kombinationer att välja på, vilket ju är toppen eftersom alla hästar o ryttare är olika! Det är det här bettet jag syftar på i dressyrsammanhang: http://www.toklat.com/myler/dressage.html
Har dock inte fått hem det än...

Funderar även på att köpa ett skarpare som kanske kan funka när man är ute o galopperar på fälten. Min kära lilla häst kan nämligen lätt få för sig att det är hon som ska bestämma farten...:mad: Läste att de hade några bett som skulle vara bra för hästar som tar bettet och bara springer.Kanske förresten finns någon här som har erfarenhet av något bra bett i detta sammanhang...?

Det står ju att FEI godkände det bettet med rörlig mittdel i både dressyren och fälttävlansdressyren redan 2003

Jag vet att det finns på bild i FEI´s reglemente iallfall. Sverige borde följa efter det är väl bara att ringa /maila dressyrkommiten

Ja, det var ju pga att FEI har godkänt bettet som jag tog upp frågan här, men det vore väl naturligtvis smartast att gå raka vägen till "källan" och kolla upp hur det ligger till. Jag gör ett försök att kontakta dressyrkommittén!

Det är så att min häst går mycket bättre på mitt mylerbett än det vanliga, men man får väl inte tävla med det, får man därimot ha mayler-bettet på framridningen som man sedan byter till ett "godkänt" bett när man sedan ska starta?

:eek: :eek: :eek: :eek:

ATT DU ENS HAR ETT SÅNT BETT I MUNNEN PÅ DIN HÄST!
ursäkta att jag 'skriker' men herregud!!

Varför tycker du att det är hemskt att använda Myler-bett?:confused:

Varför tycker du att det är hemskt att använda Myler-bett?:confused:

men vet du hur det ser ut eller??

hur tror du det skulle kännas att ha ett sådant i käften?
ne, jag tycker det här med massa bett har gått till överdrift

kan man inte rida hästen på vanliga bett utan måste ha massa konstiga bett så borde man lära sig rida!!

Jag vet inte hur det kanna att ha ett sadant bett i kaften,, inte vet jag heller hur det kanns att ha ett valigt transbett i kaften..

Sa vart ligger den stora skillnaden? Hur vet du vad som ar bekvamast for hasten?

JAG har i alla fall erfarenheten att olika hastar foredrar olika bett och att i 100% av fallen sa ar dte faktiskt inte sa att alla hastar alskar vanliga transbett

Det finns ju en uppsjö av olika mylerbett har inte kollat på hur ts ser ut men mitt var tredelat och fungerade på min häst när han avskydde allt vad bett hette. En extremt känslig herre. Idag går han sedan ett par år åter på ett tredelat tränsbett. ;)

men vet du hur det ser ut eller??

Ja? För det första finns det i en mängd olika modeller, men om vi tar en av de vanligare, ex. det här så kan jag ärligt talat inte se vad det är du eldar upp dig över. Kan du inte beskriva mer i detalj vari det hemska ligger?

hur tror du det skulle kännas att ha ett sådant i käften?

ne, jag tycker det här med massa bett har gått till överdrift
kan man inte rida hästen på vanliga bett utan måste ha massa konstiga bett så borde man lära sig rida!!

Tja, jag är ingen häst så det kan jag inte svara på (och inte heller hur det känns att ha ett "vanligt" tredelat tränsbett). Nu är det ju faktiskt så det skiljer sig mellan olika hästar vad de gillar för typ av bett. Alla hästar trivs helt enkelt inte med traditionella två- eller tredelade tränsbett.

Ja? För det första finns det i en mängd olika modeller, men om vi tar en av de vanligare, ex. det här så kan jag ärligt talat inte se vad det är du eldar upp dig över. Kan du inte beskriva mer i detalj vari det hemska ligger?

Tja, jag är ingen häst så det kan jag inte svara på (och inte heller hur det känns att ha ett "vanligt" tredelat tränsbett). Nu är det ju faktiskt så det skiljer sig mellan olika hästar vad de gillar för typ av bett. Alla hästar trivs helt enkelt inte med traditionella två- eller tredelade tränsbett.

:bow::bow:

Sen är ju inte ett tvådelat tränsbett särskilt snällt. Oftast är de för tjocka (inga bett får ju egentligen plats i hästens mun ...) och sen när ryttaren tar i tyglarna går ju mittendelen upp i gomen (som en spets) hur skönt kan det vara.

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: Amanda_F
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
385
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka