Sv: kan inte trava
sadeln är utpassad, å vi har kollat vi tycker att den passa. hon är helt frisk
hon är väldigt het men inget problem att kontrolera jag lyckades lite idag.
Att hästen är "helt frisk" är tyvärr ingen garanti. För många småkrämpor i form av spänningar, låsningar man kanske inte märker själv, lite snedbelastning och ömhet pga det osv kan ge en så taskig helhet att hästen inte vill trava.
I traven måste hästen röra ryggen ganska mycket (egentligen mer i galoppen, men vissa har ändå lättare för tekniken i galopp/pass) vilket kan bli svårt i det läget. För mycket mental stress kan skapa samma symptom, kan räcka med att man håller emot i tyglarna i övergången eller att hästen "tror" att man kommer göra det och att den rent mentalt känner sig låst (men då är det sällan enbart mentalt i grunden utan kommer från något fysiskt typ s.k. tygelhälta eller liknande).
Jag har också varit med om travare som inte kan trava.
Den mest extrema kunde bara skritta, grisepassa, passa och galoppera en rund men passartad galopp. Något enstaka travsteg kunde man få till om man gav sig f*n på det.
Men den hästen var inte fräsch. Jag var för ung och naiv då för att inse vikten av det, men hästen var för sjutton aggressiv vid sadling och när man pysslade med den, förmodligen av smärta, misstänker att den gått så länge med sina spänningar och låsningar att det började kännas i benen.
Sen har jag varit med om lindrigare fall där hästen varit känslig mentalt och kan protestera bara för en sån sak att sadeln inte ger tillräcklig rörelsefrihet. Ens om den passat! Eller det där att man hållt kvar lite i tygeln i övergången och hästen känt sig låst. Att man först fått bett om rejäl framåt/nedåtsökning och avslappning, sen släppt efter ett par dm (!) på tyglarna och bett om trav med sitsen, och därefter kunnat få ett par bra travsteg innan hästen spänt sig igen eller hamnat i obalans.