Kan inte trava.. hjälp!

S

smiling_girl

Jag har ett varmblod som är 7 år.. Han är jätte duktig och har aldrig gått på travet utan inriden när han va 3 år och utbildad och så.. Jag har haft han 1 år snart och för några gånger sen började han me att han fattar galopp istället för att trava och jag har trott att han varit pigg och velat springa och så.. Jag och en annan i stallet skulle på en 3 dagars kurs en bit bort från oss så vi red bort och då skulle vi trava på en grusväg men han fattar galopp och så gjorde han några gånger... Sen på kursens andra dag så skulle vi trava på volt och då gör han samma sak i båda varven! Flera gånger och tränaren säger att han kan ha en låsning i höger bogen som gör att han inte kommer fram i trav för han har ont så att han galopperar för det är lättare för han... Vad tror ni här på bukefalos ? Hon rekomenderade en kiropraktor, vi ska ringa en på måndag, har även fått stretch grej jag ska göra me bak och framben.. men har ni några andra tips på hur jag ska göra han mjukare i höger bog? På kursen fick jag göra mycket förvänd och rättvänd öppna som gjorde det lite bättre... Tips, tack!! :)

Sv: Kan inte trava.. hjälp!

Se bara till att kiropraktorn har vettig utbildning, börjar h*n dra fram klubbor och grejjer låt h*n inte göra nått mer.

Sen så skulle jag även ta hästen till klinik för att kolla så den inte har ytterligare skador. En väldigt låst bog kommer inte bara sådär.

Kiropraktorn kan du ta kontakt med efter veterinär.

Se till att ta hästen till klinik först.
Om hästen inte kan trava normalt ens på rakt spår så kan det vara något allvarligt.
OM det nu inte är så att tränaren tror att det kan ha med din ridning att göra, men då skulle h*n nog ha sagt det.

Håller med om att ta hästen till klinik först och gå igenom den ordentligt. Fråga dem om de tror att kiropraktor kan hjälpa.

Vet inget annat än stretching, massage och lite ridövningar men jag rekommenderar dem verkligen inte innan du har kollat igenom hästen på klinik.

Kiropraktorn kan du ta kontakt med efter veterinär.

Se till att ta hästen till klinik först.
Om hästen inte kan trava normalt ens på rakt spår så kan det vara något allvarligt.
OM det nu inte är så att tränaren tror att det kan ha med din ridning att göra, men då skulle h*n nog ha sagt det.

På en grusväg när vi red hem provade jag att trava och jag va tvungen att släppa fram tyglarna oh skänkla mycket och då tar han ett konstigt skutt och sen till trav men jag kan inte ha kontakt me tyglarna och skänkla för trav för då blir det galopp...

Så står det på kiropraktorns hemsida.. www.bolle-kiropraktik.com är hennes hemsida..

kiropraktorutbildning med diverse kurser, bl.a. i Hästkirogruppens regi, och en 5 p kurs på SLU i hästens rörelseapparat, struktur och funktion.

Jag tycker hon verkar väldigt seriös och bra! Samarbetar dessutom med veterinärer och påtalar på sin hemsida att det inte finns någon dirkekt utbildning i Hästkiropraktik samt att det står på hemsidan att hästen skall utredas först av veterinär.

Vi har en travare i vårt stall som beter sig väldigt konstigt på banan. Även ute har hon nära till galopp men på banan vägrar hon att ta böjning i trav. Det blir galopp, stappel mellan alla gångarter och hon flyr undan inner bak.

Denna häst har tydligt ont enligt min åsikt. Hästen tar böjning utmärkt i skritt men i trav finns inte. Denna häst flyr undan inner bak i traven vilket ju tyder på att den troligen har problem i det området. Jag har rekomenderat de som rider henne att få bukt med problemet eller helt och håller sluta rida annat än i skritt. Det är aldrig ok att rida en häst på ett sätt som gör ont på den.

Jag rekomenderar absolut kiropraktor eller liknande, kolla upp hovarna och stretcha/massera under en tid. Låsningar och spänningar kan förstöra en häst så fort och är dessutom hemskt plågsamma för den. Hovarnas vinkel och kvalite är också extremt viktig och efter som att travare ofta har känsliga hovar, och dessutom inom travet verkas annorlunda mot vad man gör på en ridhäst, så krävs bra hovvård och en riktigt kunnig och uppmärksam hovslagare.

En låst bog är lätt att få loss, men det svåra är att ta reda på vad som är orsaken till den låsta bogen. Är det bogen i sig, eller kommer problemet från ryggen eller diagonala bakbenet, etc.? Kiropraktor är en bra början och är hon duktig så rekommenderar hon veterinär om hon upptäcker ledproblem.

Du kan göra lite självkontroll också så har du lite pejl på om något är knas:

Ställ dig bakom hästen och kolla höjden på de två "halvorna" på korsets högsta punkt. Ligger dessa i nivå och är muskulaturen symmetrisk? Hur ser hästen ut när den rör sig, kommer varje halva upp lika mycket, eller tar hästen ett kortare steg med ena benet?

Kika också på manken när du står bakom hästen (ja du får ta en pall :grin:), är muskulaturen på båda sidor symmetriska? Båda sidor ska vara mjuka och avslappnade, inte uppdragna och hårda. Är en sida hård och bullig så behöver hästen få loss bogen.

Får du ta på båda öronen, eller tycker hästen att det är obehagligt? Om hästen drar undan huvudet så hänger det ihop med en stor och spänd halsmuskel som behöver lite hjälp att bli av med krampen, kan också ge symptom i framförallt bogen.

hon är både seriös och duktig på det hon gör :bow::bow:

I Sverige finns det ingen direkt utbildning, det finns däremot i Tyskland, dit nu även Sverige skickar vet. för utbildning.

Hej!

Jag tycker att du borde låta din häst vila en eller ett par veckor först, om den inte är uppenbart halt, innan du åker för kontroller och liknande. Vila är ofta väldigt bra mot småhältor och stelheter.
Men det kanske är gjort?

Sedan kan man ju kolla om hästen tar trav vid tömkörning/utan ryttare.

Kolla sadeln! Hästen kan ha byggt om sig så att en sadel som legat bra tidigare, inte längre gör det.
Lycka till!

tkr det låter konstigt om den kan göra öppnor om den inte kan trava pga bogen... skulle nog åkt in till bet görst om det bar så alvarligt, kan ju vara något alvarligare än stel i bogen...

tkr det låter konstigt om den kan göra öppnor om den inte kan trava pga bogen... skulle nog åkt in till bet görst om det bar så alvarligt, kan ju vara något alvarligare än stel i bogen...

Precis.

Jag tycker snarare som att det låte som att hästen har väldigt ont, men ställer upp bara för att den är så snäll..

Med vissa smärtor blir det även så att de "vänjer" sig och därmed kan gå med på att utföra saker även om det gör ont.
Precis som hästar "vänjer sig" vid sparkar i magen eller slit i munnen vid ridning.

Kiropraktorn har varit här och hon sa att han är väldigt stel och trång i bogarna och hon knäckte och höll på me alla benen och nacken och så har jag fått massage övningar jag ska göra varje dag på bogarna och på ryggen.. och strecha varje gång jag motionerat han ...

skulle nog endå åkt till vet och kollat, är inte konstigt om den är stel om den har ont någonstans, den går ju antagligen och avlastar och överbelastar då andra ställen och får spänningar.
Hästar som är snälla och inte protesterar går nju ofta fast de har ont och blir spända som följd.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: Trassel12
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar