Kan inte stå ensam i stallet

Bella

Trådstartare
Mitt halvblod är en snäll och trevlig häst men blir ibland hispig. Han kan inte stå ensam i stallet då sparkar han och hoppar. En gång har han hoppat över boxdörren, utan skador tack och lov. Han har sparkat bakut en gång och sparkat genom fönstret, sparkade sönder gallret som satt för, har bytt galler nu. Enorm tur, det blev bara ett litet sår. Häromdagen sparkade han så att väggen flyttade sig, så jag får förstärka väggen.
Vad kan jag göra för att han ska lugna sig? Ska jag bara låta honom stå och vänja sig efterhand eller är det någon som har något trick eller annat som jag kan använda? Jag har två hästar och behöver ju rida demen och en, det är inte alltid jag kan få med mig nåogn att rida den andra.
Tacksam för svar!

Jag har två hästar har dem på lösdrift,kab gå in och ut i stallet hur de vill. Min nya häst (kallblod) går inte att ha instängd heller. Hon får gå ute medans den andra blir motionerad, det funkar riktigt bra.Hon gnäggar och springer runt som en tokdåre ibland men hon är ändå lugnare än i box. Du har inte provat det?

Håller med lovehorses. Prova hur det går att ha hästen ute. Mitt halvblod blir helt nipprig om han måste stå själv inne i stallet, men tar det någorlunda lugnt om han får går själv i hagen. Så länge de har respekt för stängslet brukar det gå bra. Ha hästen ute korta stunder först om det går, håll honom sällskap och se ifall han lugnar sig. Det gör inget om han springer lite och gnäggar, så länge han inte springer i full panik och kan göra sig illa. Har dom mycket plats att röra sig på, och kanske andra hästar lite längre bort att titta på så brukar de lugna ner sig till slut.
Jag hoppas att det löser sig för dig. Jag vet hur det är, mitt halvblod var helt hopplös i boxen förut men i hagen är det inga större problem (särskilt inte nu när han på sommaren får massor av hektar att springa på. :smirk: ). Men man blir ju alldeles till sig av oro, man vet ju inte om de råkar göra illa sig själva när de håller på som de gör. :crazy:

Min första ponny var så. Inne i stallet klarade hon inte av att vara själv, hon mejade ner en boxdörr för att komma ut en gång! Dock funkade det att ha henne i hagen, hon sprang och härjade en del men lugnade sig efter ett tag.

Jag tränade korta stunder t.ex att sköta henne i stallet när ingen annan var inne och sånt. När vi sen flyttade till ett större stall så var det som om hon bara kopplade att det var ok att vara själv, för efter det har det inte varit några problem!

Dock var hon aldrig förtjust i att vara själv, när hon hade föl ville hon helst vara med de andra stora hästarna, fölet var inte tillräckligt sällskap.

Jag tror det viktiga är att du inte väntar så länge att han får panik, utan att du avbryter självträningen innan dess.

Håller med dom andra om att han kanske borde få stå ute när du rider den andra. Vi har nyss fått en häst i stallet som också blir hispig och nervös när han blir själv. Vi har provat att lägga in hö, men det hjälpte ju inte, fast det hade vi nog inte räknat med heller och vi har stått hos honom och pratat med honom å så, men det enda som hjälper är ponnyn som han står med i hagen. Vi ställde in ardennern som jag sköter men han blev inte mycket bättre.
Har du hästen i ett eget stall eller ett stall där det finns plats för en till? Har du råd så kan ju en liten billig shettis göra susen. Dom äter ju inte så mycket som en stor häst heller...

Tack för alla bra svar! Som vanligt får man alltid bra hjälp här. Ska pröva att ha honom ute men han har sprungit igenom staket förut men det var längesedan. Ska försöka lära honom långsamt och ta in honom innan han blir för hysterisk. Har även funderat på att skaffa en tredje, sällskapshäst men det är ett dyrt sätt.

Ja, det är dyrt, men en liten shettis kanske är ett bra alternativ om man inte har så mkt pengar att lägga på en 3:e häst...

Liknande trådar

Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 299
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 855
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 802
Senast: Hoppsin
·
Hästhantering Jag har en ponny som för det första aldrig blev avskild från sin mor ordentligt (han var överhuvudtaget inte avvand). Och som senare...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: Ellanamde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama