Kan inte skritta

E

EricaB

Hej!
Min häst har problem med att skritta efter man har galopperat. Det går lixom inte. Han bara taktar och stressar. Det är lite irriterande, för vilka poäng man skulle fått om han lugnade ner sej lite:love:
Någon som har haft samma bekymmer?
Tacksam för tips:)

Sv: Kan inte skritta

Säg åt hästen att skritta. Gör den inte det så STANNA. Sedan går ni fram i skritt och gör en halvhalt nästan direkt. Börjar den takta så STANNA DIREKT.
Lycka till

Det är jättejobbigt med såna hästar, hade en sån ponny för några år sedan. Men det enda som hjälper är övning, hästen ska inte ha några andra alternativ än att skritta när man ber den om det. Självklart går det inte att öva på när man är inne på en dressyrbana och rider ett program, men öva hemma, HELA tiden. Efter galopp- skritt-halt-skritt-halt-rygga-skritt-halt-skritt på liten volt osv.

Har också problem med det. Så länge man skrittar på långa tyglar går det bra, men när man kortar dom börjar hon ofta småtakta, speciellt på dressyrtävling eftersom då kommer ju galoppen alltid direkt efter skritten...

Det jag jobbar med nu är att verkligen RIDA henn i skritten, börjar hon takta går jag in på en volt, jobbar henne ordentligt, ställer böjer, flyttar skänkelvikning i skritt osv, ser till att hon får koncentrera sig på nåt.

Metoden att stanna så fort hästen börjar takta tycker inte jag är nån bra metod eftersom jag vill ju absolut ha kvar hennes framåtbjudning och vill att hpn alltid ska tänka framåt. Det är jobbigt men det är bara att kämpa på, lycka till.

Jag hade samma problem med min dam...

Det viktigaste är att ha mjuka och LUGNA hjälper (inklusive din röst, din andning, dina händer...)

Jag började alltid ridningen med att sitta upp ta tyglarna o rygga, berömma. Visa att det är dax o lyssna, få hästen uppmärksam.

Skritta mycket på LÅNGA tyglar, så fort hästen ökar, ta MJUKT i tyglarna o bromsa mjukt med rösten. Vid halt, berömm rygga gör halt, berömm och LÅT INTE HÄSTEN FÅ GÅ FRAM I SKRITT UTAN ATT DU BETT OM DET! Sen låt hästen ALDRIG få bestämma tempo själv, var alltid konsekvent!

Lycka till...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 347
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 474
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka