Kan inte rida i allroundsadel

Sv: Kan inte rida i allroundsadel

hehe.. Jag är tvärtom : Kan inte sitta i dressyrsadlar :p
Vet inte varför , men så är det..

Buffalo_brud skrev:
Du behöver inte skriva som om du blir skitförbannad eller nåt, för jag bara frågade!!! :mad:

Men om du säger till mig att du tycker att den var jätteskön och jättebra så behöver du väl inte sitta och skriva på internet tvärtom, och att du ska sälja den? jag undrade bara varför du köpte den av mig om du tyckte den var så himla dålig :cool:
Skitförbannad???För att jag råkade skriva med stora bokstäver sen inte orkar radera oh skriva om??Jag är bara inte nöjd med den i länden.Tyckte den var okej men nu har min häst musklat på sig osv.jag är inte förbannad alls.Vad spelar det för roll vad jag skriver på internet om en witec????Jag har köpt den av dig och ska sälja den för det finns säkert någon som har mer nytta av den än jag och mina hästar.Den kommer inte att passa någon av de andra heller och eftersom jag vill rida akademiskt i bomlöst så ser jag ingen anledning till att ha den kvar.mvh lena...som inte alls är sur

Kurant skrev:
hehe.. Jag är tvärtom : Kan inte sitta i dressyrsadlar :p
Vet inte varför , men så är det..
Jag hade svårt för det i början..ja gtyckte att jag liksom satt fast på nåt sätt.men nu har jag vant mig.Smaken är som baken..delad hihih :rofl:

haha , ja visst är det så.. :D
Och nej , Bomlös ska man absolut inte hoppa i då den tar emot efter hindret och trycker vääldigt mycket mot ryggen.
Så det borde vara böter på att hoppa i sån :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

kan hålla med. antingen dressyr eller hopp jag känner mej helt mongo i allround. de blir så fel på något vänster.

En liten fråga då bara.. Har du ridit i en bomlös? En tjej i stallet har en Torsion bomlös och den är HEMSK att rida i! ( Man siter som en bredbent kossa och får ont av kanterna, sätet är hur stort som heslt så man har mycket att glida runt i..) Om du tycker illa om en allround för att du e van vid dressyr så kommer du nog garanterat ogilla en bomlös! Fast alla är väl kasnke inte som en torsion men jag kan tnka mig att de är snarlika!

Allroundsadeln måste vara det sämsta påhittet någonsin :smirk:
Den fungerar varken bra att hoppa i eller att rida dressyr i. Så varför rida i den?
Rider man dressyr eller "normalridning" ute i skog och mark fungerar dressyrsadeln. Ska man ut och cantra, rida i terräng eller hoppa så fungerar hoppsadeln. Alltså är allroundsadeln rätt överflödig...

Nirak

Om jag var du skulle jag då skaffa en hoppsadel med klossar både fram och bak. Själv tycker jag inte om dem, vill ha flatbacksadlar med en rejäl kloss fram sen kan d kvitta. Ex wintecs flb med stora klossarna fram tycker jag man sitter grymt bra i. Kommernära hästen men slipper det djupa sätet (som du kasnek vill ha?).

För att lära dig rida i annat än dressyrläder (är nog där haken sitter tror jag, du är van att ha hela hästen mellan benen) så är det abra att skaffa en ok hopp/allround som du kan korta måååånga hål på utan att tappa rätt stöd för skänklarna. Om du, som de flesta jag sett, har dina "korta hoppläder" (antar nu att de är alldeles för långa) som du tycker är korta, korta lädren ca 4 hål till och ut och galoppera. Lägg gärna tyglarna i en brygga över halsen och ta stöd mot mankammen innan du hittat balansen (gör jag fortf när jag är ute och galopperar längre sträckor i fri form). Lätt hänt brukar vara att skänklarna åker för mkt fram och man hamnar i bakvikt. Hitta balansen genomo att finna rätt sänkelläge, troligtvis känns det som att du har dem på tok för långt bak mot när du rider dressyr (brukar jag oftast tycka iaf, beroende på sadlar).

Hoppas du har en häst som snällt galopperar och inte skuttar för mkt innan du hittat rätt :)

Köp en hoppsadel med reäla stöd. Det var precis lika för mig också :)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama