Kan inte rida i allroundsadel

antiloop8

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder...Jag kan verkligen inte rida i allroundsadel :crazy:

Jag tycker det känns som att jag ska trilla av vilken sekund som helst. Jag hade tänkt köpa mig en billig allroundsadel o ha när jag hoppar (ca. 1 gång/månad) men när jag lånade en kompis sadel i förrgår insåg jag att jag har "glömt" hur man rider i en allround.

Tips på hur jag ska känna mig säkrare i en allround önskas :crazy: :bow:

Ps. Nu rider jag i en dressyrsadel!

Sv: Kan inte rida i allroundsadel

Är du som jag van att rida i dressyr sadel?Då vet jag hur du känner det.Man har liksom inget stöd känns det som.Jag köpte en witec allround och bläää vad jag tyckte illa om den men nu har jag vant mig att ha den vid ute ritter och hoppning.men tacka vet jag min county comp dressyr :)
Försök slappna av och ta några skritt turer i sadeln först så ska du se att du snart"kommer ihåg"hur man rider i en igen.Lycka till
Mvh lena...som ska sälja sin allround och köpa en bomlös...hihihi

Rid barbacka ett tag ;)

Du kan rida i vadsomhelst sen. Jag hoppar i dressyrsadlar, rider dressyr i hoppsadlar, hoppar barbacka med osv. Kan sitta ner i trav även om sadeln är hård.
Enormt bra för balansen och ridkänslan. :)

Mitrolle= Då är vi 2! Jag sticker ofta ut och klättrar med dressyrsadeln. Hela somrarna tillbringar jag barbacka :). Och har gjort det sen första sommarponnyn.

Ska jag vara ärlig så har jag ridit honom barbacka en gång...och ALDRIG mer :crazy:
Han har ju sån manke som gör att jag inte kan gå på flera dagar igen :o

Dressyrsadeln är så skön att rida i, men inte när jag hoppar. Men vem vet om jag börjar rida i allrounden så kanske jag börjar vänja mig igen ;)

Mitt tips är att du skippar allround-sadeln helt.

Skaffa en begagnad billig men riktig hoppsadel i stället, gärna med klossar både framför och bakom benet om du är van vid dressyrsadel.

Man sitter mycket bättre i en så´n, och den kan även med fördel användas vid uteritter där man rider mycket i lätt sits. :)

Säger som föregående, skaffa en hoppsadel istället med stöd för knäna (framför) låter som att du behöver det :)

Själv kan jag INTE rida i hoppsadlar med mycket klossar de hamnar ju HELT fel för mina långa ben o orsakar bara blåmärke o skavsår :mad:

Ps har en hoppsadel med klossar som ska säljas :angel:

Har du problem att rida i en allroundsadel pga att du upplever mindre stöd kommer du tycka ännu sämre om bomlöst, där har du inte särskilt mycket alls till stöd. Har ridit bomlöst nu i 1½ år och jag skulle ALDRIG byta bort min sadel för allt i världen, jag älskar den verkligen :love: . Det tar ett tag innan man kommit "i den" men när man vant sig finns inget bättre, vare sig för mig eller hästarna.

Lite kul, för mig är det tvärtom rider jag i en dressyrsadel så känns det som att jag ska trilla av .. :rofl:
Känner mig tryggast i hoppsadel/allround. :p

Har också svårt att rida i allround men köpte en wintec 500 och flyttade bak knästöden en aning och det funkar ok. jag har korta ben och kan inte ha för framskuren kåpa men hoppa i dressyrsadel nä då får jag ont i knäna.

Buffalo_brud skrev:
Varför köpte du den då? :confused: bara undrar :smirk:

Humm... :cool:
JAG KÖPTE DEN PGA ATT JAG VILLE HOPPA I DEN OCH JAG TYCKTE DEN VAR OKEJ FÖR ATT VARA EN ALLROUND MEN NU NÄR JAG RIDIT MER I DEN SÅ TRIVS JAG INTE I DEN ALLS.TYCKER DEN ÄR PLASTIG OCH HÅRD.OCH MIN PÅLLE DIGGAR DEN INTE.SKA KÖPA NYTT JÄRN TIL LDEN SÅ FÅR VI SE.

BJÖRKIS skrev:
Har du problem att rida i en allroundsadel pga att du upplever mindre stöd kommer du tycka ännu sämre om bomlöst, där har du inte särskilt mycket alls till stöd. Har ridit bomlöst nu i 1½ år och jag skulle ALDRIG byta bort min sadel för allt i världen, jag älskar den verkligen :love: . Det tar ett tag innan man kommit "i den" men när man vant sig finns inget bättre, vare sig för mig eller hästarna.
:smirk: Jag har gett upp hoppningen och ska ha den bomlösa till akademiskridkonst.Nu för tiden rider jag mest barbacka sen när jag vill ha sadel blir det min älskade countu compititior dressyr.

Du behöver inte skriva som om du blir skitförbannad eller nåt, för jag bara frågade!!! :mad:

Men om du säger till mig att du tycker att den var jätteskön och jättebra så behöver du väl inte sitta och skriva på internet tvärtom, och att du ska sälja den? jag undrade bara varför du köpte den av mig om du tyckte den var så himla dålig :cool:

det är därför man köper sig en hoppsadel med flyttbara klossar ;) :angel:

jag har samma problem fast jag har oftast för KORTA ben för klossarna (från knät och uppåt). mina ben/knän "når inte ner" till de läget de ska ligga emot kåpan, i rätt placering förhållande till klossen fram. inte i alla hoppsadlar dock, men många.

så nu har jag en bates hopp med flyttbara klossar vilket funkar bättre :p

Jag har faktiskt flyttbara klossar på den som jag ska sälja nu, men det hjälper inte går inte att flytta så mycket som behövs för mig :mad:

Har min County symmetry som jag fullkomligt älskar:love:
knappt några knästöd alls och vadstöd existerar inte alls :)

Hej
Ska du ha en sadel att hoppa i så ska man inte ha en bomlös sadel för det är inte alls bra för hästen. Yrbin

Jag?? Bomlös?? Nä, jag skulle ALDRIG någonsin vilja ha bomlöst överhuvudtaget

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur