Kan inte koppla av på Bruks...

movi

Trådstartare
Han, snart 7 mån är "helt hysterisk" på klubben när inget händer, ska busa med alla hundar, hoppar/studsar/skäller och beter sig som klassens clown...:angel:

När vi tränar på klubben(inomhushall), så är det en helt annan hund, då är han till 100% fokuserad, och utför allt prickfritt, och verkligen vill jobba. Clownen är som bortblåst då. Det finns hundar i hallen när vi tränar,och då bryr han sig inte!

Han är alltså clown vid teori/fika... när inget händer!
Vid påtåren med kaffe innan vi ska åka hem, då är han trött och lägger sig!

På ALLA andra ställen som jag släpar med honom till, så kan han koppla av(sitta/ligga lugnt), så det är inga problem där.
Så det är i grund och botten ingen stressad kille.

Hur hanterar jag det på bästa sätt?
Har märkt att när jag håller honom i kort koppel(inte så han kvävs), ignorerar honom, så lägger han sig till slut, men bara en liten stund, men det verkar vara det sätt som funkar, för liggtiden blir lite lääängre ju mer vi håller på!
Är jag på rätt väg eller är det helt tokfel?

Sv: Kan inte koppla av på Bruks...

Jag måste svara bara för att jag tyckte att du skrev "Kan inte koppla av på Buke". :D

Jag tror att du gör helt rätt att bara ignorera honom på det sätt du gör. Åtminstone hoppas jag det, för jag gör likadant som du. ;) Precis som din så är hon normalt rätt avslappnad men i vid tillfällen då hon har hög förväntan men måste vänta så blir det ett himla gnäll.

Kan ni inte bara åka upp och bara va på klubben när andra tränar, Så kommer han nog inte att ha så höga förväntningar på att det ska hända något, man kan vara på klubben utan att träna.

Säg åt honom att gå och lägga sig. Och ställ krav och var konsekvent.

Som alla andra skulle jag lungt be honom ligga stilla och bara sända tillbaka honom till ligg då han studsar upp.

Om man vill kan man ha en filt eller något som man betingar med vila så att när d plockar fram den betyder det att han ska ligga stilla en stund. Trots förväntningar osv måste han lära sig att ta det lungt.

Hetsar han upp sig massor när ni reser er och ska börja träna? Skulle försöka be honom vara lugn då också så att teoritiden inte handlar om att fy vad tråkigt det här är men snart ska vi skutta iväg!

Svarar alla, och hoppas jag får med allt

Passivitet är inga problem, på andra ställen, han har inga problem att koppla av!

Jag har honom med på jobbet, som exempel, han vet att när jag städar vissa utrymmen, så får han ligga en bit ifrån och vänta, och där ligger han snällt och lugnt.

Vi kan fika på jobbet, även där inga problem.

Jag kan stå på Storgatan och pratat med folk, han sätter sig eller lägger sig ner.

Hemma likadant, jag har precis kommit hem från jobbet nu, han är glad och lycklig, jag vill vila en stund, han vet att inget händer och han lägger sig ner.

Så det är inget stressobjekt i normala fall.

Vi kan även åka till Bruks och bara fika och umgås med folk, så det är inte alltid träning där. Och han är lite lugnare då, för oftast så är det kanske bara 4-5 till där med hund, på kursen är vi 12!
Han verkar stressa upp/svårt att koppla av när det blir mycket hundar, för det är inte lugnt med 12 hundar.

"lägg dig" vet han vad det betyder, men som sagt, i korta pass på bruks...:angel:
Och jag tycker nog att jag är konsekvent när jag kräver lägg dig ner, men säkerligen brister det ibland om man behöver lyssna på instruktören eller se något.

Det spelar ingen roll att han kan slappna av på andra ställen (vilket enbart är positivt och innebär att det här blir enklare att lösa).

Konsekvens och envishet är vad som gäller. :)

Det spelar ingen roll att han kan slappna av på andra ställen (vilket enbart är positivt och innebär att det här blir enklare att lösa).

Konsekvens och envishet är vad som gäller. :)

Ja, men det vet jag, jag ville mest få fram att han KAN koppla av, det är ingen stressad kille för övrigt.
Det är just på Bruks som fan flyger i honom...

Ja men det skrev du ju redan i första inlägget. :)

Passiviteten sitter när du kan få fram den vart som helst när som helst, hunden känner igen signalerna, vet att det inte lönar sig att pipa eller fåna runt och lugnar sig.

Ja, men det vet jag, jag ville mest få fram att han KAN koppla av, det är ingen stressad kille för övrigt.
Det är just på Bruks som fan flyger i honom...

Jag har ett tips som jag kört med alla mina hundar och träningshundar jag har haft. Jag använder en filt som en signal för hunden att "nu ska vi ligga ned och ladda batterierna". Principen är den samma som för ett tjänstehundstäcke.

Alltid när hunden ska vila/sova och det INTE kommer att hända något annat så tar du fram filten. Hunden behöver till en början inte ligga på filten. Var envis med denna filt, tillslut kommer hunden lära sig att när filten kommer fram så kommer garanterat inget annat att hända. Hundens förväntningar minskar därmed och hunden har lättare att koppla av.

Glöm inte att berömma hunden när den kopplar av.

Man kan också kombinera både filt och kommando. För att vara extra tydlig.
Skönare för hunden dessutom :)

Om man inte är som jag då och förstås glömmer filten hemma eller kastar den i tvätten precis innan man ska till klubben. :D Det är därför jag inte gärna hänger upp mig på rekvisita.

Ja, jag vill nog också köra utan filt, för det är inte alltid man kommer ihåg filten, och så blir det cirkus....:D

Kan han koppla av normalt på ett stengolv, en trapp, i hissen, på asfalt, så ska han kunna lära sig att även koppla av på en nålfiltsmatta i träningsrummet/korkmattan i teorisalen..:D,
så nej inga filtar!

Vad gör övriga deltagare/kursledare/hundar när han börjar tramsa runt? Skrattas det? Bjuder hundarna upp till lek när han börjar?

Egentligen oväsentligt, sagt ord gäler, men du kanske kan be övriga att ignorera honom?

Annars är mitt tips att vara väldigt konsekvent och försöka "ta" honom så fort han försöker/ska till att resa sig om du sagt att han ska ligga och ta det lugnt. Sen är han ju schäfer... så en halv miljon försök lär han väl försöka sig på om han verkligen vill resa sig och göra annat.

"Det fungerade inte nu.. men NU!?" ..... "Nehe.... nu då?" .... "Nehe... men nu! :idea:" ... "Hepp.... men...." ;)

Några hundar vill gärna hänga på när han flamsar runt :angel:

Några hundägare kan väl skratta lite åt honom, (haha jag tycker inte det är det minsta roligt), sista kursen vi var på, det var bara en minikurs på kvällen så där kände jag knappt nån, men vissa tittade som om han led av damp...:D

En kursledare sa att det bästa för honom var nog att bara hålla honom i kort koppel(inte hängandes eller strypsnara) och ignorera, böka runt med honom skulle stressa mera.
Och ignorera verkar lugna honom.

Att igonera tror jag också på, då får han inte ut ett skit av sitt flams (om det nu inte är självbelönande naturligtvis, men det känns som om han gör det frö att få uppmärksamhet). Så kör på, du har fått bra tipps och jag tror ni löser det med tiden :)

(Mitt 2.000:e inlägg :D)

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 884
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 663
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 443
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 282
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka