Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!
Oj nu blev det väldigt mycke här... *förvirrad*
Vet inte vad jag ska säga...
När min häst sticker så provar han alla metoder som finns, brukar börja med att kasta med huvet å liksom hugga i bettet och då kan jag oftast loss bettet och hålla honom, men när han inser att det inte funkar så brukar han liksom hoppa framåt för att få mej urbalans å sen dra ner huvudet, dra upp de å sen ner igen... svårt att förklara. han har iaf inte bara en metod, han provar allt han kan komma på. Och hur jag sitter eller inte sitter när jag ska bromsa, hmmm... Jag har kollat på filmen från senast jag red och på den står jag i fältsits mestadels, fast när jag försöker bromsa så använder jag hela kroppen, liksom står i stigbyglarna men lägger hela kroppen bakåt och typ tar spjärn i stigbyglarna, men inte hela tiden, man måste ju ta och släppa lite ta och släppa för annars går de ju absolut inte, men varje gång jag släpper lite drar han tillbaka fråmåt istället.
Det här med att aktivera bak å få ärlig bjudning... jag fattar inte riktigt, för hur ska jag kunna aktivera nånting när han inte lyssnar på något jag gör?
Å det är ju inte så att han skenar alltså, han tycker bara att jag vill rida för sakta eller nåt, han har alltid varit lite sådär "kan bäst själv" t.ex om man tränar samma dressyrprogram för mycke så lär han sej de och gör själv, fast han har dålig koll på exakt var bokstäverna sitter. Å han tycker det är så himla roligt i terrängen, tror de e därför han gör som han gör, han älskar att springa fort och hoppa och tycker jag är dum i huvet som vill rida långsammare.
Jag vet inte.. jag har bokat en lektion för en helt ny tränare nu då jag så smått insett att min förra inte riktigt lyssnar på vad jag säger. Så jag ska fortsätta försöka så får vi se vart vi hamnar...
Jag är jättetacksam för alla råd och alla som bryr sej, måste erkänna att jag inte fattar riktigt allt
men jag försöker ta till mej så mycket som möjligt!