Kan inte hålla mig längre..

malinsky

Trådstartare
Har sett en annons och blivit sugen på en häst. Efter Warsteiner / Ganesco. Warsteiner vet jag en del om, det finns mkt att läsa här på Avel om honom, och jag har erfarenhet av en 7 årig vallack efter Warsteiner/Pontus. Men vad tror ni om blandningen som sådan? Ganesco ger väl trevligare individer än Warsteiner? Pontus är och "spökar" också bak ngnstans i denna häst.

vill, vill, vill...! :banana:

Sv: Kan inte hålla mig längre..

puttar upp.. :angel: ingen som vet ngt om Ganesco och vågar sig på en gissning vad det kan bli för avkomma..

Jag vet en hel del om Ganesco, men har ingen erfarenhet alls av avkommor till Warsteiner ;)

De Ganesco-avkommor jag träffat rör sig väldigt bra, men flera är gammalmodiga i typen.

Vi har haft ett flertal tillridningar med Ganesco i stammen, överlag ahr de varit bra i sin ridbarhet, men de har varit ganska hårda...

Att de varit lite hårda stämmer också med min erfarenhet. Fast de flesta jag stött på har varit ridskolehästar, så jag har tänkt att det kanske var en reaktion på ridskolemiljön ;)

Skulle själv inte ha något emot ett sto e Ganesco :d

Jag har en Ganesco valack och skulle aldrig tveka att ha honom i stammen (jag kanske är lite partisk men ändå). I regel ger han hästar med ett gott temperament, inte alls hårda, min är otroligt lyhörd och lättlärd som tusan. De har ofta bra extgeriörpoäng - Ganescos bästa avkommor har exporterats till USA och Schweiz det är därför han inte är högre i indexen (tror jag). Gammalmodiga i typen håller jag inte med om att det behöver komma från Ganesco. Min har för övrigt även Pontus i stammen och han tillhör också en av de med rykte om sig att ge bra huvud.

Kul att höra!

Det är väl tämligen omöjligt att sia om hur hästen blir, men jag har svårt att koncentrera mig på annat än denna söting just nu. *f'låt chefen* :D

Jag har ett sto som har Ganesco som morfar (pappa är Anart), och trevligare häst får man leta efter när det gäller psyket :love:
Hon är helt underbar att hantera, totalt orädd, men ändå känslig, rör sig ganska bra (ingen supergång), skritten helt klart bäst med galoppen på andra plats, hoppar med kanonteknik & har stor kapacitet :d
Dock vill matte bara ha föl, så nu är hon dräktig för 7:e gången :D :p

Nu när jag har läst lite om både Warsteiner och Ganesco och vad jag kan utläsa om dem är att båda lämnar dressyr och hopp!? Eller är det Warsteiner som man kan kalla "multitalang"? Just nu är han väl bara skadad, men visst hoppar avkommorna också rätt bra?

Jag tror att man kan räkna bägge som multitalanger men med plus på gångartssidan

Jag har haft Ganesco både i aveln och i en del tillridningshästar.
Över lag kan jag säga att hästarna har varit mycket lättlärda och enkla att hantera, lyhörda och lugna i psyket.
Vi använde Ganesco för att få fram gångartshästar till dressyr.

Valack efter Ganesco:

Ninjo.jpg

2 år på bilden

Jag tror vi fått tre stycken hästar med den stammen i stallet. 2 av dem är rädda för sig själv i princip. (en är tre och en är 5) tyvärr. Alla tre har väldigt bra gångarter, 5 åringen tror jag fick en 7 på hoppningen på 3-årstestet, dock inte säkert. De andre två ska på tre-års test nu snart.
Väldigt lättridna och vill lära sig.

Ta dock allt med en nypa salt, jag är INTE helt säker på att det är samma stam..

Är han mörkfux, fyra vita strumpor och bläs, 2 år och står någonstans runt helsingborg?

curryfia skrev:
Är han mörkfux, fyra vita strumpor och bläs, 2 år och står någonstans runt helsingborg?

Oh, yes! :bow: Fast är han mörkfux? Såg brun ut...? Otroligt vacker häst i alla fall.

En jättefin häst!! Var på väg att köpa honom för 1 år sedan. Vad vet du om honom?

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 501
Senast: ameo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 707
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka