kan inte galoppera på volt

K

kolur

som rubriken, min häst har jätte svårt att galoppera på volt. har haft han i mer än två år och ibland kan jag galoppera bara nått varv på volt och kan inte ta kurvurna på fyrkantspåret.han har inte så bra balans och vi håller på att bygga upp muskler nu. är det normalt att dom inte kan galoppera på volt? så hur ska jag träna för att få han galoppera på volt? han är 5-gångare och 7 år.

Sv: kan inte galoppera på volt

Jag brukar träna galoppen genom löslongering och senare tömkörning(dubbellongering).
Att träna dressyr i skritt, trav och tölt kan förbättra balansen i galoppen.

Jag brukar träna galoppen genom löslongering och senare tömkörning(dubbellongering).
Att träna dressyr i skritt, trav och tölt kan förbättra balansen i galoppen.

men han kan galoppera på en jätte liten volt när jag löslongerar men inte när jag sitter upp...

då är den tragiska sanningen förmodligen så att du stör hästens balans! :crazy: Då måste du tänka på att inte vara ivägen för din häst! Avgränsa ett område på ridbanan så hästen får en uppfattning om vart han ska, utan att du behöver leda honom. Först ganska stor, så du inte kräver för myket i början! Ett steg i taget!!:)

Gör galoppfattning från lugn trav på lång tygel, låt han göra jobbet!! Låt han sen galoppera på lång tygel i lättsits och bara ett par språng i början. Sen när du känner att din häst hanterar galoppen bättre börjar du sitta mer och ta upp mer tygelkontakt! Så fort du känner att det går värre igen så tar du ett steg tillbaka!

Lycka till!:bump:

då är den tragiska sanningen förmodligen så att du stör hästens balans! :crazy: Då måste du tänka på att inte vara ivägen för din häst! Avgränsa ett område på ridbanan så hästen får en uppfattning om vart han ska, utan att du behöver leda honom. Först ganska stor, så du inte kräver för myket i början! Ett steg i taget!!:)

Gör galoppfattning från lugn trav på lång tygel, låt han göra jobbet!! Låt han sen galoppera på lång tygel i lättsits och bara ett par språng i början. Sen när du känner att din häst hanterar galoppen bättre börjar du sitta mer och ta upp mer tygelkontakt! Så fort du känner att det går värre igen så tar du ett steg tillbaka!

Lycka till!:bump:

tack så mycket. som du säger så vet han nog inte riktigt vart han ska. jag har ridit på longeringsvolten några gånger och där galopperar han utan problem, då vet han ju vart han ska galoppera för på ridbanan så är det jätte jobbigt att styra han så han inte springer ut på fyrkantspåret

Jag håller på och provar olika sadlar på min häst (jag väntar på sadelinprovaren som kommer på torsdag..) och den jag hade senast hade han svårt att galoppera i. Kanske något även för dig att kika på?

Tömkör honom! Eller släng på boots och rid fattningar på longervolten! Skitbra på femgångare! Passa bara så att underlaget är ok så att han inte halkar.

Ah, läste nu att du redan gjort det! Stärk honom på longervolten. Jag skulle tro att han tappar galoppen på ridbanan för att han vill ut på spåret och du svänger med innertygel. Det är ett vanligt problem! Många femgångare slår upp så snart man tar i innertygeln. Om du vänder honom endast på ytterhjälper alt håller upp pisken snett framför bogen så att han ser den (på utsidan då, så klart) så kanske du kan hålla galoppen? På longervolten har du ju staketet som ytterhjälper hela tiden..

Eller också skulle han kanske kunna gå på volt i galopp om det var flera hästar i galopp på samma volt? Funkar oftast mkt bra på ridskolehästarna.

Sedan skulle jag inte försöka galoppera på volt utan boots i början, för balansens skull.

Precis så fick jag göra med min häst när jag tränade galopp på en kurs innan jul! Det svåra är då just att svänga helt för ytterhjälper... :D Men visst går det!

Man kan ju också ha sånna "staket" som de har i Eyolfurs och Bennis filmer, så att man går runt en volt, det kan ju stärka galoppen.

Vi skall bygga sånna till våren, jag har också en pålle med lite galoppsvårigheter :angel:

Förutom islandshästar så utbildar jag även fd travare ibland & de har oxå svårt för galoppen på volt.
Jag brukar först börja med att träna galoppen i olika tempon på skogs/ridvägar så man känner att hästen behärskar det.
Sedan tar jag den på ridbana & tränar galopp längs långsidorna för att vänja den vid fyrkantsspåret & så småningom ngn volt då & då.
Alltså succesivt vänja & bygga upp hästen för detta.
Många av hästarna har inte alltid problem med bärigheten utan blir stressade av att galoppera på en ridbana, de är inte vana helt enkelt.

Naturligtvis är annan träning oxå bra, longering, tömkörning & annan dressyr på ridbana & volt.
Däremot har det aldrig funkat att longera hästen i galopp på volt om den verkligen inte har bärigheten, då måste man bör ngn annanstans i utbildningen, att galoppera på volt under longering är inte lätt för hästen, även om den inte bär ryttare.

En bra sak (förutom allt det som skrivits) är att ta ut en massör :idea: Askur hade megasvårt för galoppen förut men efter massagen blev han MYCKET bättre!

En bra sak (förutom allt det som skrivits) är att ta ut en massör :idea: Askur hade megasvårt för galoppen förut men efter massagen blev han MYCKET bättre!

det kom en knotknäckare till örnäs och kolur hade jätte mycket spänningar i hela kroppen men nu efter tre behandlingar har det faktisk blivit bättre:)

Ligger sadeln bra, inte för långt fram?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 479
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 557
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023