kan inte galoppera på volt

Sv: kan inte galoppera på volt

Mest troligt är det ju bara så att hästen blir obalanserad på volten, så är iaf fallet med min dunderklump.
Han faller mer och mer på framdelen tills det inte går mer, måste bygga lite mer rumpmuskler så att han orkar bära sig på volten :)
Sen kan det ju vara någon låsning eller stel muskel som gör det svårare för honom.

Är han femgångare?

Mest troligt är det ju bara så att hästen blir obalanserad på volten, så är iaf fallet med min dunderklump.
Han faller mer och mer på framdelen tills det inte går mer, måste bygga lite mer rumpmuskler så att han orkar bära sig på volten :)
Sen kan det ju vara någon låsning eller stel muskel som gör det svårare för honom.

Är han femgångare?

jo, han är väldigt spänd just nu så därför får han bara rava i 2 månader:) ja han är femgångare, men passen är inte riktigt tränad än men den kommer

Femgångare är underbara :love:
Jo passen behöver ju inte vara tränad för att vara stark, den kan blixtra till då och då iaf :rofl:

Hej alla kloka bukeare:)
Eftersom jag också har en liten galoppfundering så hakar jag på i denna tråd.
Vi brukar mest galoppera vårt femgångssto när vi rider ut eftersom hon har svårt att balansera sig i galoppen. Vi arbetar mest med tölten och traven och har inte lagt någon energi på galopparbete på länge.
I alla fall så longera jag henne för några dagar sedan (i trav) då plötsligt tog några galoppsteg av sig själv. Jag tänkte att eftersom hon bjuder på det själv så är det kanske värt att testa att galoppera lite mer så jag drev på. Hon galoppera hur konstigt som helst! Hoppade liksom jämfota med bakbenen, såg ut som en liten kanin. Hon såg inte alls nöjd ut men höll ändå denna galopp i två varv innan jag sakta ner henne.
På det här sättet galopperar hon ej när man rider rakt fram på vägen. Hur ska man karakterisera denna jämfotahoppsgalopp? Varför blir det så och hur kan man träna för att stärka henne på ett sådant sätt att det blir lättare att bära sig?
Jag jobbar henne mest från marken(sambon rider henne), men har tyvärr ej tillgång till rundkorall eller inhägnad ridbana. Tips på markövningar som kan vara stärkande?

Jag har en stark känsla av att hon galopperat i korsgalopp, många hästar blir lätt stressade av detta. Om dom inte har balans i galoppen så hoppar och skuttar dom för att då försöka hitta balansen, vet en häst som fick panik och drog genom staketet ..

Jag tror att det är bäst att låta bli att galoppera henne vid longering om hon själv inte bjuder och då bara ett par steg så hon inte hinner tappa balansen. Fortsätt stärka henne i de andra gångarterna och låt henne sen "rulla över" i galopp själv liksom.

Jo, korsgalopp går hon i när hon har dålig balans, det händer ibland även när man rider ute. Men det hon gjorde på volten måste varit den extremaste form av korsgalopp jag sett! Som du säger så ska man ju inte låta henne gå så här, men att se hur jobbigt hon tyckte det var har gjort att jag vill ta itu med problemet. Men det blir nog fortsatt med stärkande övningar i de andra gångarterna innan jag testar galoppen igen, och då bara något steg åt gången.

Träna mycket att rida serpentiner, snett igen och rakt upp i olika gångarter. Det stärker balansen. Ett tips när du rider är att stå i halvlätt sits när du galopperar, eftersom du stör hans balans i galoppen om du sitter ner. Ha halvlånga tyglar och börja med att galoppera på fyrkantsspår/ovalbana. Rid med sitsen och vikten och viktigaste av allt är att du slappnar av. :smirk:

Träna galopp fattningar i rundvolt. Till en början på samma ställe av volten, tex. vid bom. Sedan är ett vanligt problem att hästen inte är tillräckligt lösgjord i sidorna. Börja med det i skritt och höj ribban allt eftersom..

Träna mycket att rida serpentiner, snett igen och rakt upp i olika gångarter. Det stärker balansen. Ett tips när du rider är att stå i halvlätt sits när du galopperar, eftersom du stör hans balans i galoppen om du sitter ner. Ha halvlånga tyglar och börja med att galoppera på fyrkantsspår/ovalbana. Rid med sitsen och vikten och viktigaste av allt är att du slappnar av. :smirk:

Bara för att man sitter ner på hästen betyder inte det att balansen blir sämre. Endel hästar har lättare om man sitter ner i sadel och tvärtom. Oftast om ryttaren sitter korrekt så är det bättre att sitta ner, stadig hand och säte. Detta är helt beroende på hästen och ryttarens ridning.
Annars förstår jag inte riktigt hur man ska kunna jobba mycket med vikten och sitsen om man står upp, det underlättar om man sitter ner

Senast ändrad av en moderator:

Jag har i princip samma problem. Min ena skrutt, Thynur, kan inte galoppera i svängar med ryttare över huvudtaget, just för tillfället kan han knappt galoppera i paddock alls, oavsett sits :( Vi hade bra galopp men ingen fungerande trav för någon månad sen, men sen funkade plötsligen traven och galoppen försvann (okej, inte ute, då är den galopp som är inriktningen enligt Thynur xD Och rakt fram mot hinder är inte heller några problem). Men vår andra häst, som i princip enbart rids av mamma, övade jag mina gamla dressyr program i veckan. Honom galopperade jag på volter och allting, inga problem! När mamma fick höra detta blev hon alldeles stum, han galopperade tydligen definitivt inte på volter när hon red honom! Så i dessa fallen var det väl en kombination av muskler, balans och ryttarens följsamhet.. Hmm.. Det är lite knepigt, att inte kunna sätta fingret på vad som är fel! Jag tog för givet att musklerna inte fanns, eller balansen, när mamma red Jökull, men det var tydligen inte fallet då.. Suck

som rubriken, min häst har jätte svårt att galoppera på volt. har haft han i mer än två år och ibland kan jag galoppera bara nått varv på volt och kan inte ta kurvurna på fyrkantspåret.han har inte så bra balans och vi håller på att bygga upp muskler nu. är det normalt att dom inte kan galoppera på volt? så hur ska jag träna för att få han galoppera på volt? han är 5-gångare och 7 år.
Hej! Jag har exakt samma problem (min häst är 8 år) men ja ahr fått tips att man gör en rundvolt med stakete i padock eller bara delar av den på mitten. då man löslongerar hästen på volten. Du ska ta den från trav så den rullar upp i galopp den får alltså inte springa fram i den. och så fort den tagit några bra galopp steg bryter du av och börjar om. så slutar du naturligt vis när de går som bäst. Börja i det varvet den går bäst i=)

Ibland kan man bli lite ivrig när hästen väl fattar galopp, man vill gärna fortsätta så länge som möjligt. Så jag håller med om att du borde träna galoppfattningar och när han fattar galopp så "släpper" du tyglarna (överdriven eftergift) och klappar om, på det viset brukar dom lära sig rätt snabbt vad man är ute efter. Sen låter det som han inte lyssnar riktigt för ytterhjälperna, Om han "flyter ut" från volten kan du jobba lite med att rakrikta honom på volt några steg, först i skritt sen tölt/trav osv. Du kan också jobba med bl.a. öppna om du rider ut, även där kan du träna på att kontrollera bogen. Det funkade bra på min Safir. Men det viktigaste är nog att inte begära för mycket i början som sagt! ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 479
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 557
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka