Kan inte bryta ner kolhydrater..

S

Silly

Pratade med min tränare idag och min häst är ganska stressig och omusklad trots att hon går endel. Tränaren berättade att forskning visat att vissa hästar inte klarar av att bryta ner kolhydrater, de saknar den genen. Om hästen saknade den här genen kunde det visa sig på flera olika sätt, vanligt med korsförlamning, hästen kanske har svårt för att lägga sig ner eller att backa. Kunde oxå vara så att det hände något med kolhydraterna så att hästen fick en känsla av mjölksyra i hela kroppen. Istället för att använda sig av havre och betfor rekommenderas lusern och olja. "Dieten" kallades något särskilt.. Nåt på E tror jag och tränaren upplevde att hennes hästar hon provat på hade blivit lugnare och fått mer muskler.

Någon som hört talas om den här teorin? Erfarenheter? Något att tillägga överhuvudtaget (typ argumment för (o)sannolikhet?

Nu minns jag inte exakt vad hon sa men något sånt var det, rätta mig gärna om jag har fel.

/Silly

Sv: Kan inte bryta ner kolhydrater..

Hästen använder protein som byggstenar för att bygga upp kroppen så det låter lite konstigt att den skulle förbli "omusklad" trots arbete. Kan dessutom inte bryta ner kolhydrater???? Tycker det låter helt otroligt.... Tänk själv på vad hästen äter, skulle den inte kunna bryta ner kolhydrater skulle den väl dö... Kolla upp hästens grovfoder o tänk på att en häst är gjord för att tugga 16-18 timmar per dygn... Får hon tillräckligt?

sök på EPSM om det är det din tränare tror..
Kan inte så mkt själv men problemen finns bland framför allt vissa kallblodsraser..

Precis! Om agria har skrivit om det så måste det väl finnas nån sanning i det.

Det finns mycket info om detta på en del amrikanska hemsidor. EPSM är för vissa raser (Quater om jag kommer ihåg rätt). PSSM är samma sjukdom fast för draghästar. Har även sett förkortningen PSSSM.

Man kan dölja symptomerna mha mathållning om man kommer på det i tid.

Dock är det så att det är vissa långa kolhydratkedjor som hästen inte bryter ner i tunntaren, de går över i tjocktarmen och ställer till det.

Fång är en vanlig bisjukdom för denna sjukdomen. Dock inte alltid.

Man kan få reda på om hästen har denna sjukdomen på två sätt. Blodprov och muskelprov (heter det så? De kollar på muskelvävnaden i microskåp iaf). Blodprovet är inte säkert att det påvisar sjukdom även om hästen har det.

Min häst är testad för det men pga att jag ändrade dieten flera veckor innan så kunde det inte bevisas att han har det, men det var troligt. Mår mycket bättre efter ändringen!!! :bow:

Med en häst som misstänks denna sjukdomen bör man ha i bakhuvudet att njurar och lever påverkas mycket och blodprov för att kolla dessa kan vara bra för att lugna nerverna på matte :)

Har du förslag på vad man ska fodra med? Om jag ändrar foderstaten och provar kan det ju inte skada.

Har du märkt någon skillnad på din häst?

Detta är ju allmänt känt bland islandshästar te x, där vikten av grovfodret är den verkliga basen i hästens utfodring. Har man dåliga värden i sitt grovfoder, är det bättre att förstärka grovfodret så långt det är möjligt. Ofta går det att få ihop väldigt bra med hjälp av lucern, islänningen har en tunntarm som är längre än många andra raser och kan tillgodose sig grovfoder effektivare genom det.

Nu är det ju fullt möjligt att andra kallblodsraser kan ha liknande förutsättningar, det känner jag inte till men utesluter inte att så är fallet.

Jag instämmer samma sak som en tidigare talare, protein är kroppens byggstenar för att bygga muskler. Men genom att basen av fodergivan ligger på grovfoder, (i vårat fall) så har pållen fått E-vitamin samt tillskott av selen. Detta är en ren bristvara när hästen fodras med grovfoder, eller spannmål också för den delen. Hästar som får stora mängder färdigfoder per dag, brukar kunna få täckning fö sitt behov av E-vitamin och selen.

Har du förslag på vad man ska fodra med? Om jag ändrar foderstaten och provar kan det ju inte skada.

Har du märkt någon skillnad på din häst?

Ägen en unghäst 3.5 år. Det uppdagades genom en slump att han hade KF i våras, har alltid kännt att nåt inte stämde med han men allt var så väldigt diffust, efter upptäckten förstod jag att han hade varit drabbad från han var 1 år troligen även innan och detta uppdagades när han var 3 år. Han har även struma och väldigt känslig mot foder genom att han får just dessa diffusa stela symtom.

Jag har inte haft behov av att ta nåt EPSM prov då jag dels fick reda på sjukdomen efter jag ändrade maten och för mig räcker det att han blivit så bra, jag kommer resten av hans liv att behandla honom som en kroniker som blir symtomfri vid rätt fodring så här långt. Hans lever och njurvärden har också varit lite si å så ,men även de blev bättre.

Efter upptäckten så rensade jag helt rent från det som fanns kvar att testa, fett och fibrer fick han ju redan men det var inte nog, till slut kom jag på att det var melassen i allt foder. Jag tror att tack vare att han gick på så pass för en normal häst snäll mat inte hade värre symtom än han hade.

Sedan tidig sommar så står han nu på helt melassfritt foder. rena pulvermineraler, extra selen -e, linfrö och melassfri betfor med högre råfett.
Sedan dess har han inte haft några problem och hans muskler mår idag bra och beter sig mer som muskler ska göra.
Som extra hjälp så har han alltid täcke på sig ute, vågar inte testa utan än, men framåt vintern/våren så ska jag se om det går utan eftersom han då stått på denna foderstat så pass att hans kropp bör ha "läkt".

Senast ändrad:

Ja jag har ändrat foderstaten. Och ja jag märker stor skillnad. Fånganfallen är borta bla :) Ok ok vi har bara gjort detta in någon månad ännu men det är ändå stoor skillnad.

Jag har gjort som så att han får hö, 10kg. Sedan ger jag honom olja ½dl (linfrö), ½dl Lucern (kvarnbyfoders utan melass), 1msk salt, 30ml b-vitamin (Emins ska inte vara melass i den), Tokosel, och ½dl mineraler. Ger inte grusmineraler eftersom av någon anledning reagerar min häst på dem (kolik). Ger även timjan vid problem med urinen.

Sprayar också höt (han kan inte äta hösilage/ensilage) med olja när jag har möjlighet, annars blöter jag det när jag kan. Han går i grushage, och får absolut inget gräs. 10 tuggor utlöste fång nu i höst :(

Han har också haft problem med korsförlamningar, urinproblem och allmän stelhet. Dessutom har han varit svullen över mankammen, över ögonen, bogarna och länden/korset.

Numera är svullnaderna (fettansamlingar?) över manken, ögon, bogar och länden/korset nästan helt borta. Dessutom är stelheten bättre. Urinproblemen (som bestod i mörk urin/blod i urinen/klart urin, droppar länge efter han eg är klar) är borta. Han är inte hängig längre och vill jobba. Fånget/pulsen/svullnaderna är borta.

Han är inte helt hundra, fortfarande stel men tycker att det blir bättre och bättre.

Jag och vetrinären är överens om att vi inte ska ta något mer prov pga att han svara så bra på behandling. Jag har kollat att lever och njurar mår bra och fungerar bra så nu är det hur hästen påverkas psykiskt som vi tittar på.

Jag har även lärt mig att halm inte är bra att äta för min häst. Gav puls när han åt mer än ½kg.

Just nu är allting med tillsatt melass eller tillsatt spannmål bannlyst.

Detta fungerar för tillfället. Vetrinären är lite inne på om vissa fånganfall är lite större korsförlamningar eftersom oftast efter fånget har han problem med urinen.

Tillägg: Just det han får lätt penissten också. Efter jag började ge honom salt minskade tendensen till penissten otroligt mycket!

Senast ändrad:

islänningen har en tunntarm som är längre än många andra raser och kan tillgodose sig grovfoder effektivare genom det.

Jag vill rätta en felskrivning som jag har gjort pga hjärnsläpp, det är grovtarmen kort och gott och inte tunntarmen som står skrivet.

Så meningen ska vara, islänningen har en grovtarm som är längre än många andra raser och kan tillgodose sig grovfoder effektivare genom det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag satt och läste i nya Hästfokus om att "träna rätt, håll hästen frisk" och där stod det också hur musklerna fungerar. Jag citerar för...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: cahs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sötpotatis
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Bästa glutenfria pizzan i Uppsala