Fodertankar om fett, kolhydrater och mjölksyra

Sv: Fodertankar om fett, kolhydrater och mjölksyra

Det verkade inte ha med stärkelse att göra, bara med kolhydratrikt foder.

Jag har läst lite i efterhand om korsförlamningshästar, de ska ju absolut inte ha foder med kolhydrater, stärkelse i. Men sen känns det ju som en sjukdom/skada och inte som ett magert tillstånd :P

Det verkade inte ha med stärkelse att göra, bara med kolhydratrikt foder.

Jag har läst lite i efterhand om korsförlamningshästar, de ska ju absolut inte ha foder med kolhydrater, stärkelse i. Men sen känns det ju som en sjukdom/skada och inte som ett magert tillstånd :P
Kolhydrater förbränns utan att ge stor mjölksyrapåverkan. Stärkelse däremot.
Mjölksyra som stannar kvar i musklerna kan ge KF. Därför är sockerrika foder bättre innan eller efter den drabbats av det.

hästarna behöver socker som finns i dess basföda- gräs o hö.
Ett överskott ger hull- överhull.

Har väldigt svårt att se att ren olja är rätt. De kan inte bryta ner olja, så visst kan det kanske ge resultat på en för smal häst.

Kolhydrater förbränns utan att ge stor mjölksyrapåverkan. Stärkelse däremot.
Mjölksyra som stannar kvar i musklerna kan ge KF. Därför är sockerrika foder bättre innan eller efter den drabbats av det.

hästarna behöver socker som finns i dess basföda- gräs o hö.
Ett överskott ger hull- överhull.

Har väldigt svårt att se att ren olja är rätt. De kan inte bryta ner olja, så visst kan det kanske ge resultat på en för smal häst.

Att stärkelse inte är bra vet jag, är det helt enkelt så att jag har missuppfattat det som det står om spannmål..? Att det inte är kolhydraterna hon egentligen skriver om utan stärkelsen i spannmål, som faktiskt är rätt så stor beroende på vilken sort spannmål.

Kan inte bryta ner olja, hur menar du då? För mig betyder det ungefär som att vi människor inte kan bryta ner majskorn så himla bra.

Inte bryta ner olja?? Skulle all olja fungera som paraffinoljan? Tror inte det.

Så menar jag inte utan för att hästen inte har ngn gallblåsa.

Foderförgiftning och påverkan på lever och galla

Levern fungerar som ett filter, som sitter insatt i ett slutet ”rörsystem” (blodkärlen) och i filtret fastnar olika giftiga restprodukterna från ämnesomsättningen. Sedan finns det olika system för att utsöndra olika former av toxiner, njurarna som tar de vattenlösliga toxinerna och levern som bryter ner de fettlösliga toxinerna.
Hos hästen utsöndras galla i små mängder hela tiden på grund av att hästen inte har någon gallblåsa. Hästens normala födoämnen är inte feta och gallan är inte lika koncentrerad när den utsöndras hela tiden som när den lagras i en gallblåsa.

Den ökade utfodringen av olja i fodret försämrar också grovtarmsjäsningen och genom det skapas en störd tarmflora. Det, i sin tur, orsakar en reaktion hos immunförsvaret och de antikroppar som finns i matsmältningens slemhinnor.
För mer läsning o källa http://www.homeopathuset.se/Upphettade%20eller%20extraherade%20oljor.htm

Från Agria
I likhet med stärkelse innehåller inte hästens naturliga foder stora mängder fett och den har därför inte behövt någon gallblåsa. Hästen bör därför inte få mer än högst 0,7 - 1 g fett per kg vikt och måltid, d.v.s. 3-5 hg per utfodring till en 500 kg häst. Dessutom bör tillvänjning ske successivt. För mycket fett fortsätter osmält till grovtarmen, där det stör mikroorganismerna.
Det har tydligen inte gjorts ngn större studie på vad hästar klarar av o det torde vara mkt individuellt. Vad händer om man ger en tjockis olja?

Senast ändrad:

Ja men just det! Det läste jag också om.

Det är viktigt att inte ge hästen för stora mängder olja vid ett och samma tillfälle. Hästen saknar nämligen gallblåsa, och den galla som krävs för att oljan skall kunna finfördelas i små partiklar som kan tas upp i matsmältningen avsöndras hela tiden. Om mängden olja blir för stor, räcker gallan helt enkelt inte till för att bearbeta den. Vi rekommenderar att högst 1 dl, man kan ge lite mer till en större häst KRAFFT OIL ges per utfodringstillfälle och rekommenderar 1 – 3 dl per dag. Oljan bör ges i kombination med foder.
källa: http://www.krafft.nu/?extEvent=getNews1&newsItem=1917

Sen står det faktiskt i samma artikel men längre upp såhär:
Denna olja finns dessutom att köpa separat och ger då ett energitillskott i ren, koncentrerad form. Den har en hög halt av de fettsyror som är viktiga för hästar och tillför energi i en skonsam form – dvs. lämnar relativt liten slaggpåverkan i muskulaturen vid ansträngande arbete.

Det med slaggprodukter, jag skulle vilja vet vad de jämförde med.

Så menar jag inte utan för att hästen inte har ngn gallblåsa.

Det betyder bara att man inte kan ge massor av olja på en gång. Hästens lever producerar galla så det är inte så att det saknas.
Olja kan vara bra att ge till hästar som inte tål för mkt kolhydrater, korsförlamningshästar och IR hästar tex.

Hästar är anpassade till att äta en hel del socker (de flesat hästar i alla fall). Men jag tror inte att de har ett stort behov av det för det. varför skulle de ha det?

Om du läste länken står det just att den producerar lite galla hela tiden- har ingen gallblåsa som kan släppa ut mer om den nu skulle få i sig flera dl ren olja.

Förstår inte varför du är så rädd för sockret?
Det är bra för KF- o andra sporthästar- läs Betfor. Givetvis inte för diabetiker. De klarar sig på grovfoder.

Hästar som inte används i aveln eller tränar hårt behöver knappt socker alls.

Cahs
Sojaoljan innehåller mest extraktionsbensin och när det gäller livsmedelskvalitet försäkrar livsmedelsverket att 1 mg/kg är ofarligt. Det finns å andra sidan forskning på djur som tyder på motsatsen. Oljan innehåller också lösningsmedel och pesticider efter besprutning.
Klart att Krafft proklamerar för sojaolja- när betfor o sojamjöl säljs som rena produkter av andra tillverkare. O i nästa stund menar de att potatisproteinet( svindyrt) är mkt bättre protein än från sojabönan:rofl:

Om du läste länken står det just att den producerar lite galla hela tiden- har ingen gallblåsa som kan släppa ut mer om den nu skulle få i sig flera dl ren olja.

Förstår inte varför du är så rädd för sockret?
Det är bra för KF- o andra sporthästar- läs Betfor. Givetvis inte för diabetiker. De klarar sig på grovfoder.

Hästar som inte används i aveln eller tränar hårt behöver knappt socker alls.

Cahs
Klart att Krafft proklamerar för sojaolja- när betfor o sojamjöl säljs som rena produkter av andra tillverkare. O i nästa stund menar de att potatisproteinet( svindyrt) är mkt bättre protein än från sojabönan:rofl:

Det handlar om att vänja den vid oljan och sedan inte ge för mkt men om man håller sig till det så är det inte alls farligt på ngt sätt.

Vadå rädd för socker? Jag fattar inte vad du menar? Inte varför det skulle vara bra för KF hästar heller om du med det menar korsförlamningshästar.
Och vadå betfor?

Soja olja och soja mjöl har inget med varandra att göra.

Hmm
Jag är ledsen, fattar inget av det du skrev. :cry:

"En frisk muskel kan syresätta sig, fett kombinerat med syre ger energi som gör att muskeln och kroppen kan jobba.
Kolhydrater ger också energi, men kolhydrater som förbränns behöver inget syre för att avge energi. Men vid förbränningen av kolhydrater uppstår slaggprodukter i form av mjölksyra. Kolhydrater används när muskeln ska göra ett snabbjobb och behöver energi fort. Det används vid stor ansträngning under kort tid. Fett och syre ger långsam, men mer uthållig energi på längre sikt."

Alltså...Ovanstående stämmer i stora drag, men det är inte alls kopplat till utfodringen i den utsträckning som artikelförfattaren verkar vilja påskina.

Jo, jag vet det om sojaoljan, det är förfärligt tillskott på många vis. Jag citerade mest för att få fram ett citat till om galla och olja. Jag vet också från andra bra källor att grovfoder är nummer 1, havre och betfor nr 2 och sen kommer alla färdiga foder eller stärkelserika foder som helst ska undvikas.

Är havre det spannmål som innehåller minst stärkelse? Eller mest fett, energi osv i förhållande till andel stärkelse..

"En frisk muskel kan syresätta sig, fett kombinerat med syre ger energi som gör att muskeln och kroppen kan jobba.
Kolhydrater ger också energi, men kolhydrater som förbränns behöver inget syre för att avge energi. Men vid förbränningen av kolhydrater uppstår slaggprodukter i form av mjölksyra. Kolhydrater används när muskeln ska göra ett snabbjobb och behöver energi fort. Det används vid stor ansträngning under kort tid. Fett och syre ger långsam, men mer uthållig energi på längre sikt."

Alltså...Ovanstående stämmer i stora drag, men det är inte alls kopplat till utfodringen i den utsträckning som artikelförfattaren verkar vilja påskina.

Det verkade på sätt och vis bara handla om musklerna, musklerna, musklerna men OM DU HAR EN MAGER HÄST :eek: så se upp annars så! Jag tror det var det som förvirrade mig.

Det finns olika sorters stärkelse och den är förpackad på olika sätt. Den som havre innehåller är relativt lättsmält för hästen.

Ja, Hästfokus är en rätt lattjo tidning emellanåt. Artikelförfattarna har inte alltid full koll på läget.

Har man en mager häst lär man ju fodra upp den innan man utsätter den för hård träning om man är någorlunda vettigt funtad.
Fodrar upp hästar gör man bäst på mcket grovfoder av bra sammansättning med kraftfoder som komplement om det behövs. För stora spannmålsgivor är inte lämpligt varken för feta, magra eller normaltjocka hästar.

Ja, och hur man föder upp magra hästar finns det trådar om överallt så vi skippar det här ;). Däremot är det väldigt intressant med diskussionen om socker, olja och stärkelse som har blivit.

Det finns en hel uppsjö av vetenskapliga artiklar om detta ämne. Att ersätta en stor del av kolhydraterna med fett används väldigt mycket till hästar drabbade av reccurent exertional rhabdomyolysis (RER) eller polysachharide storage myopathy (PSSM) (korsförlamning...).

Jag tycker personligen det är jätte bra att försöka fodra med mer fettriktfoder för att få upp energiinnehållet men ändå hålla nere mängden kraftfoder (fett innehåller 3ggr så mkt energi som kolhydrater...). Utöver olja finns det ju en hel del andra foder med högt fettinnehåll som t ex riskli.

Risken för kolik ökar dessutom med 4,8 respektive 6,3 ggr om man fodrar med mellan 2,5 och 5kg respektive över 5kg kraftfoder bestående av lättsmälta kolhydrater (tex havre) om man jämför med en häst som inte får kraftfoder överhuvudtaget. Värt att tänka på...

Jag tror att många ger sina hästar på tok för mycket kraftfoder och jag är glad att det börjar komma forskning som tyder på att många hästar, även dem i hårdare träning, klarar sig bra på ett riktigt bra grovfoder...

Jag vet inte vart du fått det i från att hästar inte kan bryta ner olja, men det kan dom, dock viktigt att inte ge för mkt och supplera med vit E. I en artikel av E C McKenzie, S J Valberg och J D Pagan rekomenderar dom att hästar med RER ska fodras med minst 25% fett (av daglig kalorimängd), dock max 600 ml ren olja, vilket i min värld är en ganska stor mängd om de inte skulle kunna bryta ner olja...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka