Fodertankar om fett, kolhydrater och mjölksyra

Sv: Fodertankar om fett, kolhydrater och mjölksyra

Man kan inte skriva "max 600 ml". Det är stor skillnad på en ponny a 2-300 kg o en mkt stor häst.

Sen finns det ingen riktig storskalig forskning vad jag vet. Klarar alla samma invänjning o total dos trots stor kroppsvikt?
Som det går att utläsa kan den få en värre tarmflorakollaps av olja än faktiskt andra fodertyper.

Man har ju däremot tagit fram havre med större fetthalt. De flesta behöver inte kraftfoder, men de som gör det mår bra av havre. Man behöver inte direkt då tala om 5 kg. Det kan räcka med 1,8 kg;). Aversionen mot havre verkar vara att ägarna inte klarar av energin som den ger- pigg häst som behöver arbeta! Många ger korn istället- som om den ökade stärkelsegivan skulle vara bättre för hästen- nej bara för ägaren. Om hästen är pigg måste den tränas mer- vilket är bra o av det får den kondis- ännu bättre. Så i många fall kan det vara bra i uppbyggnads syfte o att ägaren är tvungen att ge hästen den motion som den faktiskt behöver -av godo. Energi som inte bara visar sig på hullet.

Jag har svårt att se att många hästar skulle ha behov av olja när det är det tydligt att vår idealbild av dagens hästar är för runda o har utvecklat vällevnadssjukdomar. Permanent IR-hästar torde klara sig på enbart ett gott grovfoder- när det nu påstås räcka till även för elithästar- vilket inte är helt sant.
Jag tror att det bottnar i sånt som man kan se i många trådar- smala hästar ses som osunda, när det i de allra flesta fallen är idealet som är osunt.
De behöver inte använda energi till att hålla värmen idag med våra hitechtäcken. Hur många rids tillräckligt idag? Många verkar bara vilja ha hästen att pyssla med. Här skrittas de flesta hästarna bara o sen hålls i leriga hagar. Hur mkt rör sig då vuxna hästar trots lång utevistelse?

Mår våra hästar sämre idag än för 30 år sen?
Trots bättre kunskap om utfodring, utrustning o allt annat som kan tänkas påverka?

De har blivit många många fler o kunskapen verkar vara sämre för många nyblivna hästägare. Det finns många numera som skaffar drömmen om egen gård o häst mitt ute i intet o har då ingen som kan lära dem varken om hästhållning eller ridning.. De kan lära sig i teorin men....
Jag tror att man vill väl, men att det i många fall går till överdrift. Mkt har blivit bättre oxå, men fortfarande behandlar en del hästarna som de vore barn eller att man skiner i det mesta.

*Funderingar såhär en vacker lördagsmorgon:angel:*

Det finns säkert ett antal studier om att utfodra hästar med olja. Jag har i alla fall läst några stycken. Nu är detta med fettmetabolismen och hur kroppen använder olika energisubstrat vid ex olika sorters arbete ganska så rejält komplicerat så det är inte ngt jag kan redogöra för utan att sätta mig in i det igen. Men för att anknyta till ursprungsfrågan så kan man påverka en hel del genom att tillföra energi på olika sätt. Men energiutfodring av högpresterande hästar är jag alltså inte insatt i.

Men jag håller inte med dig om att det går lika bra att ge havre som olja för att öka energin. Det funkar säkert till de flesta hästar men inte till de som inte bör äta stärkelse. Det är ju inte alls samma sak, utom att de räknas som energifoder båda två. Men för de som kan äta spannmål så är havre att bra alternativ.

De fleromättade fettsyrorna som finns i oljor (olika mkt i olika sorter) är dessutom nyttiga för att inte säga ganska så viktiga. I motsats till dig kan jag inte alls förstå denna rädsla för att ge hästar olja (i begränsad omfattning). Jag ger det till alla mina hästar vid olika tillfällen, av olika anledningar och olika sorters olja.

Jag håller med dig om att det säkert är många som skaffar häst idag utan att ha tillräckligt med kunskaper men förstår inte riktigt vad det har med ts frågeställning att göra.

Idealet för alla hästar är ju bra bete, bra grovfoder och den träning som passar hästen bäst. Däremot kom jag på en grej, om grovfodret är välbalanserat i energi/protein men en häst behöver mer energi och absolut inte mer protein. Vad ger man då? Havre ökar ju upp båda delarna. Olja kanske också gör det fast kanske på ett annat vis?

Det kanske krävs 1-2 dl olja för att tillgodogöra hästens behöv av extra energi medan det behövs större giva havre, 1-2kg. (nu är detta tänkt helt utan att veta exakta näringsvärden i olja (inte sojaolja!) och havre)

Borde det inte vara bra för hästen att få mindre kraftfoder?

Lite OT om axels tanke om "vår idealbild av dagens hästar är för runda", när jag köpte min häst så tog jag för givet att han var mager, alltså sjukligt mager och tog ut min vetr. för ett utlåtande. Hon tyckte inte att han var mager, lite tunn och väldigt omusklad men inte för tunn (sjukligt tunn). Jag tror att jag har sett för många hästar som legat lite på gränsen till överhull och av den anledningen skrek alla varningsklockor om denna häst.

Vad säger ni om att konstatera min fråga om hur fodret påverkar en hästs muskler och mjölksyra, avklarad?

Att stärkelse ska man undvika då detta ger mer slaggprodukter/mjölksyra jämfört med grovfoder eller havre/betfor. Hästar är inte skapade för att äta stärkelse och kan inte bryta ner det i större mängder. Och speciellt ska det undvikas till korsförlamningshästar och IR-hästar. Och att kolhydrater och stärkelse inte är exakt samma sak.

Har jag missat någon info som skulle skrivits in ovan?

Idealet för alla hästar är ju bra bete, bra grovfoder och den träning som passar hästen bäst. Däremot kom jag på en grej, om grovfodret är välbalanserat i energi/protein men en häst behöver mer energi och absolut inte mer protein.
Om en häst behöver mer energi bör den rimligen oxå behöva mer av proteiner. Sällan består väl ngt grovfoder av för mkt protein i förhållande till energin:confused:

Proteiner är en väldigt viktig beståndsdel för att läka/ bygga upp muskulatur i synnerhet på en KF-häst. Att förebygga vidare destruktion- att man inte gör som innan anfallet är ju självfallet viktigast. Att hållas varm, göra uppvärmning- arbete o nedtrappning efter alla konstens regler.

Förresten så tror jag att inte många hobbyhästar ens kommer upp i ngn farlig nivå av mjölksyra, utan däremot lägger på hullet.

Har BTW sett sådana fått det på bete- regniga sommrar där man även varit slarvig med att byta ut smutsigt regnvatten i komb.att hästarna har skakat sig till mjölksyra i rumpan. Ang. vattnet var det Vet´s spekulation.

Senast ändrad:

En hobbyhäst kan säkert komma upp i farligt höga mängder mjölksyra, men det krävs en ryttare som inte ser vad hästen orkar med eller inte orkar med. Typ ta en häst från vila och hoppa upp och rida som den var igång. Fast det brukar ju hänga ihop med för mycket foder och för oregelbunden ridning, dvs viktuppgång.

Sådana hästar, menar du de hästar som har överhull osv? Blev lite förvirrad. Men att hästar kan skaka sig till en korsförlamning kan ju inte vara helt omöjlig, de kan skaka väldigt rejält.

Vad säger ni om att konstatera min fråga om hur fodret påverkar en hästs muskler och mjölksyra, avklarad?

Att stärkelse ska man undvika då detta ger mer slaggprodukter/mjölksyra jämfört med grovfoder eller havre/betfor. Hästar är inte skapade för att äta stärkelse och kan inte bryta ner det i större mängder. Och speciellt ska det undvikas till korsförlamningshästar och IR-hästar. Och att kolhydrater och stärkelse inte är exakt samma sak.

Nej, att säga att man ska undvika stärkelse för att det ger mer mjölksyra vid arbete är inte ett korrekt påstående. Vid en viss intensitet av arbete måste muskeln arbeta anaerobt och mjölksyra bildas oavsett hur hästen utfodrats.

Sen ska stora givor stärkelse undvikas av andra anledningar som främst har att göra med risken för feljäsning i tarmen.

Du verkar nöjd med svaren

men här kommer ett till

olja innehåller bara energi (i form av fettsyror) och inte några proteiner alls

Nej, att säga att man ska undvika stärkelse för att det ger mer mjölksyra vid arbete är inte ett korrekt påstående. Vid en viss intensitet av arbete måste muskeln arbeta anaerobt och mjölksyra bildas oavsett hur hästen utfodrats.

Sen ska stora givor stärkelse undvikas av andra anledningar som främst har att göra med risken för feljäsning i tarmen.
Vad räknar du som stor giva?
Feljäsningen kunde ju även ske av olja.

Sen undrar jag varför du motsäger de försök som gjorts på betfor vs havre?
Även på skillnaden när hästar enbart äter grovfoder.

Hur fort musklerna återhämtar sig efter resp. fodertyp

Man kan nog inte jämföra hästens arbete med lilla människan.

hmmm hur menar du?

Jag tror inte att det blir en feljäsning så som med kolhydrater även om det kanske finns mikroorganismer som lever på fettsyrorna. Det finns ju de som lever på mjölksyra så varför inte.

Men jag undrar ändå och dessutom förutsätter en feljäsning att man ger mer än maxdos och det har väl ingen rekommenderat.

Vad räknar du som stor giva?

Sen undrar jag varför du motsäger de försök som gjorts på betfor vs havre?
Även på skillnaden när hästar enbart äter grovfoder.

Man kan nog inte jämföra hästens arbete med lilla människan.

Som stor giva räknar jag när tuntarmens kapacitet att ta upp lättsmälta kolhydrater överskrids så att dessa transporteras vidare till grovtarmen och orsakar en alltför kraftig jäsning. Tunntarmens maxkapacitet torde vara individuell, och för den som är extra road av digestion kan man ju ägna sig åt att experimentera med sin egen häst. Annars finns det lite olika mer eller mindre vedertagna givor som man kan hålla sig inom.

Sen är jag inte med på vilka resultat gällande betfor det är jag motsätter mig, jag har kanske läst tråden slarvigt. Förlåt.

Olja orsakar inte feljäsning, däremot kan ett överintag av olja hämma jäsningen av kolhydrater i grovtarmen och på så sätt orsaka problem med digestionen.

Vad gäller muskelfysiologi gissar jag faktiskt att de flesta djur fungerar relativt lika, dock är det ju betydande skillnader vad gäller digestion och födointag.

Nä, jag förstår fortfarande inte vad det är jag motsätter mig gällande betfor och havre. Vad är det som sagts tidigare i tråden? Jag hittar då inget.

delvis knapplån.

Det har väl inte kommit ut hur mycket stärkelse en stor häst kan bryta ner? Bara att den inte kan bryta ner så mycket som man trott. Jag har iaf inte hittat en siffra så som det går att hitta en siffra angående olja.

Hur skulle du ha skrivit?

Finns det en studie om detta? Isåfall skulle det kännas relevant i denna tråden!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
  • Uppdateringstråd #2
Tillbaka