Kan inte behålla galoppen

Glimris

Trådstartare
Min dotters D-ponny har svårt att behålla galoppen på böjt spår, han spänner sig i halsen och stretar och skakar på huvudet. Har kollat tänderna men inget särskilt där. Provade att longera, då bibehöll han galoppen men stretade fortfarande med hals och huvud. I trav går han hur bra som helst, men vad är det för andra muskler i galopp??

Sv: Kan inte behålla galoppen

Er hesten sjekket for låsninger? Det var min første tanke i alle fall. Min egen hest fikk en uvane med å skakke på hodet under ridning, og dette viste seg å være låsninger i de tre fremste nakkevirvlene. Har hesten samme problem på begge hender? Det kan såklart være muskler som mangler, men da burde det i så fall bedre seg over tid. Dersom det ikke er et fysisk problem annet enn muskelmangel tror jeg at jeg hadde gått tilbake og trent mye galoppfatninger i steden for å jobbe med selve galoppen. Selve fatningen bygger mer muskler og virker mer styrkende enn å galoppere rundt på volte for eksempel. :)

Ta ut en kiro och låt h*n kolla igenom hästen. Låter som hästen har någon låsning. Min förra häst gjorde så med i galoppen. Hade låsning på båda sidorna :/

Min dotters D-ponny har svårt att behålla galoppen på böjt spår, han spänner sig i halsen och stretar och skakar på huvudet. Har kollat tänderna men inget särskilt där. Provade att longera, då bibehöll han galoppen men stretade fortfarande med hals och huvud. I trav går han hur bra som helst, men vad är det för andra muskler i galopp??

Eftersom han är bättre när du longerar, även om det inte blir bra, så tycker jag att du bör kolla upp sadel och även ryggen. Det och bakknäna tycker jag är det vanligaste ställena att problemen kommer ifrån när hästen stretar i galoppen. Sen kan man i och för sig ta det vidare för ofta kommer problem i bakknäna pga av felaktig sadel eller andra ryggproblem.

Ofta ser du problemen just i galoppen eftersom där kan inte hästen hålla igång överhuvudtaget utan att använda ryggen, vilket går i traven där ryggen är relativt stilla även i ett bra arbete.

/Camilla

Tack för råden. Har bokat en kiro om en månad men hade en massör här igår. Hon kände ingen ömhet i ryggen men i bakdelen typ länd båda sidor kändes som hårda "limpor"långt inne. Svårt att förklara, men hon ska fortsätta massera en gång till rätt snart.

Jag hade låtit vet kolla också, för tyvärr det jag har sett hittills av massage är att det bara döljer problemen och inte hjälper i längden.

/Camilla

Det är svårt att svara på utan att ha mer fakta på bordet. Det låter i alla fall som om han tycker det är jobbigt och uttrycker det genom stretandet med huvudet. Kanske av den anledningen att han ännu inte orkar bära upp sig själv riktigt och kanske för att ryttaren inte heller hjälper honom på rätt sätt med balans och stöd.
Det behöver inte alltid vara smärta som är orsaken. Går det att utesluta smärta från skada eller liknande, så kan det helt enkelt handla om ridningen i sig. Då menar jag inte vid något enstaka tillfälle, utan vid det kontinuerliga arbetet under tid. Ridning som inte är avpassad för hästen kan ge återkommande problem när man börjar ställa krav. Ibland måste man se över sig själv som ryttare för att kunna lösa hästens problem.
Det här kanske inte alls stämmer för ponnyns del, den kanske är väl genomriden och borde klara av galopp på böjt spår, i så fall kanske en veterinär behöver se över den.
Ett annat alternativ är att låta en duktig instruktör rida ponnyn under en tid, samt ge dottern lektioner och se om det kan hjälpa.

/V

Hur gammal är hästen? Vad har den gjort i sitt liv? Hur bra rider din dotter och tränar hon för någon?

Visst kan det finnas fysiska fel som gör att den inte fixar galoppen. Men det kan också vara så enkelt att han helt enkelt inte fixar galoppen för att han inte rids tillräckligt bra. Just galoppen brukar avslöja när ridningen inte helt stämmer. Att ponnyn stretar med hals och mun brukar vara ett tydligt tecken på att den inte är framföör skänkeln.

Så mitt tips är att börja träna! Sätt upp nån duktigare ryttare att känna på ponnyn som kan få igenom problemen och rida till ponnyn lite så det blir lättare för din dotter:).

Tack för tips. Ponnyn är 14 år och har inte gjort så jättemycket i sitt liv. Mina döttrar har hållt igång honom periodvis, men nu när de flyttat hemifrån har han stått nåt år och blivit tjock och "haft det bra i hagen." Men nu har ena dottern kommit igång och rider honom 3-4 dar i veckan sen i maj. Hon rider för instruktör varannan vecka. Instruktören säger också att vi ska öva på fattningar, så vi får ha tålamod ett tag till. Men det där med låsningar ska vi kolla upp. Han är även en eksemhäst, annars hade vi nog sålt honom, men han kräver så mycket vård med tvätt ,salvor, täcken och stallvistelse på nätterna, så vi behåller väl honom så vi vet hur han mår.

Med den bakgrunden tror jag att det handlar om en lite lat ponny som tycker att det är rätt jobbigt när ryttaren kräver att han ska galoppera;). Träna fattningar är jättebra och bryta av innan han själv bryter av och satsa på få-men bra galoppsprång. Träna galoppen ute i skogen, gör fattningar och växla i tempo. Det är oftast mycket lättare att göra ute i naturen då man får mer naturlig bjudning hos hästen än inne på ridbanan. Effekten att att galoppera ute gör förhoppningsvis att han tappar vikt, bygger muskler och blir lättare att rida på ridbanan:).

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 669
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka