Kan hunden förstå konsekvenser?

Jamtland

Trådstartare
Sambons hund, en snart tvåårig finnstövare, får på kvällarna gå ut fastsatt i en lång kedja på bron för att kvällskissa. Ibland finns det spännande spår ute på gården så då jag efter några minuter öppnar dörren för att ta in honom och min hund (som får gå lös, orättvist jag vet) så har stövaren inte tid att komma in. Han får då vara kvar ute medan jag går och duschar, dvs ca en kvart. Ikväll var det rätt kallt och jag hörde medan jag stod i duschen att han krafsade och ville in. Kan han förstå att det är hans "eget fel" att han får vara ute längre? Kan en hund klara av tankegången:"Nu ropar hon och om jag inte går in nu så får jag stanna kvar ensam ute en längre stund än jag vill"?

Sv: Kan hunden förstå konsekvenser?

Dom kan lära sig konsekvenser:
-Om jag jagar skiten ur fåren får jag inte vara med dem.

Ja, dom kan lära sig massa avancerade saker (ffa på egen hand, de små odjuren;)) men jag tror inte att de förstår kopplingen "kommer jag inte på inkallning blir jag utestängd". Hela grejen med att inte komma på inkallning är ju att de troligen är upptagna med nått helt annat och har tankarna på annat håll.

Jag tror inte att hunden kopplar på det sättet du skrev, dvs "Kommer jag inte nu när hon ropar blir jag utestängd". Men om hunden tyckte det var otrevligt att bli lämnad själv ute, kan den eventuellt bli mer uppmärksam på när du och din hund går in.

Jag tror inte att hunden kopplar på det sättet du skrev, dvs "Kommer jag inte nu när hon ropar blir jag utestängd". Men om hunden tyckte det var otrevligt att bli lämnad själv ute, kan den eventuellt bli mer uppmärksam på när du och din hund går in.

Precis. Liksom om du tar in den varje gang du kallar in lar den sig att komma till dig innebar att den maste ga in. Eller som min valpis, forvanansvart snabbt, larde sig att varje gang hon attakerade och bet mig akte hon in i valphage eller bur.
(Hon bet, jag sa NO! hon bet mera och jag satte in henne. Dar fick hon sitta tills hon slappnade av, da tog jag ut henne och vi provade igen. Hon larde sig konsekvensen ... darfor att den var omedelbar)

Det är ju en intressant fråga hur långa logiska tankegångar en hund kan göra.

Alla tror jag nog känner igen sig i situationen där hunden bett om hjälp att ta fram bollen som rullat in under soffan. Bara för att en minut senare få ta fram din igen. Och igen..
Då kan man ju börja fundera.

Sen tror inte jag att de tänker som oss, utan i enklare termer som ungefär Bra/inte bra.
Nu vill jag in, dörren är stängd=Inte bra
Krafsar, dörren är öppen=bra.

Ja, det tror jag absolut att de kan. Sedan beror det mer på individ. Kan ta min terrier Ian som exempel, som är expert på att fastna i fläckar och att då inte komma när jag ropar. Har vid ett antal tillfällen ropat utan resultat och helt sonika gått in. De första gångerna verkade han mest förvånad och inte fatta..Nu kommer han kvickt vid inkallningen för att inte missa att få komma med in ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 708
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 451
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka