Kan hovböld gå upp i benet?

C

cassy

Tampas med hovböld för tillfället och var inne och googlade på hovböld.Där stod det att om man inte "tar itu" med en böld så kan den vandra upp i benet och då kan det bli riktigt allvarligt.
Någon som hört detta och vet vad som kan hända när den når benet?Är detta ens möjligt?:confused:

Sv: Kan hovböld gå upp i benet?

Det kan bli blodförgiftning av det, och det går ju upp i benet. Var som blir stående kan fräta sönder hovbenet, sedan är det ju m e m kört.

Värsta bieffekten efter en hovböld fick jag se häromåret, då lossade hela hovsulan när vi lossade skon på klinik. Verkligen superäckligt, och det tog lite över ett år innan hästen var återställd (inte vår häst)

Ok,anade att det var så man menade,men har det inte gått väldigt långt då?Då borde ju hästen ha haft jätteont väldigt länge.

Tack för svar.;)

Blodförgiftning kan ju gå på ett par timmar om man har otur. Var fräter, så finns det var finns det risk. Vår hovslagare är mycket noga med att ordna med veterinär och penicillin/sulfa om inte hovbölden läker ut direkt, just för risken för efterverkningar.

Min ena fick en rejäl hovböld för något år sedan, vet trodde det va fraktur efter allehanda röntgenbilder och karvningar i sulan. Skodde med specialbeslag (ringsko med sidokappor har jag för mej) för den sakens skull, då började bölden vandra uppåt.
Inte förrän jag sittstrejkade på kliniken efter 4:e besöket med blockhalt häst som bara blev sämre och sämre tog de in henne över natt med våtvarmt omslag.
Då sprack det i kronranden, men för att kunna göra rent fick de söva henne och då hittade de kanaler runt hela kotbenet som bölden gjort. Den va även på väg in i leden. Men tack och lov så fick de ordning på det, men det blev 12veckor i box, 5månader i sjukhage och 1år innan hoven vuxit ner igen (de fick kapa upp hovväggen från kronranden ner till sulan 1cm på smalaste stället och 3 på bredaste)
Hon blev helt återställd men det tog tid.

/LL

Gud vad obehagligt:crazy:.Men det tyder ju på att den alltså kan vandra uppåt.Trodde inte det var möjligt.Mycket intressant att höra.

En hovböld kan gå in och inflammera hovbenet. Råkade ut för det av en liten skitböld lokaliserad ganska långt fram i tån. Bölden öppnades men det var segt att få bort sista (lilla)hältan, men efter ett par veckor var hästen fräsh i gången men om man kände riktigt noga så fanns en mkt svag värme om man palperade kotan. Den var så svag att man inte ens kände sig säker på att den fanns där eller om man inbillade sig. Vet tittade på den men kunde inte se något ingen reaktion på lågt böjprov. Dock när hästen skoddes om efter 4 veckor så stod den på tre ben några timmar senare och ville inte stödja på den hoven kraftig puls och värme. Jag drog skon direkt med tanke på om den blivit sömstucken men ingen skillnad så tänkte nu är böldjäkeln där igen och att jag hade rätt i den svaga värmen jag tyckte mig palpera. Bestämde mig för att nu skall det röntgas så att vi verkligen ser vad det är vi har att göra med så får klinikhovis ta det på plats på kliniken.
Fick tid redan morgonen efter då var plötsligt hästen nästan inte alls halt, på kliniken fick vi oss en chock när vi såg röntgenbilden av hoven inte var det någon böld som spökade denna gång utan hela hovbenet var kraftigt inflammerat och prognosen såg inte bra ut hästen gipsades direkt blev insatt på dunderkur med antiinflammatoriskt och beordrades total stillhet i box fick inte ens ta ett steg ut ur boxen vid mockning den första månaden, därefter mkt korta skrittpromenader vid hand.
Tack vare en mkt samarbetsvillig häst som fann sig helt i boxvilan så slutade det lyckligt och hästen blev helt återställd. Vill inte tänka på vad som hänt om vi inte hade kört in och röntgat så snabbt som vi gjorde när det blossade upp.

Tampas med hovböld för tillfället och var inne och googlade på hovböld.Där stod det att om man inte "tar itu" med en böld så kan den vandra upp i benet och då kan det bli riktigt allvarligt.
Någon som hört detta och vet vad som kan hända när den når benet?Är detta ens möjligt?:confused:

Min häst hade nyss en hovböld som tog väldigt lång tid.
Närmare bestämt ca 5 veckor, han var varken varm, öm, svullen eller annat synbart tills efter ca 4 veckor, då han blev blockhalt på betet, ingen värme, puls eller svullnad då heller, det kom dagen innan bölden kom ut, under hoven..

Efter ytterligare ett par dagar kom en till ut, i kronranden, han vart ohalt direkt!

Inga bekymmer efteråt, går fortsatt på betet.

Sen om det kan gå upp i benet, det kan jag inte svara på, men tänkte att det kan vara skönt med ett positivt inlägg, vet hur orolig jag var innan vi visste att det var en böld.

Hade att välja på hovbenet eller böld, gick ej att transportera till klinik, då jag inte kunde få in honom i trailern och då han inte ömmade någonstans förutom dagen det sprack så ville hovis inte karva runt på måfå..

Senast ändrad:

Hovböld verkar inte vara att leka med..Jag kanske har haft tur dom gånger det hänt mina hästar..har alltid gått bra.

Tack för all info!

Hovböld brukar vara väldigt enkelt om man bara hittar dom i tid, det går för det mesta att åtgärda direkt och hästen är ridbar på ett par dar.

Hittar man dom däremot inte så kan det gå illa, jag vet en häst som avlivats för att det tog ett år innan dom hittade bölden och då var det alldeles för sent för att rädda hoven och hästen.

Jag hade en unghäst för ett par år sen som fick en hälta i början på sommaren, vi tog ut hovis och distriktsveterinären som inte hittade något, sen försvann hältan och kom tillbaka vi åkte till klinik inget hittades den försvann och kom igen under sommaren, varje gång lät vi en veterinär se honom.
I slutet på sommaren körde vi till skara eftersom vi trodde att det kunde vara en hovböld trots att varken hovis, dis.vet eller vår närmsta ATG-klinik hittat något. Skara valde vi pga att dom har hovslagarutbildning där.
Dom hittade en fistelgång i läderhuden och skar bort en stor del av hovväggen gipsbandage och boxvila, bandagebyte var 4-5 dag = transport till och från skara.
Hade vi inte hittat det fanns risken att fistelgången hade blivit ännu värre och då hade det troligtvis inte gått lika bra.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 137
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023