kan hõsilage verkligen hålla i en månad efter att man öppnat det?

sommarvind

Trådstartare
Min ena häst är utlånad på foder och det som oroar mig är att dom köpte en hösilagebal av torr variant för en månad sedan och dom fodrar fortfarande med den. Har själv inte kontrollerat den men ja tycker det låter oroväckande.

Sv: kan hõsilage verkligen hålla i en månad efter att man öppnat det?

Är balen torr så är det väl lugnt?
Och om den är torr kan folk här på forumet inte ha en aning om.

Det är väldigt torrt hösilage. I klass med hö. Kände pâ den i samband med att jag lämnade hästen för en månad sedan. Jag tycker det låter oroväckande länge, men möjligen kan jag ha fel. Balen är på 400 kg och det är hälften kvar nu, så jag antar att dom kommer att fodra på med den en månad till. Har aldrig vart med om hösilage som håller i månader. Antingen kan det bero på att jag haft otur med silaget eller på att jag har bristande erfarenhet.

Men om det är hötorrt kan det ju inte mögla.

Även torra balar kan börja "ruttna" eller vad man ska säga, det är inte alltid man känner det på lukten, människor har inte jättebra luktsinne ;) Jag hade väldigt torrt hösilage för några år sedan, hade inte en bal mer än 10 dagar om det var minusgrader och en vecka om det var plusgrader, skulle inte våga ge något som riskerar att hästarna skulle må dåligt av. Jag brukar köra "max en vecka" med allt hösilage (om det inte är jättevarmt ute, då bara några dagar), oavsett torrt eller blött.

Du menar att hö inte skulle kunna mögla?
Hö som är torrt, och inte återfuktas? Nej, det kan inte mögla. Mögel kräver fukt för att växa.

Möglar hö så är det endera pga att det inte varit torrt när det pressades, eller för att luftfuktigheten runt om kring varit för hög.

Var i Sverige bor du? Jag kan ha hösilage knappt en månad när det är riktigt kallt, alltså flera minusgrader.

det är väl gissningsvis "plastat hö" och om så är fallet så har det ju egentligen samma hållbarhet som om det hade legat på skullen.

TS
När hösilage börjar bli dåligt blir det varmt i balen, ordentligt varmt. Och det luktar unk.

Det kan det mycket väl göra.

Är silaget torrt eller att man öppnat balen och sprider ut (luftar) det så är hållbarheten mycket längre än en blöt bal eller att man låter balen stå som den är.

Det viktigaste är att kontrollera och se om balen luktar konstigt, ser konstig ut, blir varm eller att man ser mögel - då är balen inte ok att utfodra med.

Så det är svårt att ge något exakt svar mer än att det troligtvis inte har lika lång hållbarhet som när det är minusgrader och kallt. Därför får man kontrollera silaget noga varje dag, vilket man förvisso ska göra med allt foder som ska serveras oavsett konserveringstyp.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka