Kan hon vara dräktig????

Sv: Kan hon vara dräktig????

Risken/Chansen för dräktighet om ett sto går tillsammans med en hingst hela sommaren... vad kan den vara? Inte vet jag, men 95% kanske?

Hingstar kan få till det från ca 8 månaders ålder.

En mycket olustig historia måste jag säga.
Om man köpt en häst utan ovanstående bakgrund, som visade sig vara dräktig: tja, då hade jag krävt både registreringsavgiften samt ökade omkostnader pga. stoets dräktighet/föl etc.

Men ovanstående bakgrund känner du ju till.
Så att komma och kräva något när man fått informationen att hon gått med en hingst kan bli svårt. Men visst kan du försöka prata med säljaren och se vad denne är villig till.

Låter för mig helt otroligt oseriöst.
Jag har bara lite svårt att förstå att du gick på hela historien?

//Jezz

Nu finns det någonting som heter undersökningsplikt. Och det är dessutom ett ganska stort misstag av köparen om man vet att stoet har gått med hingstar och sen köper stoet med den naiva tron att hon inte är dräktig.

Fast det är tveksamt om den gäller i det här fallet. Jag misstänker att säljaren är näringsidkare och köparen privatperson. Det framgår ju inte helt av uppgifterna som finns tillgängliga. Men om det nu är så det är så hamnar vi i Konsumentköplagen och då har köparen ingen undersökningsplikt. Även om det i det här fallet ändå hade varit bra med en dräktighetsundersäkning innan köpet så finns inget lag krav på det. Blir annorlunda om vi hamnar i Köplagen.

Sen är ju frågan vart man ska dra det hela. Det är ju knappast värt att dra det hela inför rätten för att en eventuell tvist löst. Det kostar mycket mycket mer än det smakar. Hon har rätten på sin sida enligt Konsumentköplagen. Men det är en stor skillnad på att ha rätt och att få rätt!

Ja det billigaste är nog att betala för registeringen av ett eventuellt föl och se glad ut.

Hon gick då i en unghästflock med tre ston och två hingstar.

Om hon nu skulle vara dräktig, hur kan man då till 100% säga att det var 3-årshingsten?

Hur gammal var den andra?

Jag hoppas verkligen inte att hon är med föl för där kommer det ju in mer kostnader då man givetvis måste ta fram vilken hingst det är först och främst!

Nu finns det någonting som heter undersökningsplikt. Och det är dessutom ett ganska stort misstag av köparen om man vet att stoet har gått med hingstar och sen köper stoet med den naiva tron att hon inte är dräktig. Dessutom har inte köparen lidit någon ekonomisk skada. Varför ska köparen få betalt för att den får ett föl? Med de tre sakerna i åtanke har köparen inte mycket att komma med.

Vart står det?
Dessutom är det ju otroligt dumt av köparen att nu hävda att fölet är säljarens. Det är ju som att skjuta sig själv i foten för man får inte behålla avkomman, men man kan heller inte utnyttja stoet som man vill. Bättre att hålla käft och sälja avkomman ifall man inte vill ha den. Då får man göra vad man vill med sitt sto, med avkomman och med eventuella pengar.
Självklart skulle köparen kollat upp detta bättre. Om hon nu är dräktig så är det ju inte så lämpligt att betäcka om henne i år pga. stoet ålder. Då tycker jag i allafall att köparen lider av detta ekonomiskt. Att stoet går tommt alltså. Nu vet jag inte hur reglerna är innom islands aveln men innom arab så är det ALLTID den som äger stoet vid betäckningstillfället som är uppfödare/ägare till avkomman.

Fast så dyrt är det inte att DNA-testa. Om man nu redan spenderar 9.000:- så är inte en tusenlapp till speciellt mycket att oroa sig för.

Nu vet jag inte hur reglerna är innom islands aveln men innom arab så är det ALLTID den som äger stoet vid betäckningstillfället som är uppfödare/ägare till avkomman.
Enligt lagen tillhör avkastning till köpt vara den som äger varan. En häst räknas som en vara.

Sen detta med den ekonomiska förlusten. Då får man ju göra en kalkyl på vad för ekonomisk vinning köparen fått av detta fölet och sen kvitta det mot den ekonomiska vinningen den skulle fått av det fölet som köparen själv valde att avla fram. Jag tror att det går på ett ut. Hur parterna löser en eventuell tvist är deras problem förstås och de får göra som de vill. Går det till rätten så kan nog en hästkunnig advokat hävda att köparen fått mer ekonomisk vinning pga att stoet är dräktig nu och inte nästa år, eftersom hästen kan ridas in och på så vis blir både mer värd vid eventuell försäljning, men också för att köparen slapp vänta på en avkomma undan stoet. Vinsten kommer snabbare, vilket gör att ränta på eventuella pengar blir högre eftersom du får ett år extra med räntan.

Men, det är ju omöjligt att säga hur det kommer gå, speciellt eftersom vi inte vet exakt ålder på hästen, samt när hon är betäckt. Är stoet verkligen 3 år nu? Jag har nämligen sett flera annonser där man säljer hästar som är födda tex 1998 och de säljs som 9-åringar.

Senast ändrad:

Ja, jag har ju läst om andra fall där folk har köpt en dräktig häst som dom sedan inte har kunnat andvända. Det har ju blivit ganska stora kostnader. Så som uppstallning, extra mat mm.

Ja, jag har ju läst om andra fall där folk har köpt en dräktig häst som dom sedan inte har kunnat andvända. Det har ju blivit ganska stora kostnader. Så som uppstallning, extra mat mm.
Men syftet med köpet av detta sto var att hon skulle avlas på. Annat är det när du köper en tävlingshäst.

Ja, exakt som du skriver. Men nu får hon troligen hoppa ett år pga. stoets ålder = enonomisk förlust. Den avkomman som hon bär på nu lär ju även den bli en förlust om bara reggningen kostar 9.000kr. Tvivlar på att någon betalar 18-20.000kr för en avkomma utan stam.

Fast så dyrt är det inte att DNA-testa. Om man nu redan spenderar 9.000:- så är inte en tusenlapp till speciellt mycket att oroa sig för.

Nu vet inte jag hur TS´s ekonomi ser ut men anta tex. att man har sparat eller lånat till inköpspriset.
En merkostnad på 9000:- + 1500:- samt diverse andra merkostnader är kanske mycket för just den personen.
I o f sig så skulle väl TS ändå betäcka henne i år?

Självklart förstår jag att den ev. fadäsen kan bli till TS fördel i förlängningen men om jag vill syssla med avel så är ju inte min avelsstart den bästa med ett föl efter en icke godkänd hingst!

Nu tillhör inte jag islandsfolket och det finns säkert dom som struntar i det här om det är en skogsmulle dom vill ha.
Men de som köper skogsmullar brukar väl oftast vilja ha dom inridna och gångartstestade?

Så undra vad ett föl eller en unghäst med den här bakgrunden tingar i pris vid en försäljning?

Någon som vet?
Det kanske inte skiljer så mycket?

Ja, exakt som du skriver. Men nu får hon troligen hoppa ett år pga. stoets ålder = enonomisk förlust. Den avkomman som hon bär på nu lär ju även den bli en förlust om bara reggningen kostar 9.000kr. Tvivlar på att någon betalar 18-20.000kr för en avkomma utan stam.
Men reggningen skulle väl bli så dyr eftersom köparen är tvungen att betala för hingstens licens och så? Det kan ju knappast kosta 9.000:- att regga den som okänd härstamning eller som korsning!!

Det vet jag inte. Det kan ju vara så att det ska gå via islandsföreningen så som araber gör. Då kan det ju bli dyrt. Dyrt kommer det ju att bli ändå även om man reggar den som korsning. Kostnader som man kanske inte alls har räknat med då säljaren har försäkrat att stoet inte är dräktig.

Hon ska som sagt undersökas i nästa vecka. Så det blir till att se vad för resultat det blir. Hingst nr. 2 var inte mer än 7 månader gammal, så han har jag svårt att tro skulle vara den som betäckt av dom båda i så fall. Skulle det vara ett föl i magen så kommer jag inte att kräva pengar av säljaren. Men därimot vill jag att hon ska inse felet med att låta hingsten gå med stona så länge. Hon hade två andra hingstar (4 år gammla) i en hage på andra sidan gården. Alltså hade det inte varit några problem att släppa över honom i hingstflocken.
Första gången jag var iväg och tittade på hästen, kom det inte fram att hon gick med hingst. Säljaren nämde ingenting, och jag reagerade inte, utan tog honom för en valack. Det var först när jag bestämt mig för henne vid andra besöket som säljaren sa det i förbifarten. Jag vet att jag skulle undersökt henne redan då..... men men, man kan inte ha alla hjärnceller närvarande alla gånger. Om hon skulle vara dräktig till att föla i sommar kommer hon inte att betäckas om. Detta pga. att jag inte tycker att det är snällt, vare sig mot unghästens psyke eller framtida hållbarhet. Hon måste i så fall få ta igen det året hon missat av att få vara just unghäst.

Var inne på säljarens hemsida en dag, och såg då något som skrämde mig mer än tanken på att min kan vara dräktig. I samma hage går även hingstens mamma!!!! Kan dock hända att hon är betäckt med annan hingst förra våren, vilket jag verkligen hoppas på.

Om det är samma uppfödare till ditt sto så tycker jag att du ska DNA testa henne om det inte är gjort. Verkar vara lite hur som på den gården.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 314
Senast: Masse
·
Foder & Strö Ja, det jag undrar är om man kan ge högdräktiga ston ett kraftfoder som är anpassad för tävlingshästar, som har mycket energi (MJ) fast...
Svar
7
· Visningar
1 452
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar