Kan hon vara dräktig????

Sv: Kan hon vara dräktig????

Får tyvärr inte veta fören nästa vecka, då "min" veterinär är i Tyskland på studieresa. Hon har dock inte visat något tecken till brunst än så länge, även fast dom andra stona i stallet har satt igång för fullt. Återkommer med resultatet.

Jag var i ungefär samma situation som dig i vintras. Köpte på senhösten en 2-åring som bara blev tjockare och tjockare. Tog då ut vet i januari som bekräftade min misstanke att hon var dräktig. Tyvärr kunde han inte säga när hon skulle föla, så jag har vakat på henne from januari tom idag då fölet äntligen kom!

I mitt fall lider jag ingen ekonomisk skada av att hon var dräktig, det är ett halvblod och fölet kommer att kunna reggas i asvh på gråa papper eftersom vi vet viken hingst som är boven i dramat. Riktigt bra stam hade dessutom hingsten så jag tror det blir en fin fölunge.

Jag kommer dessutom att sälja mitt föl så evetuella utgifter kanske man kan få tillbaka på så sätt.

Hoppas du får veta snart hur det står till med ditt sto och förbered dig på en fölvakning som inte den roligaste och lättaste, det är ju ganska svårt att tyda ett 3-årssto som aldrig haft föl innan som man dessutom inte vet när den är betäckt.
Jag hade tur för mitt sto signalerade extremt tydligt idag att nu är det dags, då tog vi in henne och ut kom fölet. Men det har helt klart varit lång och jobbig väntan med dålig sömn länge.
Lycka till!

Dessutom så är det så att den som äger stoet vid betäckningstillfället äger fölet med OM inget annat bestämms.

Finns det inte på papper att fölet ska till baka till säljaren, så är fölet köparens. Garanterar säljarna att stoet inte är dräktigt och det visar sig att hon är det, så har de ingen rätt till det fölet. Däremot så ska de inte behöva betala för ngt sen heller, utan köparen visste att risken finns eftersom stoet gått med hingst.

Däremot den som ägde stoet vid betäckningstillfälle ska stå som uppfödare om inget annat sagts.

Vad har du för belägg för detta påstående?
I Köplagen står det:

79 § Avkastning som varan ger före avtalad tid för avlämnandet tillfaller säljaren, om det inte med fog kunde beräknas att den skulle utfalla senare. Avkastning som varan ger efter det att den skall avlämnas tillfaller köparen, om det inte med fog kunde beräknas att den skulle utfalla tidigare.

Alltså, säljer du någonting som ger avkastning (tex en tik som ska valpa, eller ett dräktigt sto, eller aktier som väntar på aktieutdelning), så tillfaller avkastningen den som äger varan när avkastningen kommer. Alltså, äger stoägaren fölet. Dock är köplagen dispositiv, man kan avtala bort det som står i den, och därför kan man om man vill avtala att fölet ska ägas av säljaren. Men finns det inget avtal så är det den som äger hästen (varan) som får fölet (avkastningen).

Om du reagerar på att det står avlämnandet så beror det på att en vara inte anses som såld innan den har avlämnats till köparen. Alltså, när köparen har fått varan i sin besittning så är köpet fullgjort.

Oj! Detta låter ruskigt likt ett ställe där vi hade vår häst ett tag och den människan skulle jag inte lita på ett dugg, fina tävlingshästar och avelsverksamhet till trots.

Det finns ju faktiskt flera exempel på att riktigt unga hingstar lyckats betäcka och är det den hingsten jag tror så har han visst klättrat på ungstona i sin hage, det har vi sett själva, men jag minns inte om han klättrade på sin mamma (hon är inte dräktig i år, det tog sig inte).

Men spännande, jag säger som IslandsMalin här ovanför; HUR GICK DET???

Nu har vet. äntligen varit här, och hon är inte dräktig..... phu! Känns riktigt riktigt skönt :bow: Nu är det bara till att vänta på att hon ska komma igång med brunst. Och nu är det ju riktigt gott väder, så det borde sätta igång snart. Men det är väll bara att vänta så snällt.... det är ju hon som bestämer :angel:

Förstår att det känns skönt! Föl vill man ju planera... Inte att dee bara ploppar ut plötsligt :D

Nu har vet. äntligen varit här, och hon är inte dräktig..... phu! Känns riktigt riktigt skönt :bow: Nu är det bara till att vänta på att hon ska komma igång med brunst. Och nu är det ju riktigt gott väder, så det borde sätta igång snart. Men det är väll bara att vänta så snällt.... det är ju hon som bestämer :angel:

Grattis:bow:
Ska du betäcka henne i år? Med vilken i så fall. Damen i fråga ser väldigt fin ut:love:

Det var skönt att höra.//bonny

Jo, hon ska åka på betäckning nu i maj. Men jag kan inte bestämma mig för om det ska bli Hraunar frá Efri-Raudalaek eller Forni frá Horni, som ska bli pappa till det tilltänkta fölet :crazy: Gillar båda två fast på olika vis. Här kommer ett par nya bilder på min lilla tjej. Det kanske finns någon som kan hjälpa mig välja :)

20152087.jpg

20152088.jpg

Nu vet jag inte hur reglerna är innom islands aveln men innom arab så är det ALLTID den som äger stoet vid betäckningstillfället som är uppfödare/ägare till avkomman.

Är det verkligen så? Jag har för mig att det är den som äger stoet vid FÖLNINGEN som är uppfödare, och att det gäller för alla raser. Så har det varit tidigare, och numera kan man också fylla i på betäckningsrapporten om någon annan än stoägaren skall stå som uppfödare till fölet.

Hur länge har arab haft den regeln? När en kompis till mig sålde sitt dräktiga arabsto 2006, blev iallafall det den nye ägaren fölets uppfödare....

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 314
Senast: Masse
·
Foder & Strö Ja, det jag undrar är om man kan ge högdräktiga ston ett kraftfoder som är anpassad för tävlingshästar, som har mycket energi (MJ) fast...
Svar
7
· Visningar
1 452
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar