Kan hon vara dräktig???

Adlitam

Trådstartare
Visste inte alls var jag skulle placera tråden, men jag gissar att ni som är aktiva här antagligen kan hjälpa mig lite med mitt "problem"..

Jag har ett maxat d-ponny sto (arab). I oktober blev hennes hagkompis sjuk och flyttades från mig (har hästarna hemma) och den enda som kunde komma och vara sällskap åt henne var en minishettishingst.
Han försökte "betäcka" henne ganska mycket i början, men hon skrämde iväg honom hela tiden eftersom hon är ganska tjurig mot nya hästar.
I december började hon gå upp i vikt mycket, och hennes juver har vuxit rejält. Hon har alltid haft ett litet juver så man såg/kände skillnad direkt.

Det är väl inte möjligt att han kan ha betäckt henne? Skendräktig kanske? Om hon nu skulle vara dräktig borde det väl inte "synas" så mycket ännu? Och han är ju liksom 80cm och hon 148..
Kan verkligen ingenting om sånt här. Har försökt googla osv men blev inte mycket klokare :confused:
 
Sv: Kan hon vara dräktig???

Det är inte omöjligt att hon är dräktig när hon gått med en hingst, även om det är en shettishingst. Jag har till exempel hört om ston som ställt sig i diken för att en liten hingst ska "nå" vid en betäckning.

Sen har mitt eget sto dock fyllt juvret en gång när hon inte var dräktig, men när jag minskade på proteinet hon fick (hon fick mycket protein då eftersom hon var i högkondition och tävlades) så gick juvret tillbaka till normal storlek igen.

Säkraste sättet att veta är ju att låta en veterinär ultraljuda henne, det är ju individuellt hur ett sto tar en dräktighet. Min behövde börja stödutfodras redan på 2 månader, men det tog några månader till innan hon började "fylla ut".

Ta ut en veterinär/åk till klinik och kolla!
 
Sv: Kan hon vara dräktig???

Det finns gott om exempel på ston som lagt sig ner för att en pyttehingst ska kunna betäcka, så på den punkten är svaret Ja, hon kan vara dräktig.
Men om hon är betäckt i oktober så borde det knappt synas något alls på magen och juvret borde vara oförändrat.

Tänk 10 månader bakåt i stället, om du misstänker dräktighet. Tjuvbetäckningar förekommer - finns det någon möjlighet att hon har lyckats träffa någon hingst förra våren?
 
Sv: Kan hon vara dräktig???

Hon har stått privat uppstallad på en ridskola från 2008 till början på hösten 2012 och där fick man inte ha hingstar. Så hon har inte träffat/varit i närheten av en hingst förrän nu i oktober..
 
Sv: Kan hon vara dräktig???

De kan fylla i juvret vid brunst också.
Men som de andra sagt: ALDRIG sto och hingst ihop om man inte vill ha föl.... de kan det mesta, hur stor storleksskillnad det än är. Bättre om de går i hagarna intill varandra då, som sällskap. Med drivgång mellan ;) Jag har sett en hingst betäcka genom ett elstaket. Trots upprepade, REJÄLA, elstötar......
 
Sv: Kan hon vara dräktig???

Vi gjorde en "hage i hagen" åt honom med 4 eltrådar men han tog sig igenom de ändå. Han är en riktig smitare så vi vågade inte göra en egen hage åt honom utanför, tänkte att det trots allt är bättre att han i så fall smiter in till henne än att han smiter ut så han blir lös (har bilväg bara en liten bit från hagen).
Men betäcka genom elstaket.. Haha jaa, vad ska man säga :rofl:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 338
Senast: Wonna
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 906
Senast: Tussinussen
·
E
Avel vetrinären kommer på onsdag så oroa er inte:) det är så här att min märr har börjat fylla i sitt juver lite oskyldigt, det är liksom en...
Svar
7
· Visningar
2 077
Senast: EmblaHamilton
·
Hästvård Jag är osäker på om den ligger under rätt forum, men flytta den gärna om den ligger fel! Så här är det: Köpte mitt varmblodsto född 96...
2
Svar
26
· Visningar
2 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp