Kan hon känna igen mig?

S

Skaploff

Hej!

Har nyligen hört från de nya ägarna av min fd. häst och de undrar om jag vill komma och hälsa på henne. Min fråga är, kommer hon känna igen mig efter ca, 13-14 månader?

Tack på förhand!

Sv: Kan hon känna igen mig?

Hästar har väldigt bra minne och är inte dumma, klart hon kommer känna igen dig.

Självklart gör hon det. Hästar kan minnas människor hela sitt liv. Om de visar det eller inte är en annan femma dock.

Tänkte att jag skulle dra till med en riktig solskenshistoria som jag tycker visar hur mycket hästar faktiskt kan komma ihåg.

En bekant till mig (en utav min mammas väninnor) födde upp en häst för en väldans massa år sedan. Den här hästen var verkligen hennes allt och hon var jämt ute i stallet och pysslade med denna på hennes fritid. Det var verkligen hennes "bebis". När hästen var precis 3 år fyllda hamnade den här tjejen i en enorm ekonomisk kris och hur hon än vred och vände på saker och ting så hade hon inte längre råd att ha kvar sin häst. Till slut fick hon hästen såld och med det så ville hon inte ha med hästar att göra. Det gjorde alldeles för ont att hålla på med hästar efter det att hon skildes från sin häst har hon sagt.

Läs 20 (!!) år senare efter att barnen växt upp och "flugit ur boet" satt hon och läste igenom lite annonser. Till slut kommer det upp en annons om en häst. 23år gammal och det stod att den var pigg och fräsch och kunde absolut fortsätta gå som skogsmulle. Hon hade funderat på att skaffa sig en skogsmulle och ville prova ha häst igen så en gamling tyckte hon verkade perfekt.

Hon ringde annonsören och dagen efter stod hon i hagen med säljaren som hade hästen. Hästen stod allra allra längst bort i hagen och som jag uppfattat det när hon berättat så var detta en stor hage. Säljaren visslade och ropade på hästen men den kom inte utan fortsatte att beta. Då så visslade hon (alltså mammas väninna) på hästen för att hjälpa till. Vi alla har ju vår egen speciella ton och vissa sin egen melodi när man visslar. Hästen hade då höjt huvudet direkt och gick genast för att möta dem med stora steg. Visst var det så att det var hennes gamle vän som stod där :laugh:
Aldrig hade den där hästen mött henne i hagen hade säljaren sagt men när just hon visslade så kopplade han det till något så nära fastän det var så långt tillbaka i tiden.

Pacce fick så klart följa med gamla matte hem men han somnade in förra året 26år gammal efter att han tyvärr drog på sig en stor skada i hagen. Han var en ganska surig gubbe mot allt och alla egentligen men hans matte var han en ängel mot :) Så, det är min absoluta övertygelse att hästar kan komma ihåg människor och ting i en livstid om det vill sig!

Nu blev det här ett jättelångt inlägg men jag kände att jag ville dela med mig av denna för jag tycker själv att det var väldigt fint och vad är oddsen på att det skulle vara just han efter så lång tid :)

Det tror jag absolut att hon kan göra :)

Men det är väl egentligen mest för sin egen skull man åker och hälsar på.
Min gammelman fick besök av sina förra ägare kanske en gång om året under 15 år. Han kände nog igen dem, men det var ju mest de som tyckte det var så roligt att se hur han hade det.

Tants förra ägare har varit och hälsat på oss en gång. Tant är ju rätt så...cool av sig så hon var väl inte överintresserad men för förra ägarna tror jag det var trevligt och kändes tryggt att veta att om de vill hälsa på så får de gärna det. Och de kan se att hon har det bra.

Så om du känner att du vill träffa henne igen tycker jag helt klart att du ska göra det. :D

Jag hade på 70-talet en ung ridskolehäst som jag tävlade flitigt med.
Sen av olika anledningar skildes våra vägar men ca 10 år senare var jag i närheten och passade då på att hälsa på honom.
Han stod fortfarande i samma spilta men när jag gick in till honom och pratade med honom så började han med att slicka mej på händerna och sen i ansiktet och när jag skulle gå så vände han rumpan mot väggen och liksom stängde in mej så jag inte skulle kunna gå och lämna honom....
Behöver jag tala om att jag började gråta som en tok ? ? ?

Likaså hans skötare som sa att hon aldrig hade sett honom visa på något sätt att han tyckte om någon skötare eller ryttare....

Tyvärr gick han bort året efter pga hälta så jag fick inte göra något mer besök :cry:

555664.jpg

En annan ponny som jag för ca 10 år sedan sålde till en ridskola kände igen mej när jag för några år sedan var där och jag ropade på honom när han gick i andra ändan av hagen. Han kom galopperande mot mej och även han började slicka mej...
Då kom en av stallvärdarna och frågade vem jag var och vad jag gjorde där, när jag förklarade vem jag var talade hon om att han var mycket uppskattad av eleverna och även av ridlärarna.
Det kändes jättebra :love:

32716525.jpg

Så jag VET i alla fall att hästar MINNS... :love:

Så här såg ponnyn ut efter att ha sprungit tvärs över den leriga hagen:

32716552.jpg

Klart hästen kommer känna igen dig! Det heter inte Hästminne för intet.

dock är ju känna igen ett relativt koncept, vi människors definition av det är att det för med sig en massa medvetna minnen,känslor och nostalgier osv. Hästar lever i nuet, så hästen kommer känna igen dig, säkert bli glad, hälsa och vara glad att se dig, men den mänskliga värderingen finns inte där så som vi människor gärna vill tro, dvs ingen glädje ifråga om att åhhh, är hon här, vad länge sen sist, vad glad jag blir. Hästar lever i nuet så återkännandet blir mer en glädje av här och nu - ok, här är en människa jag känner, vad trevligt. ;)

Hej!

Har nyligen hört från de nya ägarna av min fd. häst och de undrar om jag vill komma och hälsa på henne. Min fråga är, kommer hon känna igen mig efter ca, 13-14 månader?

Tack på förhand!

självklart minns dom! Men de har inga mänskliga värderingar i det. människor sätter intryck både på gott o ont. Även negativa minnen ligger till grund för många av de problem som en del hästar har med folk (läs min egen häst som blev hårdhänt behandlad som föl).

på temat om än inte häst :)
http://youtu.be/zVNTdWbVBgc

Håller inte med dej.. Klart de minns vad man gjort och så ihop... Det heter ju häst minne. På dej låter det som att de inte har något minne.. Min A-ponny har varit ute på foder i 1 1/2 år det sista 1/2 året så var hon på ponny ridskola. När jag skulle hämta hem henne stod hon med en person i gången och hon hade öronen bakåt hela tiden. Även när de andra sprang runt henne. Men när jag och min dotter kom fram så åkte öronen fram och hon hälsade på oss. När jag ledde henne så gick hon som alltid innan. Redan dagen efter hon kom hem så gick hon i från sin flock och gick lös efter mej som hon alltid gjort. Det gjorde hon aldrig på ponny ridskolan med de där..

På ett travstall där jag hade praktik så hade de två valacker som bott ihop i sina unga år. De sålde den ena och den andra fick gå kvar. De försökte med alla möjliga olika hästar men han blev aldrig sej lik. han sprang inte bra längre, kom ofta sist, åt dåligt och mådde dåligt. De ringde de nya ägarna till dit de sålde hästen och det var samma med den hästen.. Det handlade om 1/2 år. Så det köpte tillbaka hästen. De sprang mot varann och blev jätte glada. Det tog 3 veckor sen vann den ena sitt lopp. Från att ha kommit sist. De har aldrig delat på de igen..

Även min gammla sköt häst som jag hade för 10 år sedan. Saknade denna vännen i många år. Detta var den mest mat glada häst. Hon kom när jag ropade med en gång fast det fanns gräs. Det hade hon inte gjort till vem som helst..

Jag sköte ridksolans ägare hästar något år och jag visslade alltid på ett speciellt sätt när det var dax att komma. 3 år senare så kom exakt samma hästar när jag visslade. Men det var nog mest att de minns visslingen och inte mej.. Den ena som jag hade hand om var såld, de andra tog jag bara in.

vad har det du beskriver att göra med att hästen skulle komma ihåg på mänskligt vis enligt det jag beskrivit? den förknippar dig med positiva minnen - inte konkreta minnen av vad ni gjort tillsammans osv. Tror du det förmänskligar du den. Det du beskriver är ju däremot att hästen har en positiv association till dig och därför funkar det.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar