Kan hästsporten egentligen benämnas som en sport?

Sv: Kan hästsporten egentligen benämnas som en sport?

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter :confused::confused::confused:

Men då undrar jag varför en tröga hästar helt plötsligt när dom ser hinder blir som raketer och har öronen spetsade???? Tvingar vi hästarna att hoppa eller?

Det gäller även travhästar som blir glada när man tar fram selen varför?????

Man kan aldrig tvinga en häst men du kan be en häst att göra saker....

Ja - bett, sporrar, träns o.s.v. kallar jag tvångs redskap. Ni som rider för nöjet utan att riktigt veta vad eller hur man gör, hästen som inte vill ridas eller går som en robot.
Eller dem som rider för tävlings skull ska vi inte ens prata om, där är det ett måste att hästen (utan att bry sig om att lära känna hästen först) ska göra på det ena viset eller det andra. Människorna frågar inte ens hästen om de är okej att gå fram till den ens.. Tävlingsmänniskor rider inte ens sina hästar i en naturlig form..
Bettet är ett tvångsmedel som hästen har i munnen, om man skulle få reda på hur den ligger eller vad den gör genom att bara ligga, det är inget fint eller behagligt att veta om.

Alla pratar om hur dem vill ha den perfekta hästen, läser i böcker; köper filmer - när man bara kan gå ut i hagen och lära känna sin egna först. Alla hästar är lika värda ett underbart liv. Sätt dig ute i hagen och lär känna din egna häst, sitt dig bara och gör ingenting.
Men just det ja, det har man inte tid med, utan rakt på.

Att ingen förstår, att ingen har tid att förstå.

Du och SÅ många med dig har din inställning. Den att bara jag har förstått och alla andra är så dumma. Märkligt när ni är så många som verkar ha förstått.

Hälsning Maja

Om man kan läsa hästen kan man se att dom flesta så kallade tävlings hästarna inte trivs med sitt "arbete". En skicklig häst människa är dom amreikanska ranch människorna, dom kan häst.

Men jag är ju häst människa och precis som alla andra tycker om att rida, hoppa osv men jag tycker iaf att man ska göra det så naturligt för hästen som möjligt för den vart ju inte skapad för att bli vår slav?
hej troll.. :grin:

Jag kan läsa hästar, men tydligen inte du, för du kan ju inte ena peka ut och förklara vad det är hästarna inte gillar.. eller? och du tror på fullaste allvar att en häst som inte trivs skulle kunna tvingas att hoppa banor och vinna :grin: väx upp va..

arten häst är inte utvecklad för att bli vår slav från tidernas begynnelse men de senaste 300 åren har hästen fötts upp för ett enda syfte, att vara vårat transportmedel, att dra våran plog, att ge oss kött på bordet, att skänka oss nöje, att inbringa oss pengar..
tror du att just din häst är född i något annat syfte än att den skulle höja stoets värde, att den skulle inbringa pengar till uppfödaren vid försäljning, att du skulle ha nöje av att äga och rida den?

men du, flytta till en amerikans ranch och glöm allt vad internet och bukefalos heter tack :idea:

Jaa det gör jag med, och ville gärna väcka funderingen då lillagoajags huvuddefinition av sport verkar vara att det är fysiskt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka