Kan hästsporten egentligen benämnas som en sport?

Sv: Kan hästsporten egentligen benämnas som en sport?

Vilket skämt, vet inte om du är seriös eller inte. Kanske vill skapa debatt eller nåt.

Du kanske inte vet om att hästar är ett djur med ett djupt rotat flockbeteende. Det gör att en häst för sin egen överlevnad behöver rangordning dvs de behöver en ledare, och den rollen har vi som människor tagit på oss.

Det finns bra ledare och det finns dåliga ledare. En bra ledare får sina följare att prestera, tar ansvar och motiverar. En dålig ledare tvingar, använder våld och är tråkig.

Eller dem som rider för tävlings skull ska vi inte ens prata om, där är det ett måste att hästen (utan att bry sig om att lära känna hästen först) ska göra på det ena viset eller det andra. Människorna frågar inte ens hästen om de är okej att gå fram till den ens.. Tävlingsmänniskor rider inte ens sina hästar i en naturlig form..

:eek: Snacka om att dra alla över en kam..

Om du nu "rider" utan både sadel och tränas skulle jag inte kalla det rida utan snarare åka häst.

Nu fattar jag ju att det inte var till mig... men *knapplån* alt. *kl* minimerar ev. missförstånd i framtiden. :)

Kan hålla med dig om att det inte är en sport..
När man sitter och "åker häst" utan sadel, bett eller något och inte bryr sig om att ha hästen i någon bra form :cool:(eller naturlig form som du sa , nu antar jag att du menar ungerfär som de går i hagen, men rätta mig om jag har fel):p
håller i övrigt med om vad de andra skrivit:)

Ja - bett, sporrar, träns o.s.v. kallar jag tvångs redskap. Ni som rider för nöjet utan att riktigt veta vad eller hur man gör, hästen som inte vill ridas eller går som en robot.
Eller dem som rider för tävlings skull ska vi inte ens prata om, där är det ett måste att hästen (utan att bry sig om att lära känna hästen först) ska göra på det ena viset eller det andra. Människorna frågar inte ens hästen om de är okej att gå fram till den ens.. Tävlingsmänniskor rider inte ens sina hästar i en naturlig form..
Bettet är ett tvångsmedel som hästen har i munnen, om man skulle få reda på hur den ligger eller vad den gör genom att bara ligga, det är inget fint eller behagligt att veta om.

Alla pratar om hur dem vill ha den perfekta hästen, läser i böcker; köper filmer - när man bara kan gå ut i hagen och lära känna sin egna först. Alla hästar är lika värda ett underbart liv. Sätt dig ute i hagen och lär känna din egna häst, sitt dig bara och gör ingenting.
Men just det ja, det har man inte tid med, utan rakt på.

Att ingen förstår, att ingen har tid att förstå.

Jag håller helt med dej! Dom flesta tävlings ryttarna ser inte hästarna som hästar utan som objekt/maskiner som finns till för att vinna fina priser. Det är helt rätt att man ska lära känna sin häst och se hur den komuniserar med andra så man kan komunisera på rätt sätt. Folk tror oftast att när hästen sparkar/slår bakut/stegrar att den gör det av ren dumhet, NEJ säger jag! hästen gör det i protest av olika anledningar, fel utpassade grejer/den trivs inte på nåt sätt. Och då undrar jag vad hästen mer kan göra för att visa sitt obehag då människan inte lyssnar på dom signalerna den ger?

Jag kan ju inte säga att jag är perfekt på nåt sätt men jag försöker göra det naturligt för min häst och jag vill kunna ge dom rätta signalerna så den förstår mej samt att jag ska kunna se när den visar obehag på nåt sätt.

Har jag fel??

Det kallas sport för att vinnaren är skickligare, har mer erfarenhet, bättre teknik, bättre samspel, bättre planering och är bättre tränad än de som inte vinner..

tror du att något så simpelt som sporrar, spö, hårda ord, blodvite, barrering kan få vilken häst som helst att vinna elittävlingar? :grin: skulle din häst klara det om någon elak ryttare hade din häst i träning?

de hästar som kommer långt på tävlingsbanan är hästar som gillar det.. om inte hästen vill blir det inge tävling..

"du kan leda en häst fram till vattnet, men inte ens 100 starka män kan tvinga den att dricka" - arabiskt ordspråk

Tour de France uppfanns inte för hjulets skull, Wimbledon uppfanns inte för bollens skull, Nascar uppfanns inte för bilens skull.. vi människor gör inte ett jävla skit för någon annans nöjes skull, aldrig någonsin, allt vi gör är för att vi själva i slutändan ska må bra.. även om det bara gäller att man får ett gott samvete..

Om man kan läsa hästen kan man se att dom flesta så kallade tävlings hästarna inte trivs med sitt "arbete". En skicklig häst människa är dom amreikanska ranch människorna, dom kan häst.

Men jag är ju häst människa och precis som alla andra tycker om att rida, hoppa osv men jag tycker iaf att man ska göra det så naturligt för hästen som möjligt för den vart ju inte skapad för att bli vår slav?

Ja. Du verkar väldigt okunnig.

Det är riktig ridning
Vem som helst med lite balans kan sitta och åka runt på en inriden häst.
Vem som helst kan INTE sitta och rida hästen i skolor, hoppa 140 eller stå i jockeyläder ett varv på banan.

Om man sitter och rider hästen på bakdelen och gör (så gott som) perfekta skolor utan sadel och träns - ja DÅ kan jag hålla med dig.

Vad grundar du det på att amerikanska ranchägare skulle ha bättre hästkunskap än en svensk som växt upp med hästar?
Har du varit runt på flera amerikanska rancher?

Jag tror detta handlar om ett riktigt fult och skabbigt TROLL annars är det ju absurt...:eek:

men jag vill ändå, bara för sakens skull påpeka att jag ALDRIG rider min häst un der HUGG och SLAG... men visst har jag både träns, sadel och grimma.... fy för den lede:eek:... (jag skulle aldrig sitta kvar utan sadel:o)

Om man kan läsa hästen kan man se att dom flesta så kallade tävlings hästarna inte trivs med sitt "arbete". En skicklig häst människa är dom amreikanska ranch människorna, dom kan häst.
Och vad grundar du det på? Liksom det finns dålig ridning och hästhantering här finns det dålig ridning och hästhantering där. Dom (de amerikanska ranchmänniskorna) använder sadel och bett liksom vi. Dom lägger i grunden dressyr för att hästen ska fixa arbetsuppgiften där liksom vi gör det här. All utbildning av hästen sker för ett syfte. Vissa tränar för rancharbete och andra westerngrenar andra för hoppning och klassisk dressyr. Den som är god ryttare och hästmänniska kan föra sin häst långt med kommunikation och teknik. Det handlar om att få hästen med sig och med hugg och slag kommer man inte så långt. :cool:

Nog ser jag ridsporten som en sport alltid. Det krävs kondition, teknik, kunskap och lyhördhet. I god sportsmannaanda behandlar man djuren med respekt och kunskap för att få bästa möjliga resultat.

Senast ändrad:

Ojoj vad pinsamt att läsa!! :cry:
Om du överhuvudtaget ska skriva något mer på internet måste jag rekommendera dig att lära dig att uttrycka dig ordentligt istället för att bara komma med elaka påhopp! Tror du dessutom att du påverkar någon med det, eller vad vill du få ut av det?

Det finns hundratusentals människor i Sverge som vistas med hästar. och tyvärr har inte alla ddessa männiksor kunnskapen, förutsättningarna och möjligheterna att kunna hantera rida och kommunisera med hästarna utan något hjälpmedel. Och om man skulle kunna det efter att ha tränat i 30 år, hur ska man ta sig till den nivån utan några hjälpmedel som bett, spö och alla dessa "hemska grejer". För dessa är faktiskt inte tänkta som några tvångs eller tortyrredskap utan som

medel för att underlätta kommunikationen mellan människa och häst!

Och jag för min del tycker det är bra att man inte ska behöva vara världens bästa hästmänniksa för att kunna umgås med hästar!

Generalliseringen är verkligen imponerande. Jag säger inte att det inte förekommer felaktig hantering av hästar men för det mesta gör det intedet! Du verkar nästan tro att du är den ända som förstår något, som gör "rätt"?
Men jag lider verkligen med dig som verkar så okunnig och sänker dig så lågt att du slänger ur dig sådana här saker på internet. Skulle vara intressant att veta tanken bakom? Att dessutom vara respektlös är inte att pinsamt.
Hon som du kallade "lilla vän" har hitills lagt fram MYCKET mera välgrundade, kunniga och riktiga påståenden än du, och framfört dem på ett mycket bra sätt! Tack till dig (minns inte vem det var) det är sådana som du som gör buke till buke! :bow:

Förövrigt tycker jag det är väldigt tyst från mthree's sida..

:rofl::rofl:

Påminner mig om när en vän till mig fick en massa elaka påhopp för att hon använde sadelgjord, för det var ju djurplågeri! (Tror f.ö att samma person (inte min kompis) tyckte att hoppning och westernridning var så lika varandra)

Vet inte om jag ska skratta eller gråta

Finns ett bra talesätt som säger: En man kan leda en häst till vattnet, men inte ens tio kan tvinga den att dricka

Trolltrolltrolltrolltrolltroll

"Oavsett hur skicklig ryttaren än är, har hästsporten inte uppfunnits för hästens skull, utan för att roa människan. "

Viss är det för att roa människan men det är ju en gemennsam prestation och en häst som är lydig, välmusklad osv är nog mycket lyckligare än en olydig, omusklad häst som krigar med sin ryttare varje dag, och hokus pokus fick ridsporten en positiv verkan på hästen= fler människor kan (förhoppningsvis) hitta en "anledning" till att främja hästens bästa om de får tävla lite också (finns ju tyvärr många mäniskor som behöver en tävling för att anstränga sig).

Sen finns det ju såklart de som pressar hästarna för hårt osv, och DET är inte ok.

Men det är ju helt klart en sport, fysisk prestation från båda parter. Däremot t.ex trav, hur mkt sport är det? är ju i princip bara hästen som anstränger sig...

Hästsporten har utvecklats från seriöst arbete och krig. Hästen har arbetat i människans tjänst och fått mat och omvårdnad som lön. Det handlade inte om att "roa" människan från start. Det är en rätt ny företeelse.

Jag mår bra av att ha häst, utvecklas med den och se hur långt vi kan gå. Det gäller för mig som hästägare och ryttare att göra det bra för annars får jag inte hästen med mig.

Travet är ingalunda nåt där "bara" hästen anstränger sig. Det är kunskap, kondition och lyhördhet som gäller där med. Försök att sätta dig bakom en tävlingstravare och gör ett bra löp...det krävs en hel del av den som styr och gör vederbörande inte rätt tar hästen galopp, bryter ut eller stoppar. Är hästen inte i fin form gör den inte bra lopp och kostar mer än den drar in så det gäller att sköta den minutiöst.

Håller fullt med dig om att det krävs enorm kunskap för att träna en travhäst på rätt sätt men då jag är mkt insatt i travet vet jag själv att det inte är särskilt fysiskt att köra häst. Dessutom finns det tyvärr många i travsporten (och ridsporten) som inte har den kunskap som krävs, det är då hästarna far illa.

Det jag menade var bara att för mig (och många andra) är sport ngt fysiskt och det är inte travet, inte för kusken iaf. Kunskapen som kräv är en helt annan sak men kunskap krävs inom mkt. Forskning kräver ju också en hel del kunskap men det är ingen sport. Travsporten är väl egentligen riktig hästsport-sport för hästen men med hästsport menar de flesta ju en sport för ekipaget.

detta var heller absolut inte menat som ett påhopp mot travsporten bara ett påpekande.:)

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut med ditt inlägg? Om du vill väcka nya tankar hos folk så är detta inte rätt väg att gå, du anfaller direkt och sätter folk i försvarsposition, ingen lär tänka om pga. sättet du skriver på.
Sedan är det inget fel att nyttja hästarna för sitt eget höga nöjes skull, så länge de behandlas bra. Jag tror nog inte du skulle rida din häst om du inte tyckte det var ett nöje så det går inte att sätta likhetstecken mellan nyttjande och djurplågeri så som du gör.
Sedan dessa tävlingshästar du pratar om, många älskar att tävla annars skulle de aldrig prestera bra. Det finns så klart avarter som ofta vägrar, då bör man nog ta sig en funderare på om hästen verkligen vill hoppa om det behövs mycket drivning hela tiden eller om den segar ihop på dressyrbanan utan sporrar, där håller jag med dig om att ryttaren borde lära känna sin häst bättre och lyssna.
Tycker även det är skamligt hur många i eliten håller häst utanför tävlingsbanorna, men bara för det kan man inte vräka ur sig att alla tävlingsryttare är hemska och plågar sina hästar, det finns gråskalor i denna värld som du måste lära dig att se annars får du aldrig över någon på din sida och framför allt är det väldigt tråkigt för dig att gå runt och känna medlidande över så många hästar som faktiskt har det bra.

Oavsett hur skicklig ryttaren än är, har hästsporten inte uppfunnits för hästens skull, utan för att roa människan.

..och att man rider på hästen är uppfunnet för..hästens skull? Eller vad?

Rötägg finns i alla sporter och i alla olika sammanhang tyvärr! Men att gå ut och säga att alla som inte rider utan sadel/träns osv är djurplågare mm..:grin: Äsch orkar inte ens diskutera detta..TS verkar ju för övrigt försvunnit? :confused:

Om hästen var gjord för att ridas på öht skulle den ha 6 ben :grin:;)

Vill inte kapa tråden eller ngt ska bara snabbt presentera en tanke om det är ok. Om definitionen på sport är att den är fysiskt ansträngande (riktigt ordentligt utgår jag från att du syftar på då t.ex. hoppning eller galopp är ansträngande även för ryttaren men kanske inte lika mycket som att t.ex. tävla i 3000 meter hinderlöpning, jaa jag tror ni förstår) då utgår väääldigt många sporter. För att nämna några; alla sortes skytte, fiske, alla sorters bilraceing, båtsporter etc. Och var ska man dra gränsen egentligen? Allt är ju fysiskt i olika grad. Är i så fall simhopp en fysik sport? Det krävs styrka för att klara hoppet men det är inte som att t.ex. tävla i skidor, där bäst tränad vinner och där du verkligen ska klara att ta ut maxmaxmax av din kropp. Är det då inte nästan mera fysiskt att tävla i fälttävlan än simhopp? Jag tycker inte det är riktigt rättvist att definiera så enkelt.

Jag ser det på ett bredare perspektiv. Känsla, kondition, psykisk styrka/koncentrationsförmåga/uppfattningsförmåga/snabbtänkthet, lyhördhet, teknik, kroppskontroll o.s.v. Vissa sporter kräver allt medan andra sporter endast några av dom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka