Kan hästsporten egentligen benämnas som en sport?

M

Mthree

Visst, alla sporter har rekord och segrar - men dessa rekord och segrar är uppnådda genom personens eget svett och blod, av någons egna smärta och ansträngning. Men hästsporten innebär att vi parasiterar på fysiska förmågor som tillhör en annan varelse, någon som egentligen inte har bett om att få delta i sporten, men är tvinad genom hugg och slag.

Oavsett hur skicklig ryttaren än är, har hästsporten inte uppfunnits för hästens skull, utan för att roa människan.

Ja, varför kallar vi det ens en sport?

Frågan understryks när vi med hjälp av kameran tar oss till olika sportsammanhang, zoomar in ögon och mun på kapplöpningshästar, dressyrhästar, hopphästar, rodeohästar, gångartshästar och travare. Där ser vi hur häster kommunicarar med oss.

Men det är ingen som reagerar.
:confused:

Sv: Kan hästsporten egentligen benämnas som en sport?

Sluta rid då. :grin:
Eller gör som de flesta andra av oss och sluta utbilda din häst genom hugg och slag.

(troll?)

Klart det är en sport, vad säger du om golf då? Det är något jag inte ser som en sport...

eg. borde jag inte ens kommentera detta. Men samtidigt funderar jag på om du kan något om hästar eller ridning över huvudtaget?

Sluta rid då. :grin:
Eller gör som de flesta andra av oss och sluta utbilda din häst genom hugg och slag.

(troll?)

Det handlar inte om att sluta rida lilla vän. Utan om att föstå vad man gör.
Jag utbildar verkligen inte min häst genom hugg och slag, helt tvärt om, när hon vill lära sig något nytt så får hon komma till mig. Hästar är så otroligt smarta.
Bett, sporrar, grimma, ja allt är så otroligt onödigt.
För mig är det ett sätt att bevisa att man inte har tid att förstå den underbara häst man egentligen har.

För det första: Jag skulle råda dig från att kalla mig lilla vän.

För det andra skrev du klart och tydligt att att hästsporten innebär att vi tvingar hästarna till att lyda genom hugg och slag. På grund av den grova generaliseringen du gjorde och att du har en bild av en ryttare till häst (kanske du) som visningsbild, drog jag slutsatsen att du slår din häst till lydnad.
Lär dig att lägga fram saker på rätt sätt när du skriver i ett forum. Gör inte generella påhopp på det sättet - det är inte bara jag som inte gillar att få det kastat i ansiktet att jag skulle slå min häst - du kommer inte få någon med dig på det viset.

Och vad då förstå hur man gör. Vad syftar du på? Vad menar du? Förstå hur man rider? Vad vet du om min och varje enskild bukefalists ridning?

För det första: Jag skulle råda dig från att kalla mig lilla vän.

För det andra skrev du klart och tydligt att att hästsporten innebär att vi tvingar hästarna till att lyda genom hugg och slag. På grund av den grova generaliseringen du gjorde och att du har en bild av en ryttare till häst (kanske du) som visningsbild, drog jag slutsatsen att du slår din häst till lydnad.
Lär dig att lägga fram saker på rätt sätt när du skriver i ett forum. Gör inte generella påhopp på det sättet - det är inte bara jag som inte gillar att få det kastat i ansiktet att jag skulle slå min häst - du kommer inte få någon med dig på det viset.

Och vad då förstå hur man gör. Vad syftar du på? Vad menar du? Förstå hur man rider? Vad vet du om min och varje enskild bukefalists ridning?

Ja - bett, sporrar, träns o.s.v. kallar jag tvångs redskap. Ni som rider för nöjet utan att riktigt veta vad eller hur man gör, hästen som inte vill ridas eller går som en robot.
Eller dem som rider för tävlings skull ska vi inte ens prata om, där är det ett måste att hästen (utan att bry sig om att lära känna hästen först) ska göra på det ena viset eller det andra. Människorna frågar inte ens hästen om de är okej att gå fram till den ens.. Tävlingsmänniskor rider inte ens sina hästar i en naturlig form..
Bettet är ett tvångsmedel som hästen har i munnen, om man skulle få reda på hur den ligger eller vad den gör genom att bara ligga, det är inget fint eller behagligt att veta om.

Alla pratar om hur dem vill ha den perfekta hästen, läser i böcker; köper filmer - när man bara kan gå ut i hagen och lära känna sin egna först. Alla hästar är lika värda ett underbart liv. Sätt dig ute i hagen och lär känna din egna häst, sitt dig bara och gör ingenting.
Men just det ja, det har man inte tid med, utan rakt på.

Att ingen förstår, att ingen har tid att förstå.

Tulla;12559012På grund av den grova generaliseringen du gjorde och att du har en bild av en ryttare till häst (kanske du) som visningsbild skrev:
Det är jag på bilden med min underbara häst, men jag rider utan någonting - tänkte berätta att det faktiskt går alldeles utmärkt:angel:
Hon är underbar, lärt henne allt hon kan - och det är otroligt mycket:d tro mig!

Vad extremt provokativ du är, praktiskt taget anklagar alla ryttare för misshandel och vanvård trots vi lever för våra hästar. Det är inget som talar för att den perfekta ryttaren eller den perfekta kemin mellan ryttare och häst måste ske genom att man låter hästen gå utan träns och sadel, för att det är något långt bortom det materiella eller avsaknaden av det. Dagens sporthästar är trots allt framavlade för att bli ridna. Du som håller på med hästar borde veta mycket väl att en häst och en ryttare inte kan fungera ihop om det inte sker på bådas villkor och då tycker jag VERKLIGEN att det här kan kallas för en sport. Det är ett ekipage som tar sig till toppen, inte en superbra häst med en parasit.

Självklart finns det idioter som slår sina hästar och absolut inte förtjänar närvaron av dessa underbara djur, men jag tror och hoppas att majoriteten av oss inte använder såna metoder.

OjOjOj, ja vad ska man säga man blir alldeles matt av att ens försöka kommentera. Håll dig till ditt du det funkar bra för dig, men hoppa inte på "alla andra" om att dem gör fel men den ena eller den andra metoden för vem säger att du har rätt?????? För den sakens skull är jag absolut inte en av dem människor du här försöker lägg i ett och samma fack som bara spöar slår och tvingar min häst, jag känner honom bra och vad som funkar för honom det gör inte du....

jag tror jag får ställa mig till skaran som känner mig litee påhoppad.
klart ridning är en sport. - i alla former, tro mig det finns inte en kapplöpningshäst som springer för att han hatar det. inte en hopphäst som hoppar för att han hatar det eller en dressyrhäst som inte vill visa upp sig. -om hästarna hatar sin uppgift, varför skulle de då ställa upp på det?
en häst som får stryk når kanske framgång, men INGEN långvarig.

man kan inte nå framgång utan samspel, jag kan nog tycka det är mer synd om hästar som aldrig får bygga upp rätt muskler, men ändå ska gå med ryttare i tid och otid, än hästarna man ser på tv som är hur fina som helst.
men alla har sina hästar till sitt eget syfte och så länge hästen är älskad så har du väll ingen anlednign att hetsa upp dig ?
varför antar du att alla som tävlar slår sin häst? eller är det alla ryttare som inte tänker som du som är djurplågare ?

Senast ändrad av en moderator:

Det hörs att du aldrig har RIDIT.
Det är skillnad att sitta och åka häst och RIDA.
Det är där sporten kommer in.

Givetvis gör vi det för människans skull.
Du kan ju knappast påstå att du sitter och rider på din häst för HÄSTENS skull. :grin:

Att sitta och nöta på hästen utan träns och sadel är knappast bra det heller.
Om du har ngn hästkunskap så vet du att en RIDhäst måste bära sig i rätt form för att må som bäst och vara hållbar.
Om hästen rids i sin "naturliga form" (dvs med lång hals, typ) så sliter det oerhört mkt på frambenen.
Att sitta barbacka trycker ofta fel på hästens rygg.
Iaf om man har sån kantig rumpa som jag :p

Det är knappast svårt eller unikt att rida sin häst utan sadel och träns, om det är det du tror.
Däremot tycker jag inte det finns någon poäng med att göra det.
Det stärker inte hästen, och det gör definitivt ingen till en bättre ryttare.

du sa exakt det jag tänkte säga :bow:

Oavsett hur skicklig ryttaren än är, har hästsporten inte uppfunnits för hästens skull, utan för att roa människan.

Ja, varför kallar vi det ens en sport?
Det kallas sport för att vinnaren är skickligare, har mer erfarenhet, bättre teknik, bättre samspel, bättre planering och är bättre tränad än de som inte vinner..

tror du att något så simpelt som sporrar, spö, hårda ord, blodvite, barrering kan få vilken häst som helst att vinna elittävlingar? :grin: skulle din häst klara det om någon elak ryttare hade din häst i träning?

de hästar som kommer långt på tävlingsbanan är hästar som gillar det.. om inte hästen vill blir det inge tävling..

"du kan leda en häst fram till vattnet, men inte ens 100 starka män kan tvinga den att dricka" - arabiskt ordspråk

Tour de France uppfanns inte för hjulets skull, Wimbledon uppfanns inte för bollens skull, Nascar uppfanns inte för bilens skull.. vi människor gör inte ett jävla skit för någon annans nöjes skull, aldrig någonsin, allt vi gör är för att vi själva i slutändan ska må bra.. även om det bara gäller att man får ett gott samvete..

Senast ändrad av en moderator:

Det är lätt att rida - förlåt - åka på en häst utan sadel och träns. Jag har åkt framlänges, baklänges,
på sidan och på sniskan på min häst utan träns eller dylik, trots att hon vanligen går med bett och sadel.
Det är däremot otroligt mycket svårare att kunna hantera ett bett på korrekt vis, det är "min" utmaning.

Du generaliserar, det är riktigt pinsamt att läsa! Tävlingsryttare gör si och så, finns det ingen gråskala?
Bara svart och vitt enligt dig? Trångsynt är vad du är! Jag blir illa berörd å dina vägnar.

QUOTE]

Ja jag rider med sadel, träns med bett, ibland sporrar och oftast spö (jag slår INTE min häst). so what? Jag blir förbannad att allt ska klassas som djurplågeri hela tiden. Man märkel väl själv vad som inte funkar?
Varför alls rida? Det är väl också obekvämt för hästen?

Och vad gjorde du innan din häst kunde gå brevid dig som en hund (som jag tolkar det) Satt på den en hemsk GRIMMA? stackars häst..:angel:

Det handlar inte om att sluta rida lilla vän. Utan om att föstå vad man gör.
Jag utbildar verkligen inte min häst genom hugg och slag, helt tvärt om, när hon vill lära sig något nytt så får hon komma till mig. Hästar är så otroligt smarta.
För mig är det ett sätt att bevisa att man inte har tid att förstå den underbara häst man egentligen har.

Det härär nog det dumaste jag läst på länge.. Säger din häst till dig när hon vill lära sig något nytt???????? Då har du hittat någe som jag tror de mesta av inte sett.. Man utbildar hästen i hästens takt, Man hoppar ju inte upp och försöker göra galoppombyten på en häst som man inte har lärt galoppskänkeln..

Vist det är säkert jätte bra och rida utan utrustning då och då men att säga att Bet, sporrar, grimma är onödigt ska du akta dig för..
När jag läser det här får jag en känsla av hippiegubbe

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ärligt? Du har aldrig pratat med en vettig tävlingsryttare va? Dom om någon vet presic hur viktigt det är med en kommunikativ häst när man ska tävla. De bästa hästarna är fruktansvärt kommunikativa och talar om precis hur dom vill ha det...

Om du nu "rider" utan både sadel och tränas skulle jag inte kalla det rida utan snarare åka häst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka