My Horse and I
Trådstartare
Kan dom ha gluten alllergi??Det skulle förklara varför vissa blir bra i magen när man tar bort all säd som havre/korn .....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Dom säger att ca 10% av hästarna inte tål sädeslag, men det är ju inget som foder försäljare pratar om, för då skulle dom ju sänka försäjningen. Hästarna blir lösa i magen och kan var mer långhåriga under magen, det är bevis på att tarmsystemet inte mår så bra.
Om man har en häst som inte tål sädeslag kan man ge majs.
Majsen innehåller kolhydrater och fett och då får magen jobba lite OBS! Om man ger för mycket majs så blir det ett energifoder.
(Knackad majs kan sätta sig i tarmarna och hästan har svårt att bryta ner det, det ska vara flingmajs)
Jag har också precis som seagirlM förstått det som att det är stärkelsen i spannmål som hästar kan reagera på eftersom de har begränsade möjligheter att spjälka stärkelsen. En (antagligen stor) del av kolhydraterna i majs är just stärkelse så jag förstår inte riktigt varför det skulle vara bättre till en häst som är känslig för just detta.
Det är jätte stor skilnad på majs och havre/vete/korn = spanmål
Majsen är inte uppbyggd på samma sätt. Jag har hållt på med foder i x antal år, den erfarenheten jag har specielt hästar från usa så finns det inga hästar som får dom åkommer som hästar från sverige får tex diarre, tappar päls på ben eller liknande pga att ytterst få får havre, korn eller liknande det dom får är majs och lucern.
När människor ringer till mig och frågar vad för kraft foder dom ska ge sina hästar när dom sprutlacker hela boxen då frågar jag först och främst vad dom ger sina häster 2 av 4 säger att dom får havre och betfor + lite smått o gått, när jag säger till dom ta bort allt kraftfoder och ge bara grovfoder och efter ett tag ge lite majs, det svaret jag får då är du är ju inte riktigt klok. Men vem är det som ringer igen efter några veckor och ber om ursäkt och säger att deras hästars magar funkar utmärkt