Kan hästar ha ont i huvudet?

G

Godis

Brukar hästar ha ont i huvudet precis som vi, vet man det genom forskning? Eller är det bara teoretiskt möjligt/omöjligt?
....ja det är nog en konstig fråga.. :p
För vissa dagar så är ju hästen bara inte på humör för någonting.
Försöker inte förmänskliga hästar eller något, bara undrar :D . Rent spontant vill jag gärna tänka att de kan de nog inte ha men...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan hästar ha ont i huvudet?

Har också funderat en del på liknande också, som t.ex. om hästar kan ha ont i halsen, som vi kan ha ibland, eller som du sa, ont i huvudet.

Det är väl inte att förmänskliga hästar att tro att dom kan ha ont i huvudet. Självklart kan dom ha ont i huvudet lika gärna som dom kan ha ont i ett ben.

Hur vet man det och vad beror det på?

Har också funderat på sånna här saker, som huvudvärk, halsont med mera. :angel:

Aha, men hur vet man om dom har det då? Eller ja, känner väl på musklerna kanske. :angel:

Är ju som rätt logiskt ändå att dom borde kunna ha ont i huvudet, men på något sätt känns det långsökt. Kanske för att det inte blir så påtagligt som exempelvis kolik.

hade en häst i stallet som tydligen hade migrän vissa dagar :crazy: ibland vara han helt lugn och snäll när man red o pysslade med honom och vissa dagar blev han som förbytt, tjejen som hade honom ramlade av och slog sig ordentlig flera ggr. Ingen visstade var det var för fel, han hade inte ont i kroppen och utrustningen ar utprovad till just honom. Tror det var ET som kom fram till att när han blev "galen" var han helt rödsprängd i ögonen och att han antagligen har ngn slags migrän.

Hästen har flyttat från stallet nu och jag vet inte hur det har gått för honom, men tydligen fanns det ingen medicin mot huvudvärk, stackars Dropi :(

människor kan halta, hästar kan halta. de flesta huvudvärkshästar ser ut som en människa som har huvudvärk. av de jag mött har det oftast berott på andra fysiska faktorer, t.ex. även mycket spänningar i nacke/hals.

Lina_Olsson skrev:
människor kan halta, hästar kan halta. de flesta huvudvärkshästar ser ut som en människa som har huvudvärk. .

Hmm hur menar du då?:crazy: de går ju inte direkt med hovarna kring huvudet.

Hmm hur menar du då? de går ju inte direkt med hovarna kring huvudet.
:rofl:
Jag blir iaf. sur och grinig, vill inte prata eller göra någonting, försöker hålla huvudet helt stilla, bara ligga och sova så man inte tänker på huvudvärken. Men tror inte en häst bara ställer sig och sover hela dagen.

SkorpSmulan skrev:
Det är väl inte att förmänskliga hästar att tro att dom kan ha ont i huvudet. Självklart kan dom ha ont i huvudet lika gärna som dom kan ha ont i ett ben.

Nja, man kan ju inte tänka helt som en själv. Tex när jag fryser så behöver ju inte hästen frysa. Men det kan nog bero på att de har päls osv.. :D
Först tänker jag att de nog inte kan ha ont i huvudet, men sedan tänker jag att jo de borde ju kunna ha det, för på det sättet borde vi kunna vara ganska lika. Fast då borde de flesta djur inte bara hästar gå och ha ont i huvudet precis som vi ibland?...
Det är väl kanske inte det första man tänker på morgonen, att jag undrar om min kanin har ont i huvudet idag? Men varför inte..

Fast halsont tycker jag låter mer troligt än huvudvärk. Det kanske bara är människor som har huvudvärk som en "defekt" eller hur man ska säga. Djuren kanske är bätte byggda så de slipper.... eller något konstigt.. hmm

nej, de gömmer inte huvudet i framhovarna. men de kan t.ex. hållas med en "låt mig vara ifred!"-attityd. Man kan se spänningar i panna/öron-området. Hästens ögon säger också väldigt mycket...

Min häst får rynkor kring ögon och panna, och ser allmänt eländig ut ögonen. Ungefär som när jag själv har ont i huvudet.

Ont i huvudet, ja det är jag övertygad om att dom har!

Har en häst som slitit med ett tandproblem i många år och hon ändrar hela sitt ansikts uttryck när hon har spänningar.
Det onda kan nog komma från tänder, käke, nacke eller säkert längre bak ifrån ryggen också typ bäcken oxå, antar jag.

Jag funderade på ifall hästen även kan få fibromyalgi, som är så vanligt bland människorna?

Jo, men det är mest spänningshuvudvärk då. Hur ofta har en "normal" häst ont i huvudet?
Inte finns det väl många som låter bli att tävla just den dagen för att hästen inte är superpigg..

Jag är väldigt säker på att hästar kan ha ont i huvudet, därför är jag noga med att anpassa min ridning/träning av hästen till dagsformen.

Visst kan hästar huvudverk . Det är många saker det kan bero på; närvösitet, spänning för något men även spänning ibla muskler, o leder, verk i kroppen, tänder, det kan bero på så många olika saker men visst kan dom ha ont mvh Jessi

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 801
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka