Kan hästar få hicka?

D

dolphinsmile

När jag hälsade på mitt föl på betet nyss så gav hon i från sig hick liknande ljud, trodde de var hosta först. Men det sen slog de mig att de påminde om hicka i frekvensen. Inte samma ljud som människor.. men liknande.

Så, kan hästar få hicka?
Om inte, varför låter hon sådär?

Sv: Kan hästar få hicka?

jag undrar detta också.. Första gången vi la på min lill kille ett täcke var han 1 månad och gillade det INTE alls. å när han ej fick som han ville så va de precis som han fick hicka. å höll på i kanske 30 min sen slutade han tvärt å har aldrig gjort de igen. Undrar med va de va..

min häst hickar en del, han tycker inte om de verkar de som.

Vad skönt.. jag inbillade mig allt möjligt som de kunde vara..

nej min verkade inte heller gilla det.. gick och slängde med huvudet varje gång hon hickade.

Jag har haft "hicka" på en häst som fick foderstrups förstoppning efter hickan.. Inte kul var en helt ny häst.. men den fick troligtvis för "torrt" foder.

Min häst har också haft hicka, har hört det 3 ggr på de åtta år jag haft henne. Har skrivit en tråd om detta tidigare. Så visst kan hästar hicka :D. Låter prcis som när vi har hicka... :P

Min fölunge hickade några ggr förra året när hon var liten, men sen har jag inte hört nåt mer :)

Min åring hade hicka när hon föddes. Jag trodde först att hon hade någon typ av hjärnskada:eek: eftersom hon låg och rykte i halmen/fosterhinnorna, tills mamma sa "du ser väl att hon har hicka!":rofl:. Försvann efter några minuter och sedan har jag inte sett det igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 295
Senast: annikarun
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka