Kan hästar dreggla som hundar när dom ska få mat?

M

MissME

Hej har en lite konstig fråga:
Som rubriken lyder, Kan hästar dreggla som hundar när dom ska få mat?:confused:
Min kompis har en vbl vallack på 16 år, som har fått diagnosen kvickdrag för ca 3 år sen.
Nu har han helt plötsligt börjat " dreggla" vitt skum när han ska få mat eller om man håller på med godis.
Så frågan är ju om detta är normalt eller inte? Och om inte, finns det då någon som har några ideer på vad detta kan vara.
Tacksam för svar. :rofl:

Sv: Kan hästar dreggla som hundar när dom ska få mat?

Tycker inte att det låter särskilt friskt.

nej det tycker inte vi heller. O hon har ringt veterinärs kliniken men fick inte tala med en vet idag. Så hon skulle ringa igen imorn. Men vi funderade bara om någon kanske hade en aning om vad de kan vara. :)

kl

Den enda gången jag varit med om att en häst dregglat, var vid ett tillfälle då vi tog hand om en mkt sjuk fjordvalack.

Han hade kommit med transport efter en resa på 150 mil, och såg väldigt medtagen och trött ut. Till en början. Efter en dag bad ägaren, en stackars tjej som inte kunde mkt om hästar, mig att titta på honom eftersom hon trodde att han hade ont i magen och jag var van att handskas med kolikhästar. Hästen var hängig och stod i något jag skulle likna vid sågbocksställning. Vi ringde genast ut vet. som gjorde alla möjliga undersökningar, och misstänkte förstoppning. Under nattens gång blev han bara sämre trots att vi rörde på honom enligt anvisningar. Till slut orkade han knappt skritta. Han fick även ansträngd andning och vet. var ute flera ggr till och gav dropp och tog prover och kollade igenom vad han kunde. Vet misstänkte transportsjuka som ett alternativ men han hade även andra symptom som inte tydde på det som enkel förklaring (nu var detta så många år sen att jag inte minns exakt).
Hur som haver, på sluttampen, inne på det tredje dygnet efter ankomsten började han dreggla. Något som liknade vanligt spott droppade från munnen. Detta tilltog för att slutligen övergå i floder av spott/slem/vatten som rann ut då man särade på läpparna. Sista gången vet. kom ut hade vi redan insett att han inte gick att rädda, vet gjorde en sista koll för att vara säker på sin sak, och efter det fick vi tyvärr avliva honom. Detta var mycket tragiskt.

Då ägarens mamma ringde transportbolaget medgav de att de hade sett att han inte såg riktigt pigg ut vid lastningen. Man kan verkligen fråga sig hur i h-vete man kan ställa en misstänkt sjuk häst på en transport för 150 mil(!!!) och tro att det ska gå vägen...
Hur som haver, detta är knappast vad din väns häst lider av, men jag tycker att det kan vara värt att kolla upp när en häst börjar dreggla från en dag till en annan. Lycka till :)

Jo visst e de värt stt kolla upp, det håller jag helt o hållet med om. Men tänkte kanske om det kunde ha med hans kvickdrag att göra eller tänder osv. Men men hon skulle ringa vet igen imorn så får väl se vad som händer.. :)

Jag har en häst i stallet som dregglar när han ska få mat. Men han har gjort detta hela tiden. Det är ju skillnad när en häst plötsligt börjar med det.

Det låter inte riktigt normalt, jag har då aldrig sett detta. Min matsugna shettis börjar tugga och smaska i luften när det vankas mat, alltså innan turen har kommit till honom. Det är däremot väldigt gulligt!!! ;)

Ja det kan de.
I alla fall en av mina, han har alltid gjort det.
Det verkligen rinner om honom och det bildas bubblor i munnen.
Man skulle kunna tro att det vore min hund för där rinner "snålvattnet" oxå så fort det vankas mat.

Det positiva är ju att det är minimal risk för foderstups förstoppning med all den saliven.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Hej på er, nu behöver jag lite expertis! Vi har köpt en ny hund för ungefär en månad sedan, en 2,5 åring Boston Terrier. Hon är underbar...
2
Svar
21
· Visningar
3 551
Senast: Wingates
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 307
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar