Kan gamla hästar få svårt att gnägga?

finapina

Trådstartare
Är det normalt att dom kan få svårt att få fram ett "rejält" gnägg, typ som gamla msk:or som får svagare röst också? Det är liksom ingen kraft i gnägget längre? Ponnyn, 27 år mår i övrigt bra.
 
Jag antar att hästars vävnader åldras precis som alla däggdjurs vävnader gör. Lungor och brosk blir sämre med åldern, pga att celldöden överstiger cellreparationen och cellproduktionen.

Men huruvida det är ett tecken på någon sjukdom eller så kan jag inte uttala mig om, är inte nog insatt om hästars luftvägar.
 
Inte varit med om men omöjligt är det väl inte.
Hur andas den i övrigt? Om den till exempel sprungit i hagen? Eller travats en bit vid hand?
Har den normal andningsfrekvens i vila?

Hur stor är den?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 798
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
523
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 727
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 699
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp