L
Lord Owen
Kan FÖR mycket bete ge fång? Eller är det bara problem med invänjningen vid betet som kan ge det, alltså foderbytet, och inte överdriven betning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lovisaleonora_ skrev:Med tanke på att en bekants bägge ponnies fick svår fång av en överdos hösilage som de redan var invanda på måste jag svara att det är för mycket av det goda som kan ställa till det.
Det är alltså en risk både med invänjningen av nytt foder och ökning av foder.
Jag har fått lära mig den hårda vägen i år... Min D-ponny fick fång veckan före midsommar. Invänjningen på betet började redan i april med några timmar per dag som utökades sakta för att de under maj månad gick ca 8-10 per dygn. Under juni ökade jag på lite till så att de gick ca 12-14 timmar per dygn.Lord Owen skrev:Kan FÖR mycket bete ge fång? Eller är det bara problem med invänjningen vid betet som kan ge det, alltså foderbytet, och inte överdriven betning?
Felskrivet ?Jag håller definitivt inte med att feta hästar skulle drabbas av fång oftare än andra
armada skrev:Nja, man brukar varna för klöver, timotej och ängsvingel. Det har att göra med de fruktan-mätningar man har gjort vid olika temperaturer. Man framhåller bermudagräs som någon sorts optimalbete pga de låga sockerhalterna. Om du köper fruktan- teorin finns det mycket att läsa på nätet.
Jag kan tillägga att bermudagräs inte frodas i vår klimat .
.