Kan FÖR mycket bete ge fång?

L

Lord Owen

Kan FÖR mycket bete ge fång? Eller är det bara problem med invänjningen vid betet som kan ge det, alltså foderbytet, och inte överdriven betning?

Sv: Kan FÖR mycket bete ge fång?

Med tanke på att en bekants bägge ponnies fick svår fång av en överdos hösilage som de redan var invanda på måste jag svara att det är för mycket av det goda som kan ställa till det.

Det är alltså en risk både med invänjningen av nytt foder och ökning av foder.

Lovisaleonora_ skrev:
Med tanke på att en bekants bägge ponnies fick svår fång av en överdos hösilage som de redan var invanda på måste jag svara att det är för mycket av det goda som kan ställa till det.

Det är alltså en risk både med invänjningen av nytt foder och ökning av foder.

Men vad i ökningen kan det då vara som ger fång? För som jag förstått det ger inte för hög halt protein fång, eller?

Jag har fått lära mig att fång kan (starkt förenklat uttryckt) ses som en förgiftning. Den diskussionen jag fick mig till livs handlade snarare om kolhydrater än protein, och att det är obalansen i mage/tarm som utlöser fånganfallet.

Känsliga hästar behöver längre tillvänjning för att inte bli "förgiftade". Tillvänjning gäller också förändringar i foderstaten.

Nej de e inte mängden foder som ger fång, utan innehållet i foder som gör de. Ett bete med väldigt till synes lite gräs kan ge fång för att de gräset kan vara väldigt näringsrikt, o ett stort gräs rikt bete kan ju vara dåligt gräs så de behöver inte ge fång automatiskt. Fång är juh en foder förgiftning eller en blodförgiftnting rättare sagt, man kan ju få fång av fölning oxå, samma saker men olika orsaker.
Men de är ändå så att vid betes släpp är de ett stort foder byte eller hur..... som med alla andra foder byten ska hästen vänjas om långsamt, så om man är osäker kan man juh alltid släppa på bete ngr timmar o sen ta in eller ställa i den "vanliga"follan. ja de finns 1000 sätt, men de är ändock inte själva foder bytet som kommer att ge fång utan om fodret är kraftigt eller sånt.
Hoppas du slipper få fång de e rätt jobbigt o man känner sig så maktlös.

Hej,man vet att det är vanligast att fång uppkommer i samband med betesperioden eller foderbyten.När det kommer under betesperioden är det vanligtvis så att betet är för kraftigt eller att det är för dåligt(!)så att hästarna tvingas äta växter dem normalt inte tål.Vädret inverkar oxå,man vet att halterna av sockerarten Fructan ökar och är extra hög i gräset när det är lite "sommar kyla".Fång kan oxå uppkomma som följd av livmoderinflammation efter kvarbliven efterbörd.Hästar som är överviktiga löper extra stor risk att drabbas,liksom hästar som lider av sjukdomen Cushing.För att undvika att bli drabbad är det viktigt att se till att hästarna inte blir för feta,att vänja in hästen på bete mycket långsamt och typen av bete spelar oxå roll.Ett naturbete är magrare än ett gödslat bete.
Om hästen blir "betes fet" skulle jag absolut flytta hästen till ett magrare bete.

Varför är det större risk att överviktiga hästar drabbas och vad menar du med "betesfet"?

Lord Owen skrev:
Kan FÖR mycket bete ge fång? Eller är det bara problem med invänjningen vid betet som kan ge det, alltså foderbytet, och inte överdriven betning?
Jag har fått lära mig den hårda vägen i år... Min D-ponny fick fång veckan före midsommar. Invänjningen på betet började redan i april med några timmar per dag som utökades sakta för att de under maj månad gick ca 8-10 per dygn. Under juni ökade jag på lite till så att de gick ca 12-14 timmar per dygn.

Men veckan före midsommar slog värmen till här efter en period av regn så tillväxten på betet blev enorm och PANG så fick min älskling fång. Röntgen visade typiska förändringar, mest på vänster fram. Nu äter hon Metacam sedan en vecka och pulsen är i princip borta. Hon har haft boxvila en vecka och nu har jag börjat låta henne vara ute i boxhage utan gräs. Enligt veterinären på kliniken är prognosen ändå bra för henne, men jag har ändå fruktansvärt dåligt samvete som lät detta hända.

Glömde visst svara på din fråga; Ja de kan få fång av för mycket kraftigt bete, för mycket kraftfoder, snabba foderbyten etc
//marti

Senast ändrad:

Men vad i mängden bete är det som ger fång? Överskott av protein, kolhydrater? Det kan ju inte vara massan i sig de får fång av..

Man tror att fång orsakas av de snabbt jäsande kolhydraterna (sockerarter, oligosackariderna m.m.)som förekommer i varierande halter under betessäsongen. Stärkelse hör också till samma familj men förekommer i för låga mängder i betet för att vara en misstänkt orsak. Så visst är det mängden.
Det finns en hel del bra info på forum "vård", sök där.

Alltså är risken för fång högre på ett bete med mkt växter som har hög sockerhalt/kolhydrathalt? Typ klöverbeten?

Sedan, hur kan överviktiga hästar löpa större risk?

Hej,vet ej varför överviktiga hästar är disponerade för fång,men enligt vet. på ATG kliniken här hemma så är det så.
Och med betes fet menar jag precis som det låter :) ,en häst som lägger på sig väldigt mycket under betet.
När man forskat och fodrat hästar med Fructan så har nästan alla fått fång,därför ska man nog akta sig för att bara tro att proteinet tex är boven.Ingen vet ju egentligen den hela sanningen med fång och varför den uppkommer,men klart är att överviktiga hästar är särskilt utsatta,likaså beteshästar och hästar som överutfodras.Och att sjukdomen till stor del orsakas av människan är ju ingen hemlis heller.Var försiktig vid betet och håll hästen i lagomt hull.

Nja, man brukar varna för klöver, timotej och ängsvingel. Det har att göra med de fruktan-mätningar man har gjort vid olika temperaturer. Man framhåller bermudagräs som någon sorts optimalbete pga de låga sockerhalterna. Om du köper fruktan- teorin finns det mycket att läsa på nätet.
Jag kan tillägga att bermudagräs inte frodas i vår klimat :( .

Jag håller definitivt inte med att feta hästar skulle drabbas av fång oftare än andra . Jag är av den åsikten att ”lättfödda” hästar är överrepresenterade i fångstatistiken.
Hästar som har en ämnesomsättning som gör att de lägger på sig de extra kilorna trots en normal fodergiva tror jag kan ligga i farozonen.
Det är min spekulation och det finns ännu inte några kliniska studier som skulle bevisa detta.

Jag håller inte riktigt med dig där. Jag har 2 araber som drabbats av fång, den ena på våren -04 när vi släppt på bete 3 veckor tidigare o det helt plödsligt blev frostnatt o hon åt av det frostnypta gräset, hon fick sedan gå på bete igen i juli efter veterinärens inrådan, det slutade med ett återfall i september (ingen övervikt att tala om), pålla nr2 fick sin fång i Januari iår o då utfodrades hon med enbart hösilage alltså inget krafftfoder men hon var bra rund o enl. vet. så var det hennes övervikt som gjorde att hon fick fång o trol. det väldigt braiga hösilaget, jag skulle fortsätta fodra med hösilaget för att slippa en foderomställning men minska ner rejält o lägga till halm . Hon har sedan fått 2 återfall av fång men har nu gått ner till idealvikt o fodras med hö+halm o har inte visat nått tecken på fång. Så visst är hästar med övervikt mer utsatta för fång än hästar som är av idealvikt.

Så visst är överviktiga hästar mer utsatta (enl. vet. på ATG klinik så är 98% av de fånghästar de får in överviktiga).

Dessutom är gräs som innehåller mkt sockerhalter oxå det som de flesta hästar blir tjocka av.

Du har nog inte riktigt förstått det jag skrev...

"Jag håller inte riktigt med dig där. Jag har 2 araber som drabbats av fång, den ena på våren -04 när vi släppt på bete 3 veckor tidigare o det helt plödsligt blev frostnatt o hon åt av det frostnypta gräset, hon fick sedan gå på bete igen i juli efter veterinärens inrådan, det slutade med ett återfall i september (ingen övervikt att tala om), "
Alltså: hon fick fång fast hon inte var överviktig?!

pålla nr2 fick sin fång i Januari iår o då utfodrades hon med enbart hösilage alltså inget krafftfoder men hon var bra rund o enl. vet. så var det hennes övervikt som gjorde att hon fick fång o trol. det väldigt braiga hösilaget, jag skulle fortsätta fodra med hösilaget för att slippa en foderomställning men minska ner rejält o lägga till halm . Hon har sedan fått 2 återfall av fång men har nu gått ner till idealvikt o fodras med hö+halm o har inte visat nått tecken på fång. Så visst är hästar med övervikt mer utsatta för fång än hästar som är av idealvikt.
Och häst nr 2 var överviktig när den fick fång?

Så visst är överviktiga hästar mer utsatta (enl. vet. på ATG klinik så är 98% av de fånghästar de får in överviktiga).

Dessutom är gräs som innehåller mkt sockerhalter oxå det som de flesta hästar blir tjocka av.
Hmmm

Hästar blir tjocka av överskottsenergi i foderstatet, överskottet kan komma från socker men det kan även komma från fett och de övriga kolhydraterna.
Med lättfödd häst menar man en individ som trots ett ringa överskott av energi lägger på sig fett. IOM att ämnesomsättningen är individuellt kan en lättfödd häst hållas smal med ett reducerat energiintag och motion. En lättfödd häst kan vara fet. En häst med normal ämnesomsättning kan också vara fet men då krävs det ett betydligt större energiöverskott.

Jag är ledsen men jag köper inte fruktan teorin rätt av. Jag misstänker att det finns fler faktorer som spelar in i ekvationen och enligt mig är hästens individuella metabolism en viktig del av detta.
Alltså: Alla feta hästar får inte fång
Vissa hästar har lättare att bli feta och jag tror att det är just denna kategorin som lättare kan drabbas av en viss typ av fång.

Jag vill förtydliga att jag anser att dessa hästar drabbas av en annan reaktion än den typiska kaskad-processen som följer en tarmflore störning som man tror startas av ett överintag av oligosackarider (fruktaner).
Är detta tydligare som förklaring?

Instämmer, vi måste så gått det går skilja på "vanligt" utfodringsfång o metaboliska störningar som IR där grovtarmsstörningar inte betyder ngt. Det finns belägg för att en ökad mängd fettvävnad i sig påverkar insulinkänsligheten. En häst med normal ämnesomsättning kan få IR när den blivit tillräckligt fet.
Jag håller definitivt inte med att feta hästar skulle drabbas av fång oftare än andra
Felskrivet ?
PL

armada skrev:
Nja, man brukar varna för klöver, timotej och ängsvingel. Det har att göra med de fruktan-mätningar man har gjort vid olika temperaturer. Man framhåller bermudagräs som någon sorts optimalbete pga de låga sockerhalterna. Om du köper fruktan- teorin finns det mycket att läsa på nätet.
Jag kan tillägga att bermudagräs inte frodas i vår klimat :( .

.

Men klöver, liksom lusern har väl nästan ingen ackumulation av fruktaner alls? HH

Instämmer!

Stärkelse är också att betrakta som högrisk för fångbenägna hästar. Kan vara bra att tillägga att just stärkelsehalten i baljväxter inte växlar lika snabbt som just fruktan (i gräs). Det är därför lättare att begränsa intaget av just stärkelse från klöver för en betande häst.

För att ingen ska missförstå: Jag rekommenderar inte baljväxter (varken klöver eller lucern) som bete till fånghästar!!

Tack för all info! Men vad är fruktan? Fruktsocker? :confused: :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix