Kan felet sitta i ryggen??

K

klabbarparn

Min häst har i 1,5 år haft problem med hältor.
Han blev halt i maj 2007 när han va igång och tränades ganska mkt. Han behandlades i vänster bakkota och vilade och sattes igång väldigt sakta. Av olika anledningar va igångsättningen VÄLDIGT långsam och därför va han tillbaks i nästa samma träning ca 1 år senare. Jag kände då att han gick liksom med "handbromsen i" i traven och åkte då till klinik igen.
Då visade det sej att han INTE va halt i vänster bakkota som tidigare men dock i båda fram, båda kotorna och båda knäna.
Vi behandlade 2 ggr o sen va han bra.
Jag började rida igång jätteförsiktigt och vi såg en stor förbättring i hur han travade, tog ut steget mkt mer än innan tex.
Men nu efter ca 2 månader är det nåt vajsing igen.
Jag tror att felet sitter längre upp eller så är det helt enkelt så att han har ett felaktigt rörelseschema, han är ej helt korrekt i sin benställning.
Han är även rätt vinglig och snubblar mkt för sin ålder (5,5 år).
Jag vill absolut inte ge upp hoppet om denna hästen och vill ha era tankar om detta! Vart kan felet sitta??!

Sv: Kan felet sitta i ryggen??

Jag hade gärna velat få hästen genomröntgad för att veta att det inte är ett vetrinärt fel. Annars kanske equiterateut kan hjälpa dig om han har spänningar etc som gör att han belastar sig fel.
Välsittande utrustning (sadel) samt att hästen är kollad av hästtandläkare är ju en självklarhet.

Är han inte korrekt i benställningen så är ju också en mkt bra hovslagare nödvändigt som kan verka honom fysiologiskt korrekt.

inte ovanligt alls att ryggproblem som ej blir åtgärdat kan resultera i ledproblem, då de vill skydda sin onda rygg o börjar rör sig på ett annat sätt, likaväl som att det kan vara åt andra hållet, men nu har ju du varit hos veterinär o det verkar ju inte som om de har funnit primärorsaken så då är det kanske dax att söka vidare.

Vilken veterinär har du haft?, kanske ngn jag känner till?

inte ovanligt alls att ryggproblem som ej blir åtgärdat kan resultera i ledproblem, då de vill skydda sin onda rygg o börjar rör sig på ett annat sätt, likaväl som att det kan vara åt andra hållet, men nu har ju du varit hos veterinär o det verkar ju inte som om de har funnit primärorsaken så då är det kanske dax att söka vidare.

Vilken veterinär har du haft?, kanske ngn jag känner till?

Jag har haft olika veterinärer nästan varje gång tyvärr.

Han har inte ont när man klämmer på ryggen men ioförsej har jag ju bara klämt på musklerna...
Sadeln tror jag inte kan ha med saken att göra för han är lika halt även om han bara har gått i hagen i flera veckor.
Tänderna är kollade o dom ser bra ut.

Synd att dom inte kan tala om vart det gör ont! :(

Funderar lite på hans hovar bl.a... När han travar så svänger han ena frambenet i en båge utåt och det andra frambenet i en båge inåt (biljarderar?)
Dessutom sätter han ner ena hoven platt och andra hoven sätter han i med utsidan först.
Kan det va så enkelt att lederna kan bli bra om jag skor honom annorlunda tro?

Jag skulle absolut hitta en hovslagare som är kunnig på rörelse störningar. Sen tycker jag att rätt ET kan göra underverk. är ryggen röntgad?
Ge inte upp, du har mkt kvar att göra för din häst. lycka till

Jag skulle absolut hitta en hovslagare som är kunnig på rörelse störningar. Sen tycker jag att rätt ET kan göra underverk. är ryggen röntgad?
Ge inte upp, du har mkt kvar att göra för din häst. lycka till
Den är inte röntgad. Det enda jag vet om den är att han är sned i länden (kiropraktor kollade honom förra året).
Jag ska höra mej för ang hovslagare. Vore kanon om det va såpass "enkelt" :laugh:

har kiropraktorn gjort ngt åt snedheten, hur påverkas hästen av den? min hovis gör underverk med min som haft div problem, men det tog flera år att hitta ngn som kunde sko honom rätt...

har kiropraktorn gjort ngt åt snedheten, hur påverkas hästen av den? min hovis gör underverk med min som haft div problem, men det tog flera år att hitta ngn som kunde sko honom rätt...
Ja, hon "knackade rätt" honom har jag för mig, o masserade o grejjade. Han sprang jättekonstigt i några veckor o sen va han som vanligt igen.
Snedheten är inget som jag har märkt av varken innan eller efter kiropraktorn...
Han är lite mindre musklad på vänster sida om korset men jag vet inte om det blev så innan eller efter hältan på vänster bak.

men om den fortf är ojämt musklad så är väl förmodligen låsningen kvar i länd/kors,( kan ju även vara ledmässigt) kolla upp det!

låsning i ryggen? kissing spine? muskelinflamation?

låsning i ryggen? kissing spine? muskelinflamation?
Han visar inga tecken på att ha ont i ryggen men eftersom hältan bara flyttar runt så måste man ju börja kolla högre upp för det verkar som om vi bara behandlar symptomen just nu.
Hur kan kissing spines visa sej? Har ingen erfarenhet av detta.

de kan ha nervrotsinklämmning utan att direkt behöva visa någon större muskulär smärta, och en nervrotsinklämmning visar sig många ggr genom just hälta

de kan ha nervrotsinklämmning utan att direkt behöva visa någon större muskulär smärta, och en nervrotsinklämmning visar sig många ggr genom just hälta
Hur kollar man det? Röntgen?

Ja jag ska snart ringa o boka en tid till honom, så får vi se om dom hittar nåt.

Delvis knapplån
Min ena häst har liknande problem ca 2 år har det på gott. Han är halt i ett bakben, har varit till vet och de hittar inga fel på röntgenplåtarna, inga pålagringar eller liknande.
Jag tror oxå att det sitter högre upp på min häst för han har även haft mycket ont i ryggen och är spänd i länden.

Vart är det bästa stället att vända sig till för vidare koll av honom.
Ser att du bor i värmland som mig.
Vilken terapeut använder du ? Är du nöjd med de personer du har använt till din häst ? Pm:a gärna om du inte vill skriva här
Vad har du gjort för undersökningar med din häst ?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 326
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025