Kan felet sitta i ryggen??

Sv: Kan felet sitta i ryggen??

Har du testat för erlichias? Det kan ju yttra sig på de mest underliga sätt med just vandrande hältor, "handbromsen i" osv.

Jag har varit på kliniken här i Karlstad. Har tyvärr haft olika veterinärer nästan varje gång, men jag tycker dom har varit bra.
Vi har gjort böjprov, longerat, bedövat, röntgat kotor och knän fram samt en artroskopi. En kiropraktor har även kollat ryggen på honom.
Men vi har inte direkt hittat nåt. Han är lite sned i länden tydligen o så har han lite knepigt rörelseschema samt ej helt korrekt benställning höger fram.

Har du testat för erlichias? Det kan ju yttra sig på de mest underliga sätt med just vandrande hältor, "handbromsen i" osv.
Nej det har jag inte, men det kanske vore bra att göra det...

Har något svagt minne av att du har en Talinum-avkomma?

Jag hade också en som jag tog bort för drygt ett år sedan. Han hade också ett knepigt rörelseschema, inte halt, bara tveksam takt. Han var ordentligt sned i bäckenet efter en förlossningsskada.

Jag blev hjälpt av en skicklig kiropraktor med problem med SI-leden som specialitet. En bra hovslagare och en bra tränare som hjälpte till att få upp en jämn muskulatur.

Min kille var dessutom noga med sina sadlar, när han inte gillade sadeln gick han med handbromsen i. Det var också ett evigt finlir med foderstaten. För lite och han blev seg som sirap, för mycket och han blev halvgalen.

hästen har problem i bogen. det är därför han snubblar. kotledsinflammationen bak kommer troligtvis av att han försöker kompensera problemen fram med bak. kontakta en redigt duktig massör som har tillgång till elektroterapi vilket kommer åt djupa problem i muskler. ont i länden kan även det härröras till bogen då en lång muskel som fäster på överarmsbenet har sitt ursprung vid länden och när di har problem i bogen använder di denna muskel som kompensation. glöm prat om si leden, en ev övertänjning av denna led fodrar vila på 8-10 mån, det är inget man kan "knäcka" till och det är inte heller aktuellt för din häst. jag jobbar med detta och har behandlat flera liknade fall.:laugh:

Nu har ju min häst varit död i ett år, så jag antar att du svarade TS.

Men jag tycker det du skriver är intressant. Min häst visade tydliga tecken på obehag vid massage, speciellt vid höger bog. Det var också höger sida av bäckenet som var högre än den vänstra.
Vi kiropraktorbesöken så var hade han dock en tydlig låsning i VÄNSTER bog enligt kiropraktorn. Även låsning i nacken så han var svår att ställa rent åt vänster. Eftersom pålle var så överjävligt sned (flera oberoende personer som veterinärer, ET osv har sagt att det var det värsta de sett) så kunde man också MYCKET tydligt se att snedheten blev betydligt bättre efter manipulation. Hur det hela hänger ihop vågar jag inte ge mig in på, men du kanske kan upplysa mig? :idea:

Förlossningsskadan var rejäl. Inget vet. kunde ge mig ett vettigt svar på vad som var fel utan att röntga igenom hela hästen. Kiropraktorn så dock direkt. Dennes förklaring var att fallet från stoet gjorde att det yttersta på pålles vänstra höftknöl helt sonika bröts av och "halkade ned" vilket fick hela muskelaturen att dras med åt vänster och höger sida blev högre. Detta är en förenklad beskrivning så att jag skulle förstå, hur det gått till rent medicinskt vågar jag inte gå in på.

Hur som haver så köpte jag hästen billigt som ett litet projekt och efter två år av behandling så fungerade han felfritt i 3 år innan han gick omkull och fick en ligamentskada som inte ville läka. Förlossningsskadan underlättade inte direkt läkningen och han fick vandra vidare.

hästen har problem i bogen. det är därför han snubblar. kotledsinflammationen bak kommer troligtvis av att han försöker kompensera problemen fram med bak. kontakta en redigt duktig massör som har tillgång till elektroterapi vilket kommer åt djupa problem i muskler. ont i länden kan även det härröras till bogen då en lång muskel som fäster på överarmsbenet har sitt ursprung vid länden och när di har problem i bogen använder di denna muskel som kompensation. glöm prat om si leden, en ev övertänjning av denna led fodrar vila på 8-10 mån, det är inget man kan "knäcka" till och det är inte heller aktuellt för din häst. jag jobbar med detta och har behandlat flera liknade fall.:laugh:

Gud vad intressant!! :bow: Bogen har jag inte haft en tanke på om jag ska vara ärlig.
Det här med elektroterapi, hur funkar det? Hur "letar dom upp" skadan? Kan man bahandla hemma eller måste man åka till klinik?
Om det skulle va så att han har ont i bogen, hur, tror du, kommer det sej att skadan inte försvinner av vila? Är det isåfall en inflammerad muskel? Sträckning? Bristning?
Bombardera mej med teorier! :banana:

hästen har problem i bogen. det är därför han snubblar. kotledsinflammationen bak kommer troligtvis av att han försöker kompensera problemen fram med bak. kontakta en redigt duktig massör som har tillgång till elektroterapi vilket kommer åt djupa problem i muskler. ont i länden kan även det härröras till bogen då en lång muskel som fäster på överarmsbenet har sitt ursprung vid länden och när di har problem i bogen använder di denna muskel som kompensation.
Vad mer, förutom snubblandet, kan tyda på att det sitter i bogen?
Vissa dar syns inte hältan alls, andra är den ganska tydlig. Han springer o busar väldigt mkt i hagen o verkar inte alls va besvärad.
Sen är det ju det ständiga vilandet av vänster bak...
Det är ju ioförsej svårt att veta om de olika symptomen beror på grundorsaken eller där han har fått ont pga kompenseringen...

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 326
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025