Kan en urkalning i en led försvinna?

Tora

Trådstartare
Jag har haft en del hästar som har konstaterats att de har urkalkning i sina leder. Detta var dock för över 10 år sedan och jag antar att det framkommit nya behandlingar sedan dess.

Kan man få urkalningen i leden att försvinna? Om inte vad gör man då för att hästen inte skall bli halt igen?

Mvh

Tora

Sv: Kan en urkalning i en led försvinna?

Jag följer också med spänning om du får nåt svar i denna tråd, då jag har en shettis som har urkalkning i ena framknät.

Hälta. Tagit den till klinik för röntgen, och fått det konstaterat

Samma orsak här nämligen hälta. Detta är dock inte min häst så jag vet inga detaljer. Men jag blir lite fundersam då hästen visade hälta antagligen pga urkalkningen. Men om inte urkalkningen kan försvinna så borde ju hästen teoretiskt bli halt igen efter ett tag.

På "den gamla tiden" så fanns det inte mycket att göra. Tänkte att det kanske fanns mer saker man kan gör nu.

Mvh

Tora

Vet inte om det är just urkalkningen, men jag vet en travare som hade något sånt o han opererades för detta o fungerade utmärkt som travare igen. Han är inte så gammal, född nåt -98, tror jag. Vet inte om det var just urkalkningen eller något annat som har med knäna att göra. Han kunde inte gå därför operationen.

Fast det låter mer som lösa benbitar. Hur gör man annars om man opererar en urkalning? Sätter man dit ben eller kanske en platta av något slag?

Mvh

Tora

Jag följer också med spänning om du får nåt svar i denna tråd, då jag har en shettis som har urkalkning i ena framknät.

Vad har du fått för instruktioner av veterinären? Är han behandlad? Utdömd? Vad är prognosen?

Mvh

Tora

Detta var för ungefär 7 år sedan. Då sa veterinären att det inte var nåt att göra åt saken. Men då ponnyn är en väldig positiv och helt underbar häst och inte verkade lida utav hältan så sa veterinären att han skulle säkert trivas bra som sällskapshäst om vi ville ha kvar honom som det. Han var rejält halt när vi var hos vet, och han är fortfarande halt, fast inte alls lika mycket. Vissa dagar syns det knappt alls (om man inte vet om det) andra dagar kan det synas lite mer.
Han går nu som sällskap till min 8-åriga russhingst och dom busar och har jättekul i hagen tillsammans.
Eftersom det ändå är ganska lång tid sedan vi var hos vet, så tänker jag som dig att det kan ju ha kommit fram i nån forskning nån lösning för att dom ska kunna bli bra.

Även om man varit på klinik och behandlat hästen för hälta och sen på samma ben hittat en urkalkning så behöver ju inte det vara därför hästen är halt och att den känner av denna urkalkning .

Den kan ju blivit halt av annan orsak så att säga .

Mvh Mia

De svar du fick från veterinären stämmer också med mina egna erfarenhetet.

Men han är alltså halt även om han inte "används" till något?

Mvh

Tora

Jag har haft en häst med urkalkning båda framkotorna. Han blev laserbehandlad och fick sedan äta kalk som tillskott, han blev frisk som en nötkärna.

Nu var jag ju inte med så jag vet inte exakt vad som har sagts men som jag förstod det så sa veterinären att hältan berodde på urkalkningen.

Säg att man behandlar hästen och den blir frisk. Borde då inte hältan komma tillbaka efter ett tag om det är så att hältan orsakas av urkalkningen? För själva urkalkningen försvinner väl inte? Eller kan den göra det? Finns det preparat idag som man kan spruta i leden som gör att urkalkningen försvinner?

Mvh

Tora

Tog ni röntgenbilder sen igen för att se om urkalkningarna var borta? Hur lång tid tog det innan hästen var bra?

Om ni inte tog några nya bilder hur vet du då att det var urkalkningarna som gjorde att din häst blev halt?

Mvh

Tora

Vi tog biler när han var halt och då sa vet att det var urkalkning, han laserbehandlades i en vecka sedan kunde jag sätta igång efter en vecka till och återbesök efter 3 veckor, då var han ohalt och vet. sa att allt var bra. han blev aldrig halt igen men åt kalktilskott.

Jag var bara glad att han var ohalt så jag ställde nog inte så många frågor, litade blint på vetten...

Har inget svar på din fråga om huruvida urkalkningar kan läka men har kört en häst till operation med urkalkningar i båda framknäna som 4-åring. ( Röntgades då han var halt. )Opererades i den mån att det som var "löst" och kunde misstänkas skava på benen togs bort. Hästen hade ingen bra prognos att komma tillbaka på tävlingsbanan, travhäst. Lång konvalescent över sommaren och stilla igångsatt. Såldes som 5-åring och lade sedan sina tävlingsskor på hyllan med 1,5 miljon insprunget som 8-åring. Förmodligen behandlades framknäna emellanåt men hästen blev ju uppenbart bra igen!

Dock är jag tveksam till att en laserbehandling ska kunna komma tillrätta med urkalkningar på en vecka?
I detta fall skulle jag nog ifrågasätta diagnosen?

Vet inte om du har någon glädje av mitt svar men visst finns det hästar som blir bra, men utan operation är jag tveksam till det.

Om ett par veckor ska jag till ATG klinik med två av mina hästar, en som ska kastreras och en som ska tas bort vargtänder på, om jag kommer ihåg det så skulle jag kunna fråga nån där om dom vet nåt.

Men man kan alltså operera? Kan det kanske jämföras lite med lösa benbitar? Ibland har hästen det hela livet utan att man märker av det. Vissa hästar får problem med hälta. Många går att operera bort men inte alla beroende på var det sitter.

Mvh

Tora

Om ett par veckor ska jag till ATG klinik med två av mina hästar, en som ska kastreras och en som ska tas bort vargtänder på, om jag kommer ihåg det så skulle jag kunna fråga nån där om dom vet nåt.

Ja det vore jättesnällt. Vad jag är mest intresserad av är:
vad gör man med en häst som har urkalkningar?
vad är prognosen rent användarmässigt för hästen?
kommer hältan så småningom tillbaka om man ej åtgärdar urkalkningen med tex operation?

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
715
Senast: Ajda
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 505
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka