Kan en kanin hona avla när hon är 5 månader

A

aalice_

Hej :D

Jag undrar om kaninen honan kan vara 5-6 månader när den ska få kaninungar eller är det bättre att vänta ?

också när hon ska föda,hur stor chans är det att hon dör eller dödar sina ungar ?

Sv: Kan en kanin hona avla när hon är 5 månader

Det är många aktorer som spelar roll ifall en hona är redo att få ungar. Honorna blir ofta könsmogna runt 5-6 mån. Detta beror också på vad hon är för ras och är såklart individuellt..

Jag skulle personligen vänta någon extra månad för att vara säker på att honan är redo för avel. Kolla också upp om honan är bra att avla på..

Att honan dödar sina ungar beror ju oftast på att hon inte mår bra psykiskt..Kolla bak i stammen ifall mammorna har tendens att göra liknande saker... Endel honor har inte bra stam för avel, eftersom släktingarna kan ha fått problem vid förlossningen...

Köp en bok om kaninavel eller önska dig en i julklapp :idea: Jag vet att detta är ett jättetråkigt svar, men det är kanske det bästa tipset du kan få!

kaninhonan ska helst inte vara över ett år när hon får sin första kull eftersom hennse beckenben kan ha vuxit färdigt eller vad man ska säga, då kan hon få problem när hon ska föda. Honan ska va i bra kondition. sök på google efter DJURHÖRNAN det är en jättebra hemsida, den är lite barnslig men det står mycket bra saker där bla. om att avla. lycka till;)

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 963
Senast: fixi
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar