Kan en hund utstråla ngt som gör att den blir angripen?

N

Nozer

Börjat fundera rätt mycket ang detta.

Under den tid vi haft hunden har det vid flera ggr när man träffat hundar ute, lett till rena utfall från den andra hunden.

Senast nu ikväll.

Jag var ute med våran kille. Kommer fram till en tjej som var ute med sin hund.
Står o snackar en stund o tjejen frågar om dom får hälsa.
Visst, den andra hunden verkade lugn så dom fick hälsa lite snabbt.
När den andra hunden kom fram så nosade den lite, sen ett regelrätt utfall med blottade tänder mot min hund.

Under hela detta scanario så stod min hund stilla vid min sida och gjorde ingenting.

Efter detta så blev tjejen lite småchockad. "Men min hund älskar alla hundar, han har aldrig gjort såhär tidigare.

O det är INTE första gången heller ngt sånt här händer.

Låter honom inte hälsa på andra hundar än de vi känner speciellt ofta.
Men flera ggr så har jag kommit med honom ute o träffat på ngn tant/gubbe/kille/tjej med hund o dom får hälsa.
Samma sak. Min hund sitter/står lugnt o stilla, den andra hunden ska fram, o gör ett utfall.
O i dessa fall är det samma sak där med. Chockad ägare. "Men min hund har aldrig gjort så innan".

VAD är det som gör att min hund blir måltavla på så sätt?
Kan han utstråla ngt som retar upp andra hundar, eller vad?

Låter honom inte hälsa ofta som sagt, o pga sånt här blir det ännu mindre. Men VAD är det som föranleder detta "problem" ?

Med detta inte sagt att det aldrig går bra heller. i 9 av 10fall så går det bra de ggr han får hälsa.
Men just denna skumma grej, att hundar som annars är bra mot andra hundar blir aggresiva mot min.

/Tobbe

Sv: Kan en hund utstråla ngt som gör att den blir angripen?

Jag har upplevt nåt liknande men inte samma!
Det är att vissa hundar verkar utstråla nåt som får min gamla, vanligtvis trygga, dam att HELT flippa ur:crazy: Så jag har funderat på om hundar läser varandra mkt mer än vi "kreddar" dom för??

Ja absolut kan din hund sända ut signaler som inte du uppfattar, lite konstigt att din hund inte reagerar. Har du en domenant hund?? hundar som gör utfall är ofta osäkra å attakerar då istället för att gå därifrån, va händer om båda hundarna är lösa då?? ibland känner ju sig hundar trängda i koppel när man "tvingar" dom att hälsa... är nog bäst att du bara har ett fåtal hundkompisar som din hund får leka me så den stackarn inte blir biten..

Självklart kan de det. Ibland kan vi människor se det, ibland kan vi inte det.

Det kan vara så att din hund ger dubbla signaler, rätt så vanligt tycker jag hos hanhundar i slyngelåldern...

Jag har också en hund som kan ändra sitt minspel otroligt snabbt och det gäller att vara uppmärksam. Hos min hund kollar jag öronen; hon kan sitta väldigt avslappnat och ha öronen vanligt hängande och även så i närheten av andra hundar.
Så fort öronen drar sig bakåt ändrar hela hunden sig och hon vill inte längre ha med de andra hundarna att göra, en uppmärksam hund ser detta, en oerfaren hund gör inte det. Är hon då stressad så kan reaktionen komma mycket snabbare än i normala fall och hon känner sig trängd.

Ja har märkt på min vovve att han HATAR alla hundar som har päls som hänger för ögonen då anfaller han :( å speciellt har han hatat potugisisk vattenhund :cry: å ja som tycker dom e så fina, men så har vi precis flyttat å här bor en rakad vattenhund å de funkar :bump: va har du för vovve??

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar