Kan en hingst godkännas om avkommorna presterar?

Emsan

Trådstartare
Satt och tänkte på de hingstarna som godkänns som treåringar och som sedan inte blir godkända eller inte kommer tillbaka till nästa bruks.
Kan de bli godkända igen om avkommorna presterar bra? och i såfall vad ska avkommorna prestera för att deras far ska bli godkänd igen?

Sv: Kan en hingst godkännas om avkommorna presterar?

Alla hingstar kan visas som prestationshingstar. De allra flesta visas ju pga egna prestationer, men jag *tror* en och annat även visats med avkommornas prestation istället, men jag är inte säker. Det är nog dock ganska svårt om de bara fått en enda kull att få så goda prestationer på de avkommorna att hingsten sedan blir godkänd.

Jag har för mig att när t ex Ult och Chiefen godkännes så tog man hänsyn till de avkommor de fått när de inte var godkända, fast det var i kombination med deras egna prestationer.

Ok. Tittade lite på Aer som exempel och han godkändes ju som 3-åring och betäckte 55 ston varav han har 24 reg avkommor. Han kan ju själv inte visas som prestationshingst eftersom han inte har resultat för det i dagsläget men om hans avkommor skulle gå så pass bra att de flesta går MSV/Svår hoppning kan han då godkänas fast han själv inte presterar det?
Vet att det är väldigt svårt att så pass många avkommor skulle gå de höga klasserna men tänkte mest OM de gör det.

Ok. Tittade lite på Aer som exempel och han godkändes ju som 3-åring och betäckte 55 ston varav han har 24 reg avkommor. Han kan ju själv inte visas som prestationshingst eftersom han inte har resultat för det i dagsläget men om hans avkommor skulle gå så pass bra att de flesta går MSV/Svår hoppning kan han då godkänas fast han själv inte presterar det?
Vet att det är väldigt svårt att så pass många avkommor skulle gå de höga klasserna men tänkte mest OM de gör det.

På sätt och vis borde ju avkommornas prestationer vara mer intressanta än deras egna.

Sannolikheten känns ju inte så stor om du tittar på visningresultaten på de avkommer som finns, några enstaka har ju fått bra poäng för övrigt har ju majoriteten inga lysande hopp poäng.

Nej det har jag också sett,jag tog bara Aer som ett exempel. Finns ju fler hingstar som blev godkända som 3-åringar men som inte är godkända längre.
Även om sannolikheten inte är stor så¨var det mest en tanke om en hingst kan bli godkänd igen via avkommornas prestationer.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
714
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka