Kan en häst vara så "hårdhuvad"?

Fredrika B

Trådstartare
Har ett sto som jag under åren haft en del problem med. Hon har aldrig gillat att jobba, sedan hon blev inriden vid tre års ålder har hon alltid gått med handbromsen i så att säga. Vad jag än har gjort, galopperat över ängar, ridit ute i skogen hoppat. -Hon avskyr att jobba och bara surar när jag ber henne om något!

Nu står hon på två när jag ber henne göra minsta lilla. Vägrar att galoppera, -det är omöjligt att få hästen att galoppera. Sur som fasiken är hon:devil: Jag har undersökt varenda milimeter av hästen, ingen expert i världen hittar ett enda fel som kan förklara hennes betende.

Finns det verkligen hästar som avskyr att jobba så till den milda grad att det inte går att göra något med dem? Hon har gedigen dressyrstam och det var ju det vi skulle hålla på med som det är nu får jag hota henne framåt...

Jag har försökt att hitta någon annan ryttare till henne men alla blir rädda av hennes beteende. Vad skall jag ta mig till?

Sv: Kan en häst vara så "hårdhuvad"?

Nej det har jag extremt svårt att tro. Har du röntgat igenom hela hästen?

Hej!

Jag har också svårt att tro att det inte är nåt fel på hästen.

Om hästen är helt genomkollad och all utrustning är ok hade jag funderat på om hästen förstår vad den ska göra. Kanske är hästen av en känslig variant som inte uppskattar ryttarens sits eller hand? Har du testat att byta tränare eller byta inriktning? Har kanske hästen fått en felaktig inställning till ridningen från början och ju mer ni håller på desto mer befästs hästens åsikter?

Jag kan förstå problemet om du tänkt ha hästen till dressyr och den absolut inte vill. Kanske behöver hästen någon annan, som inte ställer några krav alls? Jag gissar att ni testat med lång vila? Testat att byta miljön- kanske trivs inte hästen med resten av tillvaron?

Jag vet inte vad man kan ge för råd här, du får gärna berätta mer om vad ni testat, vad ni gjort för undersökningar på hästen och exakt vad hästen gör och i vilka situationer- är det nånstans den är positiv eller är allt lika trist?

/Lavinia

Ja, munnen är naturligvis kollad. Det har gjorts endoskopi på luftvägar, hältutredningar har gjorts. Röntgen på rygg och kors och huvud har gjort ridprov, utrustningen är kollad ett flertal ggr. Ja, kommer inte ihåg allt jag vet inte hur många gånger vi har varit i Skara. Vet. har liksom gett upp på henne.

Ja, alltså jag har svårt att tro att det var varit fel från början. Red bara ute hennes första år, varierad träning, ridit för olika tränare men hon VILL INTE.
Löshoppade henne för en erkänt duktig människan men hon bara "smet", letar andra vägar allt slutar med fiasko hela tiden. Så konstigt och jobbigt... Hon är glad när hon får lulla i hagen så har det varit.

Hon har vilat långa perioder, för att sedan starta på nytt men nu efter en lång viloperiod är det som nämts värre än någonsin och hon är nära på oridbar för alla som har gett sig upp i sadeln. Har bytt stall och hästkompisar, rumstrerat om i hagar, hon går ute mycket ...

Funderar på att ta bort henne om det inte blir bättre snart. Blir så ledsen och tycker att det är mitt fel vilket det säker är men vad har jag gjort för fel? Vill ju inte göra samma med nästa häst...

Ja, känns som jag har lite mer auktoritet på marken men handbromsen finns där och 0 bjudning. Att få henne i galopp vid longering är nästan lika svårt, man man ju lungt säga att hon ger mig bitch blicken. Har hästar bakom sig som alla tydligen har mycket temp. Men ja.. Jag vet inte vad jag skall hitta på riktigt.

Har du låtit någon annan (riktigt duktig ryttare) prova reda ut hästen? Lämna bort på tillridningen/försäljning för att få en utvärdering?

*kl*

Har du en duktig tränare? Vad säger i så fall denne om hästen?
När jag haft problem med min (mycket mycket snälla men allt för pigga) tant så har min tränare hjälpt mig jättemycket. Både genom att titta när jag rider och att hon ridit tant själv för att känna var problemet kan vara.

Det låter ju väldigt tråkigt, inte bara för dig utan för din häst som inte verkar nöjd med tillvaron vid ridning. Jag hoppas du kan få nån fason på det. :)

Jag lämnade i väg henne till en tysk hoppryttare (mkt erkänd) för något år sedan. Fick tillbaka henne nästan omgående då han tyckte hon var "dum i huvudet". Har inte lämnet henne något mer, funderade ett tag på Emon Hickey men är rädd var att det skall bli samma även denna gång. Börjar faktiskt fundera i samma banor som den tyska hoppryttaren... Även om jag ändå hoppas på räddning i någon form. -Tycker hemskt mycket om henne...

Så tråkigt för dig. :(

Med det huvudet är det väl inte så bra att avla på henne heller? (är inte så insatt i avel)Man brukar väl vilja ha arbetsvilja i hästarna.

Jag har en gång i tiden haft en sån märr.
Jag är också en sån person som alltid utgår ifrån att när hästen inte vill så har den antagligen ont eller är missförstådd.
Detta var längesen, men hon undersöktes också från topp till tå flera gånger och ingen hittade något fel.
En väldigt snygg, välstammad äkta surmärr med grym kapacitet och ingen vilja alls.
Hon kunde släppa till, men man fick ta en fight först. När hon släppte så spetsade hon öronen och passagade och kunde hoppa 1.50 med glad uppsyn.
Jag hade så svårt att ge upp henne, men ju längre man kom med henne desto farligare blev protesterna.
Till sist sa klinikveterinären till mig att det är inget fel på hästen men sluta rid den innan du råkar illa ut, det är inte värt det.
Det, plus att jag kände att våld lönar sig på den här hästen, och jag ville inte formas till en sån ryttare, gjorde att jag inte behöll den.

Jag är faktiskt glad att det hände för så länge sen för jag har haft nytta av det så många gånger genom åren, att veta att vissa hästar är inget att ha hur mycket kapacitet och hur snygga de än är.

Lämna den till Eamon, och gå på vad han säger!

Fö frågade jag honom på en clinic vilken sorts häst han tyckte var svårast att jobba med, och då sa han just "en märr som inte vill nåt".
Så det är svårt!

Nu har jag inte haft samma problem, men hade däremot en vallack som var rädd för precis allting så fort han kom utanför boxen eller hagen. Helt frisk och inga protester egentligen mot något arbete, men nerverna utanpå hela tiden. Ute, inne, ensam, med sällskap, hoppning, dressyr, skog, ridhus, uppsuttet, vid hand....Alltid.
Trots tålamod, lugn, konsekvens och träning så släppte det aldrig till 100 % och efter tre år så tänkte jag bara: Varför? Varför ska jag hålla på med det här stackars djuret, när han inte tycker någonting vi gör tillsammans är roligt utan bara stressande?
Sålde honom som sällskapshäst där han var kvar resten av livet och mådde bra.
Jag har utbildat och tränat massor av hästar med väldigt olika temperament, men aldrig varken tidigare eller efter en individ som kommit ens i närheten.

har du provat positiv förstärkning. många hästar med mot i sig jobbar mycket villigare och gladare med någon sorts motivation. de funkar oftast inte med tryck och press och hårda ord.

Har du kollat med någon duktig kiropraktor ? Fick tips av min kiropraktor som inte vilje behandla min medryttarhäst att kontakta en viss energi och magnetterapeut. Kiropraktorn såg och kände och visade mig att hon hade problem med sina inre organ. Så han ville att vi skulle kontakta denne person men ägaren har inte tagit tag i det än. Men han ska vara riktigt duktig.

En liten undran: Vet er kiropraktor ens var organen sitter och kan han skilja på funktionen mellan en njure och en mjälte? Eller ens se skillnaden på organen visuellt?

Jag utgår ifrån att en energi och magnet-människa vet ännu mindre om organ, men väldigt mycket om humbug.

/V

Hej!

Vad jobbigt...

Du verkar ju ha testat det mesta och hästen är ändå inte glad..

Och du har testat tömkörningen och samma där.. Då lär ju inte körning heller vara ett alternativ. Svårt.

Jag hade nog testat att lämna bort hästen till nån duktig (Eamon?) och se vad personen säjer och gått på det. Det ska ju vara kul med hästar och ridning och inte en enda lång kamp med någon som verkligen inte vill...

/Lavinia

Ja, munnen är naturligvis kollad. Det har gjorts endoskopi på luftvägar, hältutredningar har gjorts. Röntgen på rygg och kors och huvud har gjort ridprov, utrustningen är kollad ett flertal ggr. Ja, kommer inte ihåg allt jag vet inte hur många gånger vi har varit i Skara. Vet. har liksom gett upp på henne.

Ja, alltså jag har svårt att tro att det var varit fel från början. Red bara ute hennes första år, varierad träning, ridit för olika tränare men hon VILL INTE.
Löshoppade henne för en erkänt duktig människan men hon bara "smet", letar andra vägar allt slutar med fiasko hela tiden. Så konstigt och jobbigt... Hon är glad när hon får lulla i hagen så har det varit.

Hon har vilat långa perioder, för att sedan starta på nytt men nu efter en lång viloperiod är det som nämts värre än någonsin och hon är nära på oridbar för alla som har gett sig upp i sadeln. Har bytt stall och hästkompisar, rumstrerat om i hagar, hon går ute mycket ...

Funderar på att ta bort henne om det inte blir bättre snart. Blir så ledsen och tycker att det är mitt fel vilket det säker är men vad har jag gjort för fel? Vill ju inte göra samma med nästa häst...

Min häst var på god väg att bli som din men jag lät det aldrig gå så långt. Åkte land och rike runt innan jag äntligen hittade en veterinär som kunde lokalisera felet.

Nu har jag en arbetsglad häst som är pigg och framåt.

Tror absolut att din häst har problem på något sätt.

Mvh

Tora

Jag hade nog tagit hjälp utav en duktig tränare, eventuellt skickat hästen på träning.

Jag har själv jobbat på en stor hästgård som hästskötare, och har också ridit nån unghäst.. Men iaf, min tränare (som ägde gården) fick en häst på träning som var ungefär lika dan som din. Hon gick med handbromsen i, var väldigt surig när man red osv. Ägarna hade gjort det de hade kunnat för att försöka få henne mer framåt och positiv..
Det ända min tränare tränade på i en månad var att försöka få den där hästen att gå framåt! och det gick tillslut efter mycket om och men.. men ägarna hade aldrig klarat det själva.
Träffade hästen också ett halvår efter hon varit på träning då ägarna kom på ridläger, då var hästen mycket trevligare! och mycket mer positiv.
Hon behövde en duktig ryttare som "rättade till" problemet..

Liknande trådar

Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka