Kan en häst vara så "hårdhuvad"?

Sv: Kan en häst vara så "hårdhuvad"?

Jag tror också att hästen har något fysiskt hinder, som har hängt med sedan unga år och därför skapat en olust kring ridning och arbete redan i ungdomen.

Dock kan det ibland krävas att hästen kommer igång för att man ska kunna börja utreda problemen med någon riktig metod. Det brukar rätt snabbt visa sig var hästen egentligen har problem, när man kräver det normala av den (d v s att gå framåt, svara direkt på hjälper etc). När hästen inte längre kommer undan brukar det utkristallisera sig att den t ex har svårt att svänga höger, gå i höger varv på volt eller vad det nu kan vara. Något som tidigare kändes lika olustigt och motigt oavsett varv.

En av mina hästar (sto) är exakt likadan, hon är nu avelssto istället! Men iallfall så vill jag bara säga att om hästen har vivaldi-blod i sig (som vårt har) så kan den ha nervfel i ryggen, för det hade vivaldi -han nedärvde nog det till vårt sto, hon är också veterinärkollad på alla längder och bredder och masserad och akupunkterad men inget funkar...hoppas det löser sig!

En av mina hästar (sto) är exakt likadan, hon är nu avelssto istället! Men iallfall så vill jag bara säga att om hästen har vivaldi-blod i sig (som vårt har) så kan den ha nervfel i ryggen, för det hade vivaldi -han nedärvde nog det till vårt sto, hon är också veterinärkollad på alla längder och bredder och masserad och akupunkterad men inget funkar...hoppas det löser sig!

:eek::eek::eek: Och om det skulle vara så, tycker du att stoet då är lämplig att ha i avel som fortsätter att nedärva denna åkomma :eek::eek:

Ja, tycker inte det är rättvist att säga att jag "låtit det gå så långt". Jag har gjort allt, åkt kors och tvärs över Sverige med mitt älskade sto. På torsdag skall jag åka till en "vet. kiropraktor" i jakt på fel.

Tack snälla ni för tips, åsikter och pepp=)

Har du kollat hjärta och lungor på hästen?

Det första jag kommer att tänka på när jag läser det du skriver är en häst som min tränare hade på tillridning/försäljning för ett år sedan. En 7 åring, hade kvalat till falsterbo som 4-5(?)åring. Den ville inte riktigt gå framåt utan det kändes som att det där lilla sista fattades. Ändå reds den i alla gångarter och man märkte (oftast) ingenting mer än att den där sista orken inte riktigt fanns.

Han stod hos min tränare i ett par månader och till sist tyckte vi att det var konstigt att han aldrig fick bättre kondition heller. Ett par gånger fick han spel och gjorde allt för att få av den som satt på, och till slut så lämnade min tränare tillbaka hästen till sina ägare, och bad dem att kolla upp hästen hos vet, då hon bara blev mer och mer övertygad om att det måste va nått fel på honom.

Han kollades upp kort därpå och det visade sig att han hade fel på någonting i hjärtat som gjorde att han inte fick tillräckligt med syre. Då började man förstå varför han ibland blev ursinnig och till varje pris skulle ha av den som satt på...

Det är min enda hjälp, annars har jag nog ingen annan idé om vad det skulle kunna vara med din pålle. Hoppas att det löser sig för er!

Intressant! De har ju lyssnat på hjärta förståss men där har man inte grävt så mycket. Tack för det, skall lägga fram det för vet. på torsd.!

En till tanke... en vän till mig har ett sto som var konstant tjurig och osammarbetsvillig, visade sig ha tumör på äggstocken. Kanske inte aktuellt i detta fall men värd en tanke. Hoppas du får rätsida på saken.

Hon har blivit mamma en gång och detta häst är nu en mycket fin inriden 3-åring :) Vi är inte säkra på om det är dessa nerver som orsakar hennes konstiga beteende eller något annat...dock fick vi tipset av en känd ryttare som hade vivaldi under dennes tid! Jag ville bara tipsa TS om att det kunde röra sig om något sådant! Stoet i sig ger inte nervfelet vidare, utan hennes pappa (vivaldi) gör...

Hon har blivit mamma en gång och detta häst är nu en mycket fin inriden 3-åring :) Vi är inte säkra på om det är dessa nerver som orsakar hennes konstiga beteende eller något annat...dock fick vi tipset av en känd ryttare som hade vivaldi under dennes tid! Jag ville bara tipsa TS om att det kunde röra sig om något sådant! Stoet i sig ger inte nervfelet vidare, utan hennes pappa (vivaldi) gör...

Om han för det vidare så kan ju det gå vidare i nästa generation osv osv.

KL.

Hur gammal är hästen nu?
Min erfarenhet av unghästar som har handbromsen i är att ibland så har de helt enkelt inte balansen och bärigheten. Om man då pushar dem framåt så kan de bara uppleva det som obehagligt eftersom de inte är i balans. Har precis jobbat med en sån -om man tryckte fram honom så backade han av ännu mer, stanna, sparka bocka och reste sig. - vi lät honom gå i sin takt, först i skritt och trav och traven blev verkligen i slow motion. Men all fokus la vi på att han skulle vara i balans och få gå i sin egen takt. Efterhand så började hans bjudning komma självmant och då var det bara att uppmuntra honom.
Nu bara 4 mån efteråt så går han i alla gångarter och bjuder för det mesta fint. Han kan bli seg ibland, speciellt om jag glömmer mig själv och blir det minsta klämmig. Men han är verkligen en helt annan häst för att han fick gå i sin egna takt tills han hittade sin balans.
Kan vara värt att prova om ni inte hittar något fel på henne. Så länge hon inte hunnit bli alltfö farlig att sitta på ännu.

Hon är sju år nu. Tack för tipset, skall ha det i åtanke!

Igår var jag ute en sväng med en kompis. Skrittade henne i låg form,(hade graman men den satt löst) Skulle över en smal bro som hon inte gillar, det kom en större bil så vi gick intill vägen igen för att låta bilen köra förbi. När bilen var jämsides kastar hon sig upp på bakbenen... Åh, jag fattar abslut noll, hon har aldrig varit rädd för bilar. Det kändes inte som hon var rädd heller, hon bara gjorde det.

-Ja, jag blir aldrig klok på detta... fasen.

:eek:min foderhäst är efter vivaldi :/ har bara haft henne i nån månad men hon är alltid pigg och framåt, det ända jag märkt är att hon inte gärna galloperar, men det beror nog mer på att hon är ganska omusklad efter längre vila.
dock så är hon tävlad i både 130 hoppning och dressyr i sin ungdom.
har ert sto alltid varit "bromsad" i ridningen eller fick hon det på äldre dar?

Nej, inte mer ingående iaf. -Antecknar. Skall överösa stackars vet. på torsd.

Jag röstar helt klart på vet och/eller Eamon. Har en vet jag tycker har trevlig inställning till rörelseproblem, PM:a om du vill ha tips.

Och det Eamon inte reder ut det reder ingen ut så jag hade helt klart använt honom när du känner dig "färdig" med vetutredningar :) För att få ett svar liksom.

Nej, inte mer ingående iaf. -Antecknar. Skall överösa stackars vet. på torsd.

o bara en tanke till, som kanske inte gäller bromsen men väl humöret. jag ahr träffat på en hel del hästar, mest ston, som faktiskt blivit mycket bättre i humöret av att ändra matvanorna. kanske behöver de få mat oftar, eller mer eller annorlunda. kanske få ha ätit innan träning osv. Alltid värt att kolla upp. har sett fantastiska ändringar på att bara ändra maten. :)

Liknande trådar

Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar