Kan en häst leva (och må bra) utan grovfoder?

bambi82

Trådstartare
Om en häst av någon anledning inte kan äta hö/ ensilage kan den då på nåt vis ändå få i sig det den behöver? Lusern och bete går bra men ej hö/ ensilage det blir den sjuk av.

Sv: Kan en häst leva (och må bra) utan grovfoder?

Men är inte lusern ett slags hö?????-gräs???

Det låter jättekonstigt, vad händer med hästen när den äter hö/ensilage?
Lucern, eller alfaalfa är ju ett slags gräs och evolutionärt lever hästar av växtlighet så det låter mycket märkligt det hela.

Bete och hö är väl samma sak. Skillnaden är att höet är torkat.

Om en häst inte tål gräs över huvud taget, så ligger den rätt illa ute..
Hästar är ju gräsätare. Vildhästarna käkar ju utöver gräs, bark, rötter, örter, grenar osv, men gräs är ju ändå "basfödan".

Vet inte mer än att hästen står på klinik nu, för tredje gången i vinter så frågan är mera hypotetisk skulle det funka att ha tex lusernpellets som "basföda"? då det ju i grunden är gräs.

Det borde det ju göra men kan inte pållen ens äta lusern hack????

Det finns hästar som lever på lucernpellets och betfor, det är grovfoder båda två, så det fungerar!
Det har då utfodrats uppblött till svåra fall av hosthästar och till gamlingar med dåliga tänder, har själv inte varit med om det men fodergurun här på Buke "HH" har skrivit om det tidigare!

Halm??
Annars kan man ju ge grenar typ ask och asp!

Om en häst av någon anledning inte kan äta hö/ ensilage kan den då på nåt vis ändå få i sig det den behöver? Lusern och bete går bra men ej hö/ ensilage det blir den sjuk av.

Lusern är inte ett gräs utan en baljväxt. Det är alltså släkt med tex klöver.
Men eftersom man ger hela växten så är det naturligtvis ett grovfoder precis som hö eller ensilage. det är klart att den kan leva på det. Det viktiga är att den får i sig fibrer. Hästar är anpassade till att äta mkt fibrer. De kan inte överleva bara på kraftfoder. Det är jag ganska säker på. Men lusern och då även betfor kan de mkt väl klara sig på.
Men frågan är ju naturligtvis varför den inte kan äta hö eller ensilage? Varför skulle den kunna äta lusern i så fall? på vilket sätt blir den sjuk?

*kl

Hur fasiken tillgodoser man hästen tuggbehov om den inte kan äta grovfoder? Betfor osv har ju inte i närheten av den tuggtid hö/silage har:confused:

Mkt intressant tråd fö. Skall följas...:)

funkar halm så funkar det att ge halm och proteinfoder..

ja en häst klarar sig fint på lusern (hackad!) och betfor.

tänkte oxå på tuggbehovet... svårt att ge så mkt att den kan tugga mkt...

*kl

Hur fasiken tillgodoser man hästen tuggbehov om den inte kan äta grovfoder? Betfor osv har ju inte i närheten av den tuggtid hö/silage har:confused:

Mkt intressant tråd fö. Skall följas...:)

Betfor borde väl ha lite tuggmotstånd. det behöver ju inte serveras som soppa. Lusernhack har säkert i stort sett samma som hö. Sedan förstår jag fortfarande inte varför den inte kan äta hö. Den kan kanske äta halm? ingen aning med den information vi fått. Om den inte kastar sig över maten kan man ge lusernpellets som de är, i alla fall de som jag ger. Min häst hade inte bara kunnat leva på lusernpellets och betfor. Då hade hon rullat fram.

Sedan var det ju frågan om hästen skulle överleva eller ej. Då får man kanske lägga sig på ett minimum i tuggbehov.

Hästar med kroniska tarmproblem eller förträngningar i tarmarna kan ibland inte processa hela hö eller ensilagestrån och ännu mindre halm. Då får de kolik. Oftast går det bra med malet grovfoder som lusernpellets. I de flesta fall går betfor bra men den måste vara väldigt blöt. HH

Bra med ett svar som ger en förklaring på vad det kan vara för fel på hästen och vad den kan äta/ inte kan äta.

Jag inser naturligtvis att mina svar var heltokiga och att det är bättre att låta bli att svara på ngt man inte vet ngt om. Man vet ju aldrig om ngn gör som man skriver. Det kan bli hemskt för hästen!

Senast ändrad:

Vi har turen att ha "bete" hela året i Halland så tuggbehovet blir stillat, undantag några dagar / år då det är snötäckt....men då bökar de & pillar ändå.
Självklart får de hö serverat under dagen & även Halm under kallaste tiden som komplement.

Finns gräs/gammalt gräs året runt så bör det inte vara några problem - bara hästen får ex. Lusern som täcker behovet för hästen...som HH sa, kanske pelletsform är det enda som fungerar....annars är nog strå varianten att föredra - just för att stilla tuggbehovet aningen mer (om det går att ge förståss)

Exempel på pelletsform :
KRA**T.LUSERN Pellets är varmluftstorkad lusern i pelletsform - blöttlägges
http://www.kvarnbyfoder.se/default.aspx?pageID=10078&lang=sv

Exempel på Strå :
GreenP.Luc*rne; Hackad lusern med tillsats av melass.
Naturlig proteinkälla, lämpligt strukturfoder.
GreenP.Luc*rne Light; Hackad lusern, gräs, melass och gräsfröhalm.
Lågt protein och högt energiinnehåll.
Green Power Grass; Hackat gräs med tillsats av melass.
Kan ersätta eller utfodras tillsammans med annat grovfoder.
KRA**T.LUSERN Hackad Strå är varmluftstorkad lusern med grovfodrets naturliga struktur bevarad.
KRA**T.LUSERN Mix är en kombination av varmluftstorkad lusern, gräshö, melass och vegetabilisk olja – i princip ett välkomponerat hö med kvalitetsgaranti. Rikt på fibrer med den naturliga strukturen bevarad samt nu med tillsats av olja som ger skonsam energi."

Ju fler sorter som kan fungerar tillsammans eller variera med är ju jättebra.
Om det fungerar för hästens mage borde den kunna leva ett hyfsat normalt liv.

Sal*a har ju ett pelletsfoder som du kan kombinera ihop själv med deras hjälp
- blir då pelletterad med ex. Lusern/silage/olika kraftfoder....osv
Där kan man välja från vilken skörd resptive värden på Hö eller Silage som man vill använda i denna blandning.
Kan vara bra som ett komplement för att få till alla Kvoterna i foderstaten.

Fiber*i har ju annars trevligt foder med strå & olja i bra konsistens & tar lite tid att äta....

kraftfoder behövs visserligen förmodligen inte alls egentligen - det ska väl vara för att som sagt hjälpa till med kvoter.

Lite Betfor - bra för att kunna ge lite vitaminer & mineraler utefter behov.

Finns skogen tillgänglig kan ju träd/buskar/grenar ätas....om ingen skog finns får man vara lite entusiastisk att skaffa fram lite till hagen.
Finns lite nyttigheter i men framförallt stimulans.

Men intressant är ju att veta vad det är som inte är som det ska för den stackars hästen.....???

Hur var grovfodret i kvalitet ??? - Damm / Mögel ????

Bör den kanske vara ute året runt eller utebox ??

Fråga till HH...nu vet vi ju inte problemet med denna häst...men om den nu skulle kunna äta Lusernstrå....kan det då fungera med nedklippt Hö/Ensilage/Hösilage med bra kvalitet - tror du (som till "gamlingar") ????
Rätta gärna om du tycker att jag är heeelt ute å cyklar....

Psst!
Man FÅR skriva ut varumärkena!
Det blir bara krångligt att läsa när man försöker maskera dem.

Så länge man inte "gör reklam" för dem så är det helt okej att skriva ut både Kvarnbyfoder, Krafft, Fibergi och alla de andra. Likaväl som man kan skriva att man handlat på Ica eller Willys och att man har en Volvo eller Toyota i garaget.

Tack för det lilla tipset...............:o:D

...ja har en volvo..å handlar både på ica å willys.........:p

Jag har hört att det finns stall som ger enbart lucern istället för hö pga plats brist (dåliga förvaringsmöjligheter) Men jag tycker att det verkar sådär..Lucern är väl i grund och botten ett VÄLDIGT bra hö typ..menhästarna kan väl aldrig få dom mängderna som man skulle kunna ge med hö..och hästar är ju gjorda för att tugga mycket och ofta..Personligen så skulle jag välja att avliva en häst som inte kunde äta hö.Men jag fattar inte riktigt var felet ligger?Varför kan den inte äta hö?låter ju otroligt konstigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka