Kan en häst bli halt av hjälptyglar?

A

Appervalley

Som rubriken lyder, kan en häst bli halt efter ridning med hjälptyglar. Då framförallt med gramantyglar!?

Sv: Kan en häst bli halt av hjälptyglar?

ja, all felaktig ridning kan leda till hälta. MEN det är i grunden ridningen som gör hältan, inte hjälptygeln i sig.

jag hade en kompis som började rida sin häst på gramman en sommar, i början av våren var hästen halt, eller .. halt och halt , han hade ont i ryggen, Han hade nämligen gått i en form som han ej var van med . Och fick sen vila ganska länge, jag säger inte att alla hästar är sånna, han var nog extra känslig . :cool:

Som rubriken lyder, kan en häst bli halt efter ridning med hjälptyglar. Då framförallt med gramantyglar!?

Jag hörde en kommentar nu senast i dagarna,som jag tänkte citera, och som "Princefair" och andra skrivt, det är kanska inte tyglarna i sig, utan ridningen. Tex en häst som har bildat "fel" muskler, tex "låst i ena sidan, kommer inte igenom riktigt i böjen, som i sig påverkar ryggmuskulaturen mm mm., sätter man då på tex graman (eller på annan sätrt tvingar hästen att göra ett arbete som den just då inte har rätt förutsättningar för. det är klart att det bryter ner hästen mer än det bygger upp.. tex.. har man själv rätt förutsättningar för att kunna gå ner i splitt/spagat? annars kan man ju ta en gramantygel o fästa en del i varje ben--- och dra....;) förstår du hur jag menar=) Det är som ovanstående skrivit, inte tygelmaterialet i sig som skadar, utan hur man använder det--typ.. Ha en bra dag=)

jag hade en kompis som började rida sin häst på gramman en sommar, i början av våren var hästen halt, eller .. halt och halt , han hade ont i ryggen, Han hade nämligen gått i en form som han ej var van med . Och fick sen vila ganska länge, jag säger inte att alla hästar är sånna, han var nog extra känslig . :cool:

Jag började använda graman för ca 2 år sen. Självklart inte varje dag!
Reaultatet av användning av den har blivit: en avslappnad häst, nya ryggmuskler, rumpmuskler halsmuskler. Ja en rundare häst.
Hon behövde lite guidening i form arbetet.
Hon förstod att det var skönt att gå i en rundare form.

HUr ofta red din kompis med gramnen och hur länge?

Det kanske var träningsverk som din kompis häst hade fått i ryggen :)

HUr ofta red din kompis med gramnen och hur länge?

Det kanske var träningsverk som din kompis häst hade fått i ryggen :)

jo, jag rider också lite dåoch då . Och som du säger blir hästen mer avslappnad osv. Lättare och arbeta med han dagarna efter.

Men hon var ner och jobba i tyskland, och där red dom mkt me grammanen på de andra hästarna.

Han hade iaf inte träningsvärk, det höll i i flera månader .. "/.

Men tycker att om det fortsätter så åk och kolla honom.. Kan ju vara så att man måste knacka loss något i ryggen tex...

men det är klart att dom kollade upp honom, koropraktor osv.. :D
och han e ju frisk nu så allt är ju bra >!

men det är klart att dom kollade upp honom, koropraktor osv.. :D
och han e ju frisk nu så allt är ju bra >!

okay.. men du skrev ju inte att dom hade gjort det nämligen..

Men red hon rätt på gramanen ?

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 603
Senast: co-SMAD4
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 006
Senast: fio
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 892
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Emma Byström är ridlärare och C-tränare i dressyr. När det är dags för hoppning är kontrollen för henne A och O – här delar hon en...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter