Kan ej sitta ner i traven, hjälp!!

alTR

Trådstartare
Min nyköpta häst har ganska stora gångarter med mycket tryck i sig, så mitt enorma problem blir att jag inte kan sitta ner på honom i traven. Kan endast sitta ner på honom stundvis ifall jag samlar ihop honom till kort kort samlad trav men man hade ju gärna velat kunna sitta ner i vanlig arbetstrav till den ökade. (Nu har jag iofs. bara haft min nya häst i ca 2 - 3 veckor och jag vet att det tar tid att lära sig den nya individen. Men känns som att det är omöjligt att kunna sitta ner. Börjar även fundera på om det kan vara sadeln då jag är mer van vid en sadel med djupare sits än den jag har nu.)
Jag blir tvungen att rida lätt genom hela ridpassen då det blir att jag sitter och stör honom annars. Därför ber jag desperat om sitsövningar och andra råd som kan vara till hjälp utöver dem jag får av min tränare en gång i veckan.. Kanske är den någon som har/haft samma problem som jag och har lite tips att ge?? Försöker verkligen fokusera på min sits och inte försöka sitta och knipa åt nånstans. Sträcka på mig, skänklarna i korrekt skänkelläge utan att knipa (fast dom far ju ändå åt alla håll och kanter när det inte går..:rofl:), sitta mitt på sittbenen, "spänna ut naveln", bak med axlarna, osv osv, men ingenting funkar... :confused:
Ytterst tacksam för svar!

Sv: Kan ej sitta ner i traven, hjälp!!

Försök att tänka på dvärgen som spelar piano på julafton i törnrosa. (eller vad den nu heter... )
Upp med en bäckenhalva i taget.
För att träna upp rörligheten i bäckenet kan du göra den här stretchen på sidan 12, enkel vridning. .

http://www.bokus.com/newsletters/Pdf/9789155254292.pdf

Gör den i sängen varje morgon och kväll och gärna en gång emellan..

Rid utan stigbyglar! Även om du bara orkar sitta ett par tre steg i början så gör det, skritta några steg och kom sen fram i en bra arbetstrav, bryt när du inte orkar mer. Du kommer hitta rytmen tillslut, det är bara att öva!

Jag har haft några sådana och mitt bästa tips är att ta det lugnt, dämpa traven och försök hitta en växel du klarar av att sitta och rida i - utan att tappa engagemang såklart! Det är inte enkelt till en början men vänta med ökningar och liknande tills du hittat rätt. Sen kan ju sadeln spela in, absolut. Men det är som en invänjningsfas dels med ny häst och dels gångartshäst.

Jag hade precis samma problem som dig med min nuvarande häst. Det bästa knepet jag kan ge är: MAN FÅR SKUMPA!

Sluta fokusera på att sluta skumpa, och skumpa hej vilt, men i takt med hästen. Och sen såklart för hästens skull, varva med att rida lätt. Först när du verkligen hittat rytmen och jobbat upp lite nya ridmuskler kommer du att komma ner bättre i sadeln, det är inget som nåt magiskt knep kan lösa :) Det blir bättre, jag lovar ;)

Försöker verkligen fokusera på min sits och inte försöka sitta och knipa åt nånstans. Sträcka på mig, skänklarna i korrekt skänkelläge utan att knipa (fast dom far ju ändå åt alla håll och kanter när det inte går..), sitta mitt på sittbenen, "spänna ut naveln", bak med axlarna, osv osv, men ingenting funkar...

har du försökt att slappna av? ;)

nä, skämt åsido, det är svårt med dessa stortrampande kusar och sitsen.....
försök att fokusera på att ta upp hästens stötar med svanken, du är otroligt flexibel och elastisk där och kan stoppa stora rörelser.
jag tycker även att det kan hjälpa att röra sig mer aktivt MED hästen och inte bara följa med i rörelsen.

men svårt utan att se hur du sitter och hur ni rör er.
har du bilder eller filmer att visa?

Tack alla för jättefina svar! :D Ska ta vara på vartenda ord och försöka mig på alla tips och trix imorgon då det blir ett dressyrpass på banan..

Haha det har jag faktiskt försökt att även tänka, eller att inte tänka alls rättare sagt och bara slappna av och följa med, men det blir nästan som att studsbolleffekten ökar då av någon anledning..
Men okej det där med svanken lät riktigt logiskt, tack!

Ska försöka lägga ut nån filmsnutt elr. bild snarast! :laugh:

Men sådär är det ju lite farligt att säga, att man ska "dämpa" traven utan att tappa engagemang, det är ganska svårt. Och det är väldigt många som "bromsar" sönder traven på sina storklivande hästar.

Till TS. Jag har haft en storklivare, det som hjälpte mig var övningar på pilatesboll (googla så hittar du massa ryttarövningar) för att få styrka och rörlighet. Samt en miljon situps. Det krävs en hel del styrka för att hålla en stabil men ändå följsam sits.

Jag har haft en storklivare, det som hjälpte mig var övningar på pilatesboll (googla så hittar du massa ryttarövningar) för att få styrka och rörlighet. Samt en miljon situps. Det krävs en hel del styrka för att hålla en stabil men ändå följsam sits.
Funderar på om man kan få "gratisträning" på jobbet om man går i sådana här http://www.mbtskorbilligt.org/mbt-kvinnor-sandaler-skorjawabu-röd-p-146.html Jag som står och går mycket på jobbet borde få träna rätt rejält. Jag vet ju inte vad TS jobbar med, men när jag läste om dessa blev jag lite intresserad av att prova.

Försök att tänka på dvärgen som spelar piano på julafton i törnrosa. (eller vad den nu heter... )
Upp med en bäckenhalva i taget.
För att träna upp rörligheten i bäckenet kan du göra den här stretchen på sidan 12, enkel vridning. .

http://www.bokus.com/newsletters/Pdf/9789155254292.pdf

Gör den i sängen varje morgon och kväll och gärna en gång emellan..

Men så bra! Ska jag börja med redan imorgon:banana:

Var faktiskt rätt många bra övningar, men herregud, min tid räcker inte till att träna allt som behöver tränas :p

Jag har inte sagt att hon ska bromsa för fem öre. Det är en tolkningsfråga, men jag tycker inte det är ett alternativ att skumpa för att skumpa mindre och jag förutsätter att man har en tränare och en plan, det är vad jag utgår från när jag svarar.

Men dämpa traven och bibehålla energi är svårt, menade att det för många istället bara blir bromsen i för att skumpa mindre. Men jag vet inte hur skicklig ts är?

Asså jag håller med men jag svarar utifrån mig själv och förutsätter att ex ts har tillgång till bra tränare. Jag orkar sällan att ändra efter att folk kanske är eller gör si och så, hajar du?
I mitt huvud är inte dämpade gångarter detsamma som tillbaka, att sitta o försöka att hitta balansen i en stor trav leder ofta till brist på god/ok ridning, upp med nacken och spring och jag tror det leder till spänningar, man får problem som kan ligga kvar längre och till sist sjukt svåra att lösa, kan till och med bli ryggont och ledinflammationer om man har otur.

haha och jag förutsatte tvärtom :p My mistake...

Men kom på en grej till som jag fick göra med min storklivare, jag red lätt hela tiden till en början för att inte förstöra hennes trav (hon var bara 5 år dessutom) och sedan började jag i lättridningen sitta 2 - stå en - sitta 2 - stå en, sitta 3 - stå en, osv. Då fick jag in gunget lite men hann aldrig börja studsa.

Senast ändrad:

Ja det kan ju vara en bra grej att göra för att hitta takten mycket lättare! :)

den övningen slog mig åxå!

dessutom är den kanonbra för balansen ÖHT och kräver full kontroll på kroppen hela tiden.

Vaddå tid? gör dom vid rödlyset, i soffan, i sängen, när du pratar med en kollega, pratar i telefonen, lagar mat, duschar osv osv. hitta tid

Det där med svanken bl.a. funkade till viss del kände jag när jag red idag. Kunde sitta nästan ett helt varv runt ridbanan, sen brast det, men iaf en förbättring :D Ska även börja göra mer styrkeövningar hemma för hållningen och övningarna som blev länkade i tidigare inlägg! Känner mig taggad!

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 137
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar