alTR
Trådstartare
Min nyköpta häst har ganska stora gångarter med mycket tryck i sig, så mitt enorma problem blir att jag inte kan sitta ner på honom i traven. Kan endast sitta ner på honom stundvis ifall jag samlar ihop honom till kort kort samlad trav men man hade ju gärna velat kunna sitta ner i vanlig arbetstrav till den ökade. (Nu har jag iofs. bara haft min nya häst i ca 2 - 3 veckor och jag vet att det tar tid att lära sig den nya individen. Men känns som att det är omöjligt att kunna sitta ner. Börjar även fundera på om det kan vara sadeln då jag är mer van vid en sadel med djupare sits än den jag har nu.)
Jag blir tvungen att rida lätt genom hela ridpassen då det blir att jag sitter och stör honom annars. Därför ber jag desperat om sitsövningar och andra råd som kan vara till hjälp utöver dem jag får av min tränare en gång i veckan.. Kanske är den någon som har/haft samma problem som jag och har lite tips att ge?? Försöker verkligen fokusera på min sits och inte försöka sitta och knipa åt nånstans. Sträcka på mig, skänklarna i korrekt skänkelläge utan att knipa (fast dom far ju ändå åt alla håll och kanter när det inte går..), sitta mitt på sittbenen, "spänna ut naveln", bak med axlarna, osv osv, men ingenting funkar...
Ytterst tacksam för svar!
Jag blir tvungen att rida lätt genom hela ridpassen då det blir att jag sitter och stör honom annars. Därför ber jag desperat om sitsövningar och andra råd som kan vara till hjälp utöver dem jag får av min tränare en gång i veckan.. Kanske är den någon som har/haft samma problem som jag och har lite tips att ge?? Försöker verkligen fokusera på min sits och inte försöka sitta och knipa åt nånstans. Sträcka på mig, skänklarna i korrekt skänkelläge utan att knipa (fast dom far ju ändå åt alla håll och kanter när det inte går..), sitta mitt på sittbenen, "spänna ut naveln", bak med axlarna, osv osv, men ingenting funkar...
Ytterst tacksam för svar!